Tlačová správa

Písal sa rok 1994, keď sa v českom meste Mladá Boleslav rozbehla výroba dnes už automobilovej legendy.

Škoda Felicia sa stala ikonickým modelom tejto českej automobilky. 17. októbra 1994, teda pred 25 rokmi sa rozbehla sériová výroba tohto modelu. Bol to prvý model Škodovky odkedy vstúpila pod krídla koncernu Volkswagen. Aj keď model neohuroval ani prepychovou výbavou, prenádherným dizajnom či výkonom, okamžite si ho zamilovali tisíce ľudí, najmä vďaka dostupnosti a prijemnej cenovke. 

Pri pohľade do latinského slovníka by sme tam našli slovo „Felicitas“, ktoré je možné preložiť ako blahoželať, priať či gratulovať. Aký príznačný názov pre model, ktorý práve v týchto dňoch oslavuje svoju štvrťstoročnicu.

Pamätníci či nadšenci automobilov vedia, že označenie áut Felicia používala Škoda už aj v dávnejšej minulosti. Typové označenie Felicia odkazovalo na ikonické otvorené vozidlo z prelomu 50. a 60. rokov.

Škoda Felicia z roku 1962. Foto: Public Domain/Wikimedia

Avšak srdcia motoristov dobyla až v deväťdesiatych rokoch. Produkcia päťdesiatich prototypov odštartovala 5.septembra 1994 v závode Vrchlabí. Po optimalizácii technológie nasledoval oficiálny štart v pondelok 17.októbra na hlavnej mladoboleslavskej výrobnej linke. Prvá sériová Škoda Felicia z nej zišla presne o 10:20 hod. O deväť dní neskôr, 26.októbra 1994, sa trojica nových hatchbackov vo farbe českej trikolóry predstavila verejnosti. Vtedajší pražský primátor ich na Karlovom moste pokrstil vodou z Vltavy.

Tlačová správa

Základný päťdverový hatchback Felicia bol o 40 mm dlhší a 15 mm širší, ako jeho predchodca Favorit. Objem priestoru pre batožinu sa zväčšil o 21 litrov a Felicia ponúkla posádke ešte vzdušnejšiu kabínu. Nárazová bariérová skúška, ktorú vykonal inštitút TÜV v roku 1995, potvrdila vysokú bezpečnostnú úroveň nového vozidla Škoda. Celková úroveň odhlučnenia a odpruženia vozidla sa zvýšila vďaka pevnému skeletu samonosnej karosérie, novej nápravnice a zmenenej geometrie prednej nápravy a pridanému stabilizátoru zadnej nápravy. Vysoké kvalitatívne štandardy pri výrobe i montáži garantoval medzinárodný certifikát ISO 9002. Ako prvá ho v automobilke Škoda získala motoráreň.

Tlačová správa

Základnou pohonnou jednotkou modelu Felicia sa stal zážihový motor s objemom 1289 cm3, vo výkonových variantoch 40 kW a 50 kW. V priebehu roka 1995 ponuku rozšíril výkonnejší benzínový štvorvalec 1.6 MPI / 55 kW a naftová jednotka 1.9 D / 47 kW.

V júni 1995 pribudla k základným hatchbackom ešte priestrannejšia verzia Felicia Combi, od augusta 1995 vznikalo v závode Kvasiny tiež prevedenie Pickup a Felicia Vanplus. Štyritisíc vozidiel pre voľný čas Škoda Felicia Fun zaujalo nielen žltým odtieňom karosérie, ale aj variabilným usporiadaním interiéru (išlo o 2+2 miestny pick-up). O popularite ľahkých úžitkových vozidiel Škoda svedčí tiež fakt, že v období 1996 – 2000 vzniklo takmer 19 000 kusov s alternatívnym označením Volkswagen Caddy, úspešne exportovaných napríklad na latinskoamerické trhy.

Škoda Felicia Fun má dnes vysokú hodnotu. Foto: MGSpiller (Michael Spiller) from Bradford, UK [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons
Model Felicia obohatil ponuku značky Škoda o moderné prvky výbavy ako ABS, postupne až štyri airbagy, klimatizáciu, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, čalúnenie kvalitnou kožou alebo palubný počítač. Hold stému výročiu založenia firmy (1895/1995) vzdala luxusná edícia Felicia Laurin & Klement, ktorú automobilka používa dodnes.

Škoda Felicia potvrdila svoju všestrannosť tiež významnými úspechmi na poli motoristického športu. V rely majstrovstiev sveta pôsobila v období 1995-1997.

Vo februári 1998 osviežil vzhľad modelu Felicia veľký facelift, navonok zrejmý hlavne zjednotením dizajnového jazyka širokého sortimentu značky Škoda. Tvar predných svetlometov aj masky chladiča už pripomínal väčší model Octavia. V júni 2001 sa pôsobivá kariéra automobilov Škoda Felicia úspešne zavŕšila, celkom vzniklo 1 401 489 exemplárov. Následníkom sa stal mimoriadne vydarený model Škoda Fabia, vyrábaný od roku 1999.

Škoda Felicia po facelifte. Foto: Vauxford [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
Felicii tak bolo vyrobených takmer jeden a pol milióna kusov v rôznych verziách. Niet preto divu, že v rodine ju mal takmer každý. Aj dnes, po 25 rokoch je to stále obľúbený model v ponuke bazárov. Náhradné diely nie sú drahé a stále sa nájdu ľudia, ktorí na toto auto nedajú dopustiť. Navyše z modelu Škoda Felicia Fun sa stal vyhľadávaný zberateľský kus. Vyrobilo sa ich iba niečo vyše 4-tisíc kusov a cenovka na úrovni 5-tisíc eur nie je ničím nezvyčajným.

Škoda Felicia sa stala automobilovou legendou a môžeme si byť istí, že ešte tento model budeme na našich cestách stretávať ešte veľmi dlho.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )