Foto: NASA, Pexels

Turecká vláda vyhlásila tender na výstavbu Veľkého istanbulského tunela.

Turecko opäť spojí Európu s Áziou. Stane sa tak v Istanbule, najväčšom meste sveta, ktoré leží na dvoch svetadieloch súčasne. Krajina totiž vyhlásila tender na ambiciózny megaprojekt trojpodlažného podmorského tunela, ktorý postaví pod Bosporskou úžinou.

Z geografického pohľadu je Turecko svetovým unikátom. Leží na dvoch kontinentoch a napriek tomu, že je európska časť mnohonásobne menšia, mohli by sme ju považovať za tú dôležitejšiu. Rozdelené je aj najväčšie mesto krajiny. Istanbulom ako jazva prechádza Bosporská úžina, ktorá sa po dohode zemepiscov stala hranicou medzi Európou a Áziou. Prirodzenou prírodnou bariérou možno už čoskoro povedie unikátny trojpodlažný podmorský tunel, informuje turecká agentúra Anadolu Ajansi. Bude prvým na svete.

Turecká vláda vyhlásia tender na výstavbu Veľkého istanbulského tunela. Megaprojekt prepojí európsku a ázijskú časť tureckej metropoly unikátnym spôsobom. Tunel bude poskytovať možnosti železničnej aj automobilovej dopravy, celkovo bude mať tri podlažia, informoval turecký minister dopravy Cahit Turhan.

Tretí tunel pod Bosporom

Veľký istanbulský tunel by mal byť dlhý 6,5 kilometra a v metropole by výrazným spôsobom pomohol odľahčiť už existujúcu dopravnú infraštruktúru. Podľa odhadov tureckého ministerstva dopravy ho bude po dokončení denne využívať viac ako 6 miliónov obyvateľov metropoly.

Projekt Veľkého istanbulského tunela predstavilo Turecko ešte v roku 2015. Tunel má pozostávať z troch poschodí, dve budú určené pre automobilovú dopravu, jedno pre železničnú. Viesť bude 110 metrov pod hladinou Bosporskej úžiny. Tá je pritom v miestach, kadiaľ projekt povedie, hlboká viac ako 60 metrov. Tunel bude nadväzovať na diaľničnú sieť prepájajúcu tri istanbulské letiská, rovnako ako na deväť liniek metra.

Veľký istanbulský tunel je jedným z mnohých megaprojektov vlády prezidenta Recepa Tayyip Erdogana v oblati modernizácie dopravy v Istanbule. Kým väčšina z nich je už dokončená, spolu s trojposchodovým tunelom čaká na realizáciu aj ten najambicióznejší. Namiesto spájania v ňom Turecko svetadiely rozdelí.

Istanbul má už dnes dva podmorské dopravné tunely. Ten prvý otvorili ešte v roku 2013 a slúži výlučne pre železničnú dopravu. Pre automobilovú dopravu bol v roku 2016 otvorený tunel Eurasia, ktorého výstavba trvala presne 476 dní a pripomínala podmienky života vo vesmíre.

V rovnakom roku turecká vláda dokončila aj most sultána Selima I. Hrozného, v poradí tretí most vedúci naprieč bosporskou úžinou. V roku 2018 dokončili aj letisko Istanbul, jedno z najväčších medzinárodných letísk sveta.

Istanbul, Foto: Pixabay

Rozdelenie svetadielov

Ten najväčší megaprojekt má však turecká metropola ešte len pred sebou. Tender by však podľa informácií, ktoré prináša Hurriet Daily News, mohla vláda spustiť ešte tento rok. Turecko tentokrát svetadiely nespojí, ale naopak. Európu a Áziu chce rozdeliť novým umelým vodným kanálom. Bospor už nestačí, o pár rokov tak budú lode medzi Marmanským a Čiernym morom prechádzať aj cez kanál Istanbul.

Mapa kanálu IstanbulRandam [CC BY-SA], foto:

Kanál má byť dlhý 45 kilometrov a eurázijský kontinent rozdelí na západnom okraji Istanbulu. Podľa informácií tureckého ministerstva dopravy preplávalo Bosporom v roku 2019 viac ako 41-tisíc lodí. Nový kanál je naprojektovaný tak, aby zvládol nápor 160 plavidiel denne. Transport do a z Čierneho mora sa tak môže viac ako zdvojnásobiť. Megarojekt, samozrejme, počíta aj s potrebnou infraštruktúrou. Turecko chce postaviť nové prístavy aj logistické centrá.

„Heatmap“ lodnej dopravy v Bosporskej úžine. Množstvo lodí musí pre malú kapacitu úžiny na plavbu čakať, foto: Randam [CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Istanbul sa za posledné roky zmenil a zmení sa aj v tých najbližších. Na prvý pohľad vyzerajú megaprojekty zamerané na modernizáciu dopravy prínosne, všetko má však aj svoju odvrátenú tvár. Ako už v minulosti pripomenul denník SME, turecké megaprojekty v Istanbule často narážajú na odpor u environmentálnych aktivistov, ako aj historikov či archeológov. Kanál Istanbul má napríklad viesť aj cez jazerá, úrodnú pôdu a archeologické náleziská.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )