Foto: Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Zažili ste ju niekedy?

Možno sa vám už niekedy stalo, že ste si zrazu nevedeli spomenúť na svoje telefónne číslo, na svoj PIN kód, alebo ste nedokázali odpovedať na úplne jednoduchú otázku. Možno ste dokonca “zamrzli” v polovici nejakej vety a nevedeli ste, ako pokračovať, pretože ste si zrazu ani nepamätali, čo ste hovorili predtým. Ak sa vám niečo podobné už niekedy stalo, možno ste zažili tzv. “mozgovú hmlu”, ktorej sa venoval aj portál Your Tango. 

Čo je to mozgová hmla?

Mozgovú hmlu by sme mohli najjednoduchšie vysvetliť ako “krátkodobý výpadok myslenia a koncentrácie”, ktorý nás dostáva do nepohodlia. Ide teda o akési zakalenie vedomia či mentálnu hmlu – z toho názov mozgová hmla. Tento stav nám znemožňuje reagovať na akúkoľvek situáciu, a aj keď zväčša trvá len niekoľko sekúnd, dokáže byť extrémne nepríjemný. 

Čo spôsobuje mozgovú hmlu?

Mozgová hmla je zvyčajne dôsledkom závažnejších problémov s duševným zdravím a najčastejšie sa vyskytuje spolu s nasledovnými ochoreniami (alebo po nich):

  • posttraumatická stresová porucha,
  • depresia, 
  • úzkosť.
Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Veľmi často ju však môže vyvolať aj dlhodobo zvýšená hladina stresu. Prítomná býva aj pri liečbe rakoviny, nízkej hladiny cukru či únavového syndrómu. 

Ako s mozgovou hmlou bojovať?

Najlepšou (a jedinou) “prvou pomocou” je poriadne zhlboka sa nadýchnuť a pokúsiť sa vniesť do situácie trochu humoru. Pomôže to zmierniť pocit úzkosti a odkloní to pozornosť ľudí, s ktorými hovoríte, kým mozgová hmla pominie. Bojovať je s ňou však najvhodnejšie najmä z dlhodobého hľadiska. Ako najúčinnejšie sa pritom ukázali: 

Cvičenie – najideálnejšie by bolo venovať sa mu 30 minút denne.

Spánok – snažte sa nikdy nespať menej ako 6 hodín denne. 

Strava – pozorujte, ako na vás jednotlivé jedlá vplývajú a doprajte si len tie, ktoré vám prospievajú. 

Meditácia – venujte sa jej denne, jej pozitívne účinky dokázali už mnohé štúdie a výskumy. 

yourtango
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať