/ 0 / Lucia Mužlová
Marie Kondo je poradkyňa, alebo ak chcete, sprievodkyňa upratovaním. Preslávila ju najmä kniha, ktorá rieši všetky otázky, týkajúce sa upratovania. Triky z tejto knihy by...

Marie Kondo je poradkyňa, alebo ak chcete, sprievodkyňa upratovaním. Preslávila ju najmä kniha, ktorá rieši všetky otázky, týkajúce sa upratovania. Triky z tejto knihy by vás mali hlavne naučiť, ako mať upratané stále a za každých okolností. Marie Kondo tvrdí, že je lepšie po kúskoch upratovať každý deň. Potom už nemusíte stráviť celú sobotu s handrou v ruke.

Efektívne upratovanie zahŕňa dva hlavné kroky.

  1. Vyraďovanie zbytočných vecí.
  2. Nájsť vhodné miesto pre veci, ktoré skutočne potrebujete.

Kým sa nezbavíte všetkých zbytočností, ani len neuvažujte o tom, že by ste pre veci hľadali vhodné miesto. Na prvom mieste by vždy malo byť vyraďovanie.

Všetky zbytočnosti vyhodiť

poradok1
waltdisneystudios.com

Určite ste aj vy počuli o nepísanom pravidle, ktoré znie: „Ak nejakú vec nepoužívaš viac ako rok, je načase ju vyhodiť.“ Toto pravidlo je podľa Marie zbytočné a núti nás to zvyčajne veci ďalej odkladať do krabíc, len kvôli tomu, že si povieme, že sa nám to ešte niekedy môže hodiť. Úplne najhoršie je asi čosi také, ako keď si vytvoríte krabicu s názvom „premyslieť si“. Verte či nie, takéto veci budete skladovať ďalší rok a nakoniec ich aj tak vyhodíte. Najlepšie je rozhodnúť sa hneď. „Potrebujem to? Mám z tejto veci ešte nejaké potešenie?“ To sú všetko otázky, na ktoré keď odpoviete záporne, tak je ich osud spečatený.

Systém kategória za kategóriou

Namiesto prístupu „izba za izbou“, a teda niečo ako „dnes upracem obývačku a zajtra kuchyňu“, vyskúšajte systém „kategória za kategóriou“. Vo všeobecnosti to znamená, že si určíme: dnes vytriedim oblečenie, zajtra knihy. Pomôže vám to lepšie sa rozhodnúť, ktoré veci si ponechať, a ktoré vyhodiť. Všetky položky z jednej kategórie si zhromaždite na jednom mieste. To vám ukáže, koľko vecí vlastne máte. Upozorňujem vás, že táto „kopa“ býva často dvakrát väčšia, ako si myslíte, že bude.

Upratovať začnite vždy od bežných vecí, ako sú napr. oblečenie, knihy, CD-čká, make-up, písacie potreby a podobne. Až po tom sa vrhnite na darčeky, ktoré ste dostali, alebo na veci, ktoré majú pre vás nejakú sentimentálnu hodnotu. Uvidíte, že vám to triedenie pôjde oveľa lepšie.

poriadok2
instagram.com

Rodinu vynechajte

Nikdy neukazujte priateľom alebo rodine veci, ktoré sa chystáte vyhodiť. Pre rodičov to často býva stresujúce, keď vidia, čo chcú ich deti všetko vyhodiť. Majú pocit, že s vecami, ktoré nám ostali, nebudeme môcť „žiť“ ďalej. Navyše je takmer isté, že by nás prehovárali, aby sme si veľa zbytočností nechali a skladovali ich ďalej.

Neodkladajte oblečenie „na doma“

Mnoho ľudí, priznám sa, že aj ja, zhromažďuje v skrini oblečenie, ktoré už nenosí von s myšlienkou, že ho bude nosiť „na doma“. Nerobte to. Nie je dôvod nechávať si oblečenie, ktoré už nebudete nosiť a na doma vám stačí pár tričiek a tepláky, nepotrebujete ešte aj košele a roztrhané rifle. Čas, ktorý strávite doma, je vzácny, a preto si doprajte pár nových kúskov. Neničte si domácu pohodu tým, že si oblečiete staré tričko s fľakom len preto, že vám je ľúto ho vyhodiť.

Pokračovanie na ďalšej strane…


Komentovať (0)