pexels

Myslíte si, že vami niekto manipuluje vo svoj prospech? Spoznajte 3 najpoužívanejšie manipulatívne techniky a naučte sa brániť. Naučte sa hrať hru s manipulátorom a vyhrajte nad ním!

„Manipuluješ so mnou!“ Kedy môžeme toto tvrdenie dokázať či dokonca využiť manipuláciu vo svoj prospech? Exituje mnoho manipulatívnych techník – od jednoduchých až po tie najzložitejšie, ktorých cieľom je zneužiť vás v prospech inej osoby. 

V článku o manipulácii som vám sľúbil pokračovanie vo forme manipulatívnych techník a obrane voči nim. Zameral som sa na top 3 najpoužívanejšie manipulatívne techniky, s ktorými sa stretávame prakticky denne. Cieľom tohto článku je, aby ste po jeho prečítaní vedeli rozoznať manipulatívne správanie a adekvátne na toto správanie reagovať – brániť sa.

pixabay
pixabay

Manipulatívna technika „asociácie“

Primárnym cieľom tejto techniky je dostať niekoho do určitej nálady, a to z dôvodu, aby sme ho potom mohli ľahšie ovplyvniť. Sekundárnym cieľom techniky je niekoho zneistiť kvôli tomu, aby sme dosiahli zníženie výkonnosti.

Spúšťačom tejto manipulatívnej techniky je používanie slov či súvetí, ktoré vyvolávajú predvídateľné emócie. Pre lepšie pochopenie použijem ako príklad slovo citrón. Predstavte si krásny žltý citrón. Poobzerajte si ho, privoňajte. Následne si predstavujte, ako tento citrón pokrájate na mesiačiky a jeden mesiačik ochutnáte. Máte to? Cítite tú šťavnatú kyslosť?

pexels
pexels

Myslím si, že po citrónovom príklade každý z nás pochopil podstatu techniky asociácie. Pointou je na základe určitého slova či súvetia vytvoriť v našom mozgu určitý obraz, ktorý následne ovplyvní naše emócie či správanie. Používaním asociačných slov vieme ovplyvňovať vytvorenie ako negatívnych, tak aj pozitívnych nálad a manipulovať tak druhým človekom.

Príklad manipulácie pomocou asociácie

Ste v práci, máte viacero kolegov, kde každý z vás pracuje na vlastných úlohách. Nakoľko čas tlačí a uzávierka termínov klope na dvere, v kolektíve panuje stres. Nikto však nevie o tom, že vy už svoje úlohy máte dávno splnené. Vaším cieľom je zneistiť kolektív, aby ste neskôr mohli vypichnúť svoj excelentný výkon. Aby ste tento cieľ dosiahli, začnite používať silné asociatívne slova a súvetia. Týmto dosiahnete to, že kolektív bude menej sústredný a úlohy bude zvládaj oveľa horšie.

  • Hmmm, toto je celé zle. Som rád, že som mal šťastie na takéto ľahké úlohy.
  • Tieto úlohy sú ako veľká kopa hnoja a dokonca aj tak smrdia. Toto nedopadne dobre.
  • Táto lavína úloh sa už nedá zastaviť. Myslím, že sa blíži katastrofa.

Obrana voči tejto manipulačnej technike je veľmi jednoduchá. Najprv je nutné si uvedomiť, že nami ten druhý manipuluje a následne sa snažiť otočiť situáciu vo váš prospech – prejdite do aktívnej obrany. Aktívna obrana v tomto prípade znamená kladenie otázok typu:

  • Prečo si myslíš, že je to celé zle?
  • Čo konkrétne ti smrdí ako hnoj? Teda ktorá úloha ti robí problém?
  • Blíži sa katastrofa? Tak s tým poďme niečo robiť… Aké riešenie navrhuješ, čo môže pomôcť?

Manipulatívna technika „bad guy/good guy“

Primárnym cieľom techniky „dobrý človek/zlý človek“ je prinútiť druhého človeka k tomu, aby konal proti svojim vlastným záujmom. Sekundárnym cieľom je dostať niekoho pod tlak, a to z dôvodu, aby sme dosiahli, že niečo povie alebo urobí.

Spúšťačom tejto manipulatívnej techniky je predstieranie, že stojíme na jeho strane. Určite ste už niekedy zažili situáciu, kedy bol pri hádke či riešení problému niekto z vašich známych alebo kolegov z nevysvetliteľných príčin na vašej strane. Vy ste sa potom voči tejto osobe cítili zaviazane a mali ste pocit, že tejto osobe dôverujete. Čo však čert nechcel, táto dôvera sa vám veľmi rýchlo vypomstila, keď dotyčná osoba potrebovala niečo od vás – veľmi rýchlo vám pripomenula, na akej strane stála, keď vás bolo potrebné podržať.

pixabay
pixabay

Podstata tejto techniky spočíva v tom, že v krátkej dobe si vybudujeme dôveru, aby sme ju vzápätí využili vo svoj prospech. Nie je to veľmi pekné, no veľmi účinné a efektívne.

Príklad manipulácie pomocou „bad guy/good guy“

Na minulej pracovnej porade sa Jano zastal Margity a hlasoval za jej návrh. Týždeň prešiel ako voda a porada je tu znova. Počas tejto porady počujete, ako Jano vyčíta Margite, že mu nedodala predajné prospekty včas. Margita sa cítila zahanbená, preto jej pohľad smeruje smerom nadol. Po chvíľke sa pokúsi ospravedlniť tým, že sa odvolávala na iné projekty a vysokú vyťaženosť. Jano je však manipulátor a rafinovane využil tento moment a povedal – „Výhovorky nás teraz nikam neposunú, mali by sme zostaviť predajný plán na ďalší mesiac.“

Obrana voči tejto technike nie je zložitá, avšak vyžaduje si prítomného ducha prefíkanosti. Viete, že vami niekto manipuluje, a preto je vhodný čas prejsť do aktívnej obrany, ktorá opäť pozostáva z kladenia otázok. Názorná obrana Margity voči Janovi môže vyzerať takto:

  • Okej Jano. Priznávam, vyhovárala som sa na iné projekty, teraz sa však plne sústredím na to, čo hovoríš. Podľa toho, čo si povedal, máš nejaké konkrétne návrhy predajného plánu?
  • Čo presne máš na mysli pod pojmom „zostaviť predajný plán“ ? Ideme ho robiť spoločne?
  • Jano, hovoríš múdro a presne, povedz mi teda viac o tvojej predstave zostavenia predajného plánu.

Ako ste si všimli, jedná sa hru so slovíčkami, kde vás nesmie rozhodiť to, čo bolo niekedy v minulosti. Nemyslite si, že ste automaticky povinný ihneď oplatiť druhému niečo, čo pre vás urobil. Ak to urobil z nezištných dôvodov, určite od vás nebude vyžadovať odplatu formou manipulácie. Pamätajte, že manipulácia je o tom, že niekto vás chce zneužiť vo svoj prospech, preto mu to nedovoľte len tak ľahko a rýchlo – trošku sa s ním hrajte a komunikujte.

Manipulatívna technika „ohováranie“

Primárnym cieľom techniky ohovárania je posilnenie súdržnosti či vlastnej pozície v skupine. Sekundárnym cieľom je uškodiť druhej osobe s úmyslom presadenia svojho prospechu.

Spúšťačom tejto manipulatívnej techniky je rozširovanie rôznych fám, poloprávd do sveta. Pri tejto technike si treba dávať veľký pozor, pretože chtiac-nechtiac môžete spustiť lavínu, ktorá sa nebude dať zastaviť. Lavína ohovárania dokáže obeť dostať riadne dolu a znovupostavenie môže trvať veľmi dlho.

pixabay
pixabay

Podstata ohovárania spočíva v tom, že väčšinou sa zakladá na nepotvrdených informáciách, ktoré kolujú vôkol cieľovej osoby. V priebehu procesu rozširovania rôznych fám či poloprávd nastupujú do informácie rôzne zmeny, ktoré menia pôvodnú informáciu. Dobrou vlastnosťou tejto techniky je to, že vás ako manipulátora nevedia odhaliť.

Príklady manipulácie pomocou ohovárania:

  • V práci chýba váš kolega Marek. Stojíte v kruhu s kolegami a hovoríte: „Počul som, že Marek má na krku exekútora, lebo neplatí splátky. Hmm zarážajúce je to, že má prístup ku všetkým firemným účtom.
  • Na obede rozprávate o Marekovi: „Od mojej známej som počul, že Marek chodí k psychiatrovi, a že dokonca berie nejaké tabletky. Ktovie, no ja by som mu nezveril nový projekt.“
  • V kruhu kolegov: „Viete čo sa hovorí? Náš manažér prihadzuje zákazky svojmu kamarátovi. Viem si predstaviť, že onedlho bude náš manažér nahradený ak sa to dozvie riaditeľ.“

Obrana voči tejto technike nie je jednoduchá. Ak o vás kolujú rôzne zvesti či legendy, je ťažšie sa ubrániť. Určite zabudnite na útok, to by bol fatálny krok, ktorým by ste si pošliapali svoju česť. Preto si najprv musíte uvedomiť fakt, že fámy vznikajú na základe určitej morálky, lepšie povedané morálky prostredia, v ktorom sa nachádzate. Tým pádom by vaša obrana z pohľadu Mareka mohla vyzerať takto:

  • Jasné, môj brat je exekútor a minule sme sa s kolegyňou bavili o tom, že aké to je mať doma exekútora. Splátky? Uff, ďakujem, že si mi pripomenul, že mám uhradiť faktúru za telefón, zabudol by som na to.
  • Áno bol som u psychiatra – radil som sa s ním o zložení tímu, ktorý budem potrebovať pri novom projekte. Mal mi odporúčiť rôzne typy kandidátov, ktorí mi budú vyhovovať. Ach tabletky, opäť som zabudol vziať vitamín C a horčík. Ďakujem za pripomenutie.
  • Manažér zvolá poradu: „Budem nahradený,“ hovorí. „Naša firma vďaka môjmu kamarátovi veľmi prosperuje a riaditeľ sa rozhodol, že ma preradí na lukratívnejšie miesto vo firme.“

Tým chcem povedať, že k manipulácii pomocou ohovárania treba pristupovať s nadhľadom a predovšetkým s vtipným podtónom. Takto si krásne otočíte situáciu vo svoj prospech – ba dokonca, začnú sa niesť chýry o tom, aký ste príjemný a humorný človek, ktorý je nad vecou. Určite poznáte výrok „Beh na dlhú trať“ – takto je to aj s obranou proti manipulácii ohováraním. Trvá to možno dlhšie, no ak si to nebudete brať príliš osobne, otočíte situáciu vo svoj prospech.

interez.sk (Lukáš „Digitálny Nindža“ Franko), Gloria Beck
Uložiť článok

Najnovšie články