Na megalomanské projekty najľudnatejšej krajiny sveta sme si už akosi zvykli. Čína pravidelne investuje miliardy doma i ďaleko za svojimi hranicami. Buduje infraštruktúru, vodné elektrárne, posilňuje svoj geopolitický vplyv vo svete a centralizáciu moci doma. Dôsledkom sú unikátne technické diela a projekty, ktoré vzbudzujú údiv celého sveta. Napríklad aj plán vybudovať najdlhší podmorský tunel planéty.
Cesta medzi čínskymi mestami Dalian a Yantai trvá po pobreží Pochajského mora, ktoré je okrajovou súčasťou Žltého mora, aktuálne približne 15 hodín. Druhou možnosťou je využiť trajekt, ktorým sa z jedného mesta do druhého možno preplaviť za viac ako 7 hodín. V budúcnosti však môže byť všetko inak. Najdlhší podmorský tunel na svete, by mohol skrátiť túto trasu na menej ako jednu hodinu.

S dĺžkou 123 kilometrov by bol ďaleko na čele rebríčka najdlhších podmorských tunelov planéty a to napriek tomu, že popod hladinu Žltého mora by prechádzalo „len“ 90 km z celej trasy. Napriek tomu by bol Dalian-Yantai tunel dlhší ako súčasné najdlhšie podmorské tunely sveta dokopy – Seikan v Japonsku a Eurotunel cez Lamanšský prieliv.
Tunel popod Žlté more by Čínu stál, podľa prvotných odhadov, minimálne 200 miliárd čínskych juanov, čo je v prepočte niečo cez 25 miliárd eur. Podmorský tunel by mal byť prepojený s čínskou pozemnou vysokorýchlostnou železnicou a sám by mal v podstate predstavovať železničné dopravné spojenie. Osobné vozidlá by sa nakladali do vozňov a popod more by sa prepravovali z jedného mesta do druhého rýchlosťou 250 km/h približne 40 minút.
Už v roku 2016 sa profesor čínskej inžinierskej univerzity (Chinese Academy of Engineering) Wang Mengshu vyjadril, že tunel medzi mestami Dalian a Yantai je kritickým úsekom projektu, 5700 km dlhého železničného spojenia severovýchodu krajiny s Taiwanom. Samotný tunel pritom nie je žiadnou novinkou. Za posledné dve desaťročia vypracovalo viac ako 100 odborníkov cez 12 komplexných štúdií, ktoré jeho problematiku podrobne rozpracovali.

Do dnešného dňa sa však so stavbou tunela nezačalo. V marci tohto roku ale čínska vláda uviedla, že by s projektom chcela začať čo najskôr to bude možné. V auguste 2014 bolo pri plánovaní tradičnej päťročnice Číny uvedené, že výstavba tunelu potrvá asi 10 rokov. Ak by teda krajina začala s projektom v najbližšom období, najdlhší podmorský most planéty by mohol uzrieť svetlo sveta pred rokom 2030.
scmp.com, nextbigfuture.com
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami
Doktorka Jana Boboková o zomieraní: Život nie je nutné za každú cenu umelo predlžovať. Musíme akceptovať, že bude koniec
Našli ho mŕtveho v hotelovej vani, stal sa tak členom „Klubu27“: Smrť Jima Morrisona je dodnes veľkou záhadou
Ženy mučil a hral s nimi najzvrátenejšiu hru, akú si viete predstaviť. Z vraha sa dvíhal žalúdok aj skúseným policajtom
Exdetektív Vachálek: Ak by bol Černák na slobode, niekto by si ho našiel. Koncom búrlivej mafiánskej éry je vražda Kuciaka
Vývar za 3,90 € a ríbezľové pivo za 4 €: Našli sme najstaršiu slovenskú reštauráciu, po večeri sme ochutnali niečo nečakané
Outlet z kauzy slayáda začal veľkolepo, rýchlo sa z neho stala „nákupná zóna duchov“. Zákazníkov si užíval krátko
Budú počas vianočných sviatkov otvorené obchody? Reťazce hlásia zmeny, pozrite sa, ako to bude po novom











Nahlásiť chybu v článku