To, čo ste pred chvíľou videli, úplne zmizne. Tento jedinečný fenomén, ktorý sa nazýva Troxlerov efekt, určite poteší aj vás. Stačí, keď sa približne 30 sekúnd budete pozerať bez mihnutia oka na tento farebný obrázok, a ten úplne splynie s posadím. Žiadne čary v tom však nie sú. Tento efekt má totiž to logické zdôvodnenie.
Aby ste vedeli, o čom je reč, pozorne sa zadívajte na tento otázok. Skúste pri tom nežmurkať a vydržte aspoň zopár sekúnd. Čoskoro uvidíte, ako vám obraz začne miznúť pred očami, pričom sa čoskoro rozplynie. Stačí však žmurknúť, alebo na chvíľku odtrhnúť zrak od obrázku, a všetko bude tak, ako predtým.
Troxlerov efekt fascinuje už celé desaťročia
Stare at the image for about half a minute without moving your eyes and watch as it gradually disappears. This is a variation of #Troxler’s effect which essentially says that if you fixate your eyes on a certain point, stimuli near that point will gradually fade. pic.twitter.com/qjIrhKpO2V
— David McPhillips (@primaryeyecare1) March 12, 2018
Troxlerov efekt, ktorý je známy už od 19. storočia, hovorí o tom, že ak sa budeme intenzívne sústrediť na určitý objekt, podnety, ktoré ho obklopujú, budú postupne slabnúť. Je to normálne. Náš mozog denne spracúva tisíce podnetov, a keby sme ich mali všetky aktívne vnímať a udržať v hlave, určite by to neviedlo k ničomu dobrému. Aby sme mohli správne fungovať, musíme sa sústrediť len na to najdôležitejšie, pretože to je aj hlavným kľúčom prežitia. Zároveň je to akási ochrana pred preťažením mozgu.
Ako už hovorí samotný názov, tento efekt je pomenovaný podľa doktora a filozofa Ignacza Troxlera, ktorý sa preslávil najmä touto optickou ilúziou. Podarilo sa mu ukázať, akým spôsobom náš mozog spracováva informácie.
Nie sme zvyknutí vnímať detaily

Troxlerova optická ilúzia, ktorú ste zažili na vlastnej koži, má niečo do seba. Ukazuje i to, že v bežnom živote nie sme zvyknutí sústrediť sa na detaily, tobôž nie na rozmazané obrázky. V mysli si nedržíme farby, skôr si zapamätáme celkový dojem.
Na podobnom princípe pracuje aj vnímanie vône. Určite ste si všimli aj vy, že parfém cítite len chvíľu po stlačení flakónu. Hoci jeho vôňu celý deň nosíte na pokožke a oblečení, vy ju už nevnímate. Práve preto sa mnohí ľudia oblievajú parfémom, čo má samozrejme skôr odpudzujúci než vábiaci účinok.
Zrkadlová ilúzia Bloody Mary

Za zmienku stojí aj ďalšia optická ilúzia nazývaná Bloody Mary. Ak ste sa niekedy zahľadeli na seba v zrkadle, možno ste si všimli, že sa vám začali meniť črty tváre. Práve z toho fenoménu vychádza aj štúdia, ktorá sa uskutočnila v roku 2010. Pri nej museli dobrovoľníci sledovať svoj obraz v zrkadle po dobu 10 minút. Až 66 percent respondentov uviedlo, že sa im začali meniť črty tváre, 28 percent ľudí uvidelo za sebou nejakého človeka a až 48 percent ľudí dokonca zaznamenalo prítomnosť nejakých čudesných tvorov. Netreba sa toho však vôbec báť. To sa s nami len náš mozog (nepekne) zahráva.
iflscience.com
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami
Doktorka Jana Boboková o zomieraní: Život nie je nutné za každú cenu umelo predlžovať. Musíme akceptovať, že bude koniec
Našli ho mŕtveho v hotelovej vani, stal sa tak členom „Klubu27“: Smrť Jima Morrisona je dodnes veľkou záhadou
Ženy mučil a hral s nimi najzvrátenejšiu hru, akú si viete predstaviť. Z vraha sa dvíhal žalúdok aj skúseným policajtom
Exdetektív Vachálek: Ak by bol Černák na slobode, niekto by si ho našiel. Koncom búrlivej mafiánskej éry je vražda Kuciaka
Vývar za 3,90 € a ríbezľové pivo za 4 €: Našli sme najstaršiu slovenskú reštauráciu, po večeri sme ochutnali niečo nečakané
Outlet z kauzy slayáda začal veľkolepo, rýchlo sa z neho stala „nákupná zóna duchov“. Zákazníkov si užíval krátko








Nahlásiť chybu v článku