zdroj: Paramount Pictures

Jeden z najkontroverznejších režisérov aktuálnej éry.

Veľmi šikovný a schopný filmár, ktorý dotiahol indie žánrovky na celkom inú úroveň. Jeho debutu predchádzalo pár študentských filmov, no už samotná prvotina bola veľdielom. Trvalo mu to len dva celovečerné filmy, kým dosiahol masový úspech a stal sa jedným z najlepších režisérov nezávislého filmu. Dnes si predstavíme génia menom Darren Aronofsky a jeho magickú sedmičku najlepších filmov.

Rodáka z Brooklynu to ťahalo k vizuálnemu umeniu už od plienok. Detstvo presedel pred televízorom a sám seba označuje za maniaka. Počas tínedžerského veku sa venoval maľovaniu graffiti a neskôr skončil na filmovej škole. Vždy bol veľkým fanúšikov komiksov. Toto všetko a omnoho viac popkultúrnych vplyvov, je veľmi citeľné v jeho abstraktnej a kontroverznej tvorbe.

Noah/ Noe

ČSFD: 57%
IMDB: 5,8/10

Obecne sa považuje práve Noe za Aronofskeho najslabší film. Nič to však nemení na veci, že stále je hodný sledovania a stále nezaostáva za väčšinou filmov zo svojich žánrov. Zaostáva však za zbytkom Darrenovej tvorby, ktorú si môžete preštudovať nižšie. S Noem však tiež krok vedľa nespravíte.

Mother!/ matka!

ČSFD: 57%
IMDB: 6,6/10

Práve tento film spoločne s jeho hodnotením, dokazujú, že Aronofsky nie je pre každého. Tak výborný film, ako je matka! sa k nám dostane možno raz za dekádu. A práve toto je ten typ filmu, pre ktorý boli odsudzovaní aj takí velikáni ako Orson Welles alebo Stanley Kubrick. Pochopené budú až po rokoch. Podobne, ako matka!.

Requiem for a Dream/ Requiem za sen

ČSFD: 88%
IMDB: 8,3/10

Requiem za Sen sa dostal do Darrenových rúk sa veľmi zvláštnych okolností. Jeho obľúbená kniha bola Posledná odbočka na Brooklyn od autora Huberta Selbyho. Filmový producent Eric Watson mu od neho odporučil aj ďalšiu knihu, ktorou bol práve Requiem. Zábavné je, že Aronofsky síce dal svetu geniálnu adaptáciu tohto diela, no na prvýkrát ho ani nedočítal. Napriek tomu doladil všetky jeho detaily k dokonalosti a vytiahol k úspechu, dnes už celosvetovo známu hviezdu, Jareda Leta. Možno aj preto, že počas natáčania filmu ho požiadal, aby si na 30 dní odopreli sex a cukor, aby lepšie spoznali, aké je ťažké prekonávať závislosť.

The Fountain/ Fontána

ČSFD: 77%
IMDB: 7,3/10

Fontána je jedno najmenej známe Aronofskeho dielo. I keď vôbec nie z pochopiteľných príčin. Je však pravda, že film bol masovo odsúdený, keďže mainstreamovému divákovi pri jeho sledovaní veľké množstvo faktorov a detailov ujde.

The Wrestler/ Wrestler

ČSFD: 80%
IMDB: 7,9/10

Pokiaľ sa pozeráte na wrestling ako na šport, ktorý je predskriptovaný a nie je v ňom žiadne vzrušenie, film Wrestler vaše chápanie určite upraví. Veci nie sú také, ako sa na prvý pohľad zdajú. To platí o wrestlingu, no aj o filmoch tohto velikána. Čerešničkou na torte je pútavo a magicky špinavá postava Mickeyho Rourka, ktorá sa rozhodne zapíše do hlavy.

Black Swan/ Čierna labuť

ČSFD: 88%
IMDB: 8/10

Spoločne s Requiemom je Čierna labuť najznámejším projektom, aký Aronofsky vypustil do sveta. Zaslúžila sa o to Natalia Portman, no aj veľmi temná, abstraktná a občas až mystická zápletka. Na grádoch jej pridáva potemnelá atmosféra, pozadie baleťáckeho zákulisia a samozrejme Mila Kunis so svojim zamatovým hlasom.

π/ Pi

ČSFD: 77%
IMDB: 7,4/10

A teraz konečne k zmieňovanému veľdielu. Netvrdíme, že prvý Aronofskeho film bol najlepší, no s istotou môžeme povedať, že bol veľkolepý. Ako mladý filmár tu Darren ukázal svoj špecifický podpis, ako aj cit pre príbeh. Ukázal, že dokáže svetu dať niečo nové. Niečo, čo svet ešte nepozná. A svetu budú behať po chrbte zimomriavky.

A behajú. Aj po dvadsiatich rokoch, s každým novým titulom.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )