Foto: Photo by Brooke Cagle on Unsplash

Väčšina ľudí zlyhá v oblasti novoročných predsavzatí už niekoľko dní po Novom roku.

Dávate si nejaké novoročné predsavzatia? Ak áno, určite veľmi dobre viete, aké náročné je dodržať ich. Tento efektívny psychologický trik vám však pomôže dostať sa do vášho vytúženého cieľa. 

O skvelej metóde, ktorá naozaj funguje, napísal viac portál Spring. Ide o tzv. “efekt otázky”, ktorý skutočne funguje, a určite by ste mu mali dať šancu.

Efektivita tohto triku je dokonca vedecky overená, a to nielen hocijakou štúdiou, ale plnohodnotným výskumom, ktorý trval až neuveriteľných 40 rokov. 

Vedcom sa na základe obrovského množstva dát podarilo prísť na to, že spôsob, akým si klasicky dávame novoročné predsavzatia, nie je príliš efektívny. 

Veľmi často totiž používame formulky ako:

Schudnem 10 kíl.

Budem 5x do týždňa cvičiť. 

Začnem zdravšie jesť. 

Nájdem si lepšiu prácu.

Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Problémom však je, že nie sú veľmi efektívne. Vedcom sa pri tomto výskume podarilo zistiť, že oveľa efektívnejšie je premeniť ich na otázky, teda:

Schudnem v tomto roku 10 kíl?

Budem tento rok 5x do týždňa cvičiť?

Začnem tento rok zdravšie jesť?

Nájdem si tento rok lepšiu prácu?

Na prvý pohľad vám to možno príde zvláštne, no vysvetľuje to hlavný autor štúdie, Dr. Dave Sprott. Hovorí, že ak sa niekoho (teda aj seba) opýtate na budúce správanie, charakter jeho správania sa zmení.

Tak napríklad, ak niekomu poviete, že by mal recyklovať, ak to ešte nerobí, zrejme nepochodíte. Ak sa však opýtate, či recykluje, už na podvedomej úrovni vysielate odkaz, že recyklovanie je správne, no zároveň ho do ničoho nenútite, preto k tomu nezačne mať okamžite odpor. 

Ďalší z autorov štúdie, profesor Eric R. Spangenberg, ďalej vysvetľuje: “Zistili sme, že tento efekt je najsilnejší, keď otázky povzbudzujú správanie, ktoré je aktuálne v spoločnosti trendom, ako napríklad zdravé jedenie, dobrovoľníctvo či recyklovanie.”

Dr. Sprott ešte dodáva, že metóda kladenia otázok nefunguje len pri novoročných predsavzatiach, ale rovnako tak aj v marketingu či v bežnej medziľudskej komunikácii, keď niekoho chcete “nenápadne” ovplyvniť. 

spring
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )