Článok obsahuje spoilery.

Do slovenských kín prichádza nový horor nakrútený podľa knižnej predlohy strašidelných rozprávok Scary Stories to Tell in the Dark. Vráťte sa do svojich detských čias spolu s príbehmi a strašidlami, ktoré desia každé dieťa, no napriek tomu ich každý miluje.

Nórsky režisér André Øvredal sa preslávil snímkami ako Lovec trolov (Trolljegeren, 2010), krátkometrážnym Tunnelen (2016) alebo príbehom o záhadnej mŕtvole mladej ženy, The Autopsy of Jane Doe (2016). Teraz ale prichádza (nielen) do slovenských kín jeho najnovší filmový počin, ktorý vzdáva hold detskému svetu a strašidelným rozprávkovým príbehom, fantasy s hororovými prvkami, Nočné mory z temnôt (Scary Stories to Tell in the Dark).

Skupina teenagerov sa počas obdobia Halloweenu dostane do starej opustenej budovy, okolo ktorej koluje množstvo strašidelných historiek. Objavia tam tajomnú knihu, o ktorej sa šíri povera, že je napísaná krvou. Hlavná hrdinka sa ju rozhodne vziať si ju domov. Neskôr sa ale ukáže, že to bola chyba a že všetky desivé príbehy sú skutočné. Rozprávky z knihy sa začínajú prelínať so skutočným životom teenagerov, pretože knihu nepíšu oni, ale kniha píše o nich. A rozprávky plné vrážd, krutosti a násilia sa začnú skutočne diať. Musia teda nájsť spôsob, ako ich zastaviť.

Pod taktovkou oscarového del Tora

Pod adaptáciu knižnej predlohy rovnomenného hororového diela pre deti, spisovateľa Alvina Schwartza, sa producentsky podpísal Guillermo del Toro, ktorý sa stal minulý rok držiteľom Oscara za svoj film Podoba vody (The Shape of Water). Okrem toho má na konte filmy ako Hobit, Hellboy či Faunov labyrint. Preto je viac než jasné, že režisér André Øvredalom si na spoluprácu vybral človeka, ktorý je na to viac než vhodný. Vzniklo tak dielo, ktoré má svojho diváka čím zaujať. Nie je však úplne pre každého.

V tvorbe mexického režiséra, producenta a scenáristu del Tora dominuje najmä prelínanie sveta rozprávky so skutočnosťou. Je fascinovaný rôznymi monštrami a príšerami. Svoj silný autorský rukopis jasne pretavil aj do snímky Nočné mory z temnôt, na ktorej sa producentsky podieľal.

Divák si pred sledovaním Nočných môr z temnôt musí uvedomiť predovšetkým to, že film úzko nadväzuje na knihu, podľa ktorej bol vytvorený. Kniha Scary Stories to Tell in the Dark je súborom troch poviedkových zbierok, ktoré obsahujú krátke strašidelné príbehy pre deti. Ilustroval ju Stephen Gammell a tvorcom filmu sa veľmi dôverne podarilo priblížiť týmto ilustráciám. Vydanie knihy sprevádzala kontroverzia, nakoľko bola určená predovšetkým pre deti, avšak obsahovala množstvo vrážd či dokonca kanibalizmus. Čo sa týka filmového spracovania, tieto prvky tam nájdeme, ale prispôsobené danej atmosfére, takže násilné scény zbytočne nevzbudzujú nežiadanú pozornosť.

Kúzelná atmosféra 60-tych rokov

A práve samotná atmosféra je to, na čo sa rozhodli tvorcovia staviť. Príbeh nás zavádza na prelom šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, kedy pustošila Vietnamská vojna. Aj keď sa môže spočiatku zdať táto kombinácia nezmyselná, postupne sa odhaľuje jej pravý dôvod a všetko začne do seba zapadať. A zapadá to aj do príbehu rozprávok, ktoré nám tvorcovia na pozadí tejto doby rozprávajú. Na začiatku filmu vidíme scénu, v ktorej ľudia sedia vo svojich autách a sledujú na plátne čiernobiely film. Vzdali tak hold klasike Noc živých mŕtvych (Night of the Living Dead) od Georgea A. Romera z roku 1968, do ktorého je zasadený aj samotný dej filmu.

Nechýba ani niekoľko jump-scarov, ktoré sú síce pre diváka s napozeranými horormi predvídateľné, no do konceptu snímky úplne sedia. Rovnako ani pár scén, z ktorých sa ľuďom môžu dvíhať žalúdky, v podobe odrezaných končatín či očí v jedle alebo obrovskej vyrážky, z ktorej začnú vyliezať pavúky. Všetky tieto scény sú však podriadené samotnej forme, akoby rozprávania krátkych poviedok, ktoré sú ku sebe prepojené príbehom v podobe kúzelnej knihy. Je však otázne, či to stačí na to, aby bol príbeh plynulý a držal pohromade. Rovnako môže divákov sklamať samotné vyvrcholenie filmu. Žiadne veľké finále sa totiž nekoná a spor konfliktu sa uzavrie jednoduchou slovnou dohodou. Čo je na tento typ žánru nezvyčajné.

Nevýrazní hlavní hrdinovia

Najväčším mínusom však zostáva skupinka hlavných postáv, ktorá je oproti samotnému príbehu a formy filmu absolútne nevýrazná. Ak ste si obľúbili postavy napríklad zo Stranger Things alebo akéhokoľvek filmu s podobným skupinovým hlavným hrdinom, medzi ktorými každý určitým spôsobom vyčnieva spomedzi ostatných a má silný charakter, tu zostávate sklamaní. Bol síce načrtnutý vzťah medzi otcom a hlavnou hrdinkou a rovnako aj smrť jej mamy, avšak nič viac sme si o nej nezapamätali. O ostatných postavách to platí ešte viac. Aj keď tvoria akúsi skupinu, o mnohých z nich nevieme vôbec nič. Keďže by sa teda mal divák vedieť stotožniť s postavami, v tomto prípade tento prvok absentuje a môžete sa pristihnúť pritom, že sledujete síce pútavý, no napriek tomu nezaujímavý príbeh.

Rovnako nezačínajte pozerať Nočné mory z temnôt s tým, že na vás čaká horor. Budete totiž sklamaní. Respektíve, ako horor môže snímka pôsobiť, avšak predovšetkým na mladšieho diváka. Starší v snímke môžu nájsť príjemné fantasy uspokojenie, ktoré ich prenesie do pútavej atmosféry 60. rokov minulého storočia. Rovnako nechýbajú ani prvky humoru, ktoré určite neraz rozosmejú. Napriek tomu si myslím, že je to film vhodný najmä pre priaznivcov fantasy žánru a sveta nadprirodzena či rozprávok. Tak s tým treba pri pozeraní rátať. Ak medzi nich totiž nepatríte a jeho téma vás úplne nepohltí, budú vás pravdepodobne Nočné mory z temnôt nudiť.

Naše hodnotenie: 3,5/5

Nočné mory z temnôt/ Scary Stories to Tell in the Dark

Réžia: André Øvredal