Výsledky štúdie vás zrejme nepotešia. Na prekonanie zlozvyku potrebujete totižto oveľa viac času, než by ste čakali.

Zlozvyky nám vedia nepekne skomplikovať život. Ich prekonaním sa síce môžeme posunúť o obrovský kus dopredu, avšak niekedy nám chýba pevná vôľa, aby sme to dokázali. Vedci však tvrdia, že všetko potrebuje svoj čas. Koľko nám teda bude trvať, kým sa dokážeme zbaviť zlozvyku?

Minimálne 16-krát som sa pokúšala prestať piť kávu. Moje odhodlanie nadobro odprevadiť kofeín z môjho života väčšinu stroskotalo už na druhý deň. Preto som to vzdala. A rozhodla som sa nemať kvôli tomu výčitky svedomia. Dokonca i teraz mi rozvoniava jedna šálka kávy na stole. Ale čo ak máte zlozvyk, ktorý je taký silný, že vás obmedzuje vo vychutnávaní si života? Vtedy je najvyšší čas s tým niečo urobiť.

Nepôjde to tak rýchlo, ako by ste si želali

Photo by Maaike Nienhuis on Unsplash

Ak sa chcete niečoho zbaviť, je dôležité o tom byť v prvom rade pevne presvedčený. Ak sú vo vás nejaké pochybnosti, tak to jednoducho nezvládnete. No podľa vedcov len pevná vôľa nestačí. Nasleduje ťažší krok. Ten, v ktorom budete musieť vydržať. A aby ste sa svojho zlozvyku skutočne zbavili, musíte vydržať skutočne dlho. Dokonca dlhšie, než vo všeobecnosti spopularizovaných 21 dní.

Každý zlozvyk sa (vraj) zlomí po prekonaní 21 dní. Táto informácia síce bola publikovaná už v roku 1960, no vedci sa rozhodli ju trochu hlbšie preskúmať. Ak na prekonanie zlozvyku potrebujeme len tri týždne, ako dlho nám bude trvať, kým si vypestujeme pozitívny zvyk?

Či sa rozhodnete behať, meditovať alebo presedláte na zdravú stravu, je to absolútne jedno. Vedci z University College v Londýne pozorovali vytváranie nového zvyku u 96 ľudí, ktorých sledovali tri týždne. V priemere sa im nový zvyk dostal pod kožu po 66 dňoch, niektorí „machri“ to zvládli aj za 18 dní, kým niektorí na to potrebovali až 254 dní.

Minimálne dva mesiace

Photo by Estée Janssens on Unsplash

Na základe výsledkov štúdie vedci prišli k záveru, že na skutočné prekonanie zlozvyku vám nebude stačiť len 21 dní. Ak vydržíte dva mesiace, môžete si povedať, že ste za vodou. Možno vám pomôže i zistenie vedcov, ktorí tvrdia, že zbavovanie sa zlozvyku a jeho nahradenie novým, pozitívnym zvykom, je úzko spojené.

Preto ak chcete uspieť, skúste nahradiť negatívny zlozvyk niečím zmysluplným. Zabijete tak dve muchy jednou ranou. Nemenej dôležitá je i správna motivácia, teda musíte vedieť, prečo sa chcete daného zlozvyku zbaviť. Tá je neraz oveľa silnejšia, než akékoľvek výhovorky.

Pozri aj: Metóda Ctrl+Alt+Del: Týmto jednoduchým spôsobom sa môžete expresne rýchlo zbaviť zlých návykov

sciencealert
Všetko začína v tvojej hlave
0
Komentovať (0)