Foto: Pilar Hormaechea / Olivier Yoan

Značka, ktorá je transparentná a udržateľná do svojej poslednej nitky. Trace Collective z dielne Slovenky Antónie Haľko je svetovým unikátom.

Zamysleli ste sa niekedy hlbšie nad tým, kto, z akého materiálu a za akých podmienok vyrobil oblečenie, ktoré máte momentálne na sebe? Fast fashion je v dnešnej dobe neuveriteľne dostupná. Praktiky, ktoré sa však ukrývajú za výrobou tohto oblečenia sú častokrát neetické a rovnako aj materiály, ktoré boli použité sú pre nás škodlivé. Predstavte si, že by ste presne vedeli, kto vyrobil vaše oblečenie, na akej farme vypestovali plodinu ktorá je použitá na výrobu materiálu, či títo ľudia dostali za svoju prácu plnohodnotne zaplatené a vykonávajú ju v úctivých podmienkach.

Nízka cena trička kúpeného v bežných obchodoch je neuveriteľne lákavá a príťažlivá, no jeho skutočná hodnota a najmä dôsledky, sú oveľa horšie. Ľudia, ktorí toto oblečenie šijú, pracujú v otrasných podmienkach za niekoľko centov, ktoré im ani zďaleka na dôstojný život nestačia. Rovnako negatívne stopy zanechávajú aj na životnom prostredí. Či už ide o tisíce litrov spotrebovanej vody alebo chemické farbenie, ktoré v konečnom dôsledku škodí aj nám pri nosení tohto oblečenia.

S cieľom pretvoriť interakciu módneho priemyslu s planétou a spoločnosťou vznikla transparentná značka Trace Collective, za ktorej vznikom stoja Slovenka Antónia Haľko a Aroa Fernandez Alvarez zo Španielska.

Zakladateľky značky Trace Collective – Antónia Haľko a Aroa Fernandez Alvarez Foto: Olivier Yoan @olivieryoan pre @the.ene.directory

Ako hovorí Antónia Haľko, spoluzakladateľka Trace Collective, či sa niečo zmení, je na každom jednom z nás. Práve preto sa rozhodla začať sama od seba a spolu vytvorila dizajnérsku značku, ktorej poslaním je používať módu ako nástroj na regeneráciu životného prostredia.  

Pre nás môže byť dnes udržateľný iba regeneračný. Už máme dávno za sebou pokusy o zníženie negatívnych dopadov a musíme začať vo veľkom uvažovať o tom, ako naše ekonomiky prispejú k zvráteniu zmeny klímy. Veríme, že módny priemysel má jedinečnú pozíciu, aby to dosiahol, a to vďaka svojmu globálnemu dosahu a obrovskému množstvu výroby. 

Spoločnosť vyrába oblečenie, ktoré v sebe spája udržateľnú módu s charitou a robí to úplne transparentne. To znamená, že presne vieme, kto daný kúsok oblečenia vyrobil, navyše za dôstojných podmienok a z materiálov, ktoré sú úplne rozložiteľné. Antónia a Aroa založili Trace Collective minulý rok v Londýne a vytvorili tak projekt, ktorý je svetovým unikátom. 

Rozložiteľné a šetrné k životnému prostrediu

Okrem toho, že sú jednotlivé kúsky výrazné po dizajnérskej stránke, šetria aj životné prostredie. Na výrobu jedného kusu oblečenia spotrebujú o vyše 90 % menej vody ako bežné fast fashion značky a vyprodukujú o desiatky percent menej emisií skleníkových plynov. Navyše, značka je tak transparentná, že do poslednej nitky vieme, kto materiál a oblečenie vyrobil.

“Vytvorili sme značku a vytvorili sme aj charitu s názvom Trace Planet. Päťdesiat percent z našich profitov ide práve na ňu,” opisuje projekt Antónia. Aj keď si boli obe zakladateľky vedomé toho, že svet nepotrebuje ďalšiu módnu značku, rozhodli sa to urobiť inak ako všetci ostatní, meniť veci a ísť príkladom.

Oblečenie z dielne Trace Collective Foto: Pilar Hormaechea IG: @pipi_hormaechea

Materiály priamo z Európy

Na rozdiel od bežného fast fashion oblečenia, pri ktorého výrobe sa používa množstvo chemikálií, je oblečenie Trace Collective vyrábané z čisto prírodných materiálov. “Máme dva druhy materiálov od troch rôznych dodávateľov.” Ako hovorí Antónia, ľan ktorú používajú, sa pestuje v Taliansku a v Normandii na severe Francúzska a ich konope pochádza z Rumunska.

Pri ich výbere sa rozhodli pre európskych dodávateľov najmä preto, aby nezanechalo za sebou takú veľkú uhlíkovú stopu, ako keby bolo dovezené napríklad z Ázie. Výber trval dlhých sedem mesiacov. Dôkazom transparentnosti tejto značky je otvorenosť, ktorá je prvoradá pri komunikácii so zákazníkmi.

„Pokiaľ ide o naše hodnoty, radikálna transparentnosť vyniká prvoradou hodnotou spoločnosti, ktorá sa týka všetkých našich dodávateľov. Zdieľame s našimi zákazníkmi, všetky informácie od nášho dodávateľského reťazca, cez dopad výroby nášho oblečenia na životné prostredie (negatívny a pozitívny) až po naše výrobné ceny. Veríme, že pri prepájaní ľudí s príbehmi za oblečením, ktoré si kupujú, existuje obrovská moc a že táto úroveň transparentnosti môže podnietiť dôležité rozhovory o stopách, ktoré zanechávame prostredníctvom nielen nášho oblečenia.“ hovorí Antónia.

Na svojej stránke zdieľajú podrobné informácie o jednotlivých materiáloch, kúskoch oblečenia aj ich dopade na životné prostredie. Už aj jeden kus oblečenia vyrobený z prírodných materiálov v Európe šetrí životné prostredie, energiu a rovnako sa na jeho výrobu minie menej vody.

Foto: TraceCollective.com

Ušité za dôstojných podmienok a dobre zaplatené

Nie sú dôležité iba samotné materiály, ale aj miesto a podmienky, za akých sa z nich oblečenie ušije. Oblečenie Trace Collective vzniká na dvoch miestach. Prvé z nich sa nachádza v Londýne, ide o menšiu prevádzku, ktorá zamestnáva približne desať zamestnancov, ktorých Antónia a Aroa osobne poznajú.

“Za vyrobenie jedného trička platíme 25 libier. Je to pomerne vysoká suma, ale vieme, že zamestnanci sú zaplatení. Tí dostávajú približne 13 libier na hodinu s tým, že minimálna hodinová mzda je vo Veľkej Britániije 8.2 libry,” dodáva Antónia.

Tieto šičky sú teda za svoju prácu riadne zaplatené. Druhá firma sa nachádza v španielskej Barcelone a ako opisuje Antónia, je jej veľkou srdcovkou. Ide totiž o chránenú dielňu, Ared, ktorá zamestnáva ženy zo slabších sociáĺnych podmienok alebo po prepustení z väzenia, pričom ich program je založený aj na tom, že sa venujú ich rekvalifikácii po dobu dvoch rokov „V priemere 20% z každého nákupu oblečenia Trace Collective ide Ared-u,“ vysvetľuje Antónia.

Antonia nám prezradila, že si so šičkami aj píšu alebo sa s nimi stretávajú osobne a poznajú ich životné príbehy. Výroba každého jedného kusu oblečenia má teda svoj výnimočný príbeh, ktorý mu dodáva ešte väčšiu hodnotu. Tieto svoje zážitky chcú zakladateľky zdieľať aj na svojej oficiálnej stránke a ešte viac priblížiť ľuďom etický spôsob výroby ich oblečenia.

Antonia Halko s jednou z hlavných šičiek Teresou Foto: archív Trace Collective

„Náš partner pre tlač visačiek je tiež sociálny podnik a tieto sú vyrobené z rastlinného papiera – zmes rastlinných semienok a zvyškov bavlneného vlákna z bavlnenej priadze. Naši zákazníci môžu visačky zasadiť do pôdy a za pár týždňov mať krásne rastlinky. Keďže milujem Slovensko chcela som aby niečo na našom oblečení bolo vyrábané aj tu, tak spolupracujeme s Merchyou, tlačiareň, ktorá tlačí naše značkové štítky s GOTS certifikovanou farbou pričom ide o ústrižky látky ktoré ostali z prototypového procesu. Snažíme sa byť čo najviac zero-waste,” pokračuje Antónia.

Ekologicky a šetrne pristupujú aj k spracovaniu jednotlivých objednávok. Väčšinu oblečenia vyrábajú až vo chvíli, keď má daný kúsok svojho záujemcu.

Dbajú na cirkulárnosť, ponúkajú doživotnú opravu a ak sa rozhodnete, že oblečenie Trace Collective už ďalej nechcete, môžete ho vrátiť a dostať kredit na ďalší nákup. Oblečenie je celé úplne rozložiteľné. S tým súvisí aj výber malých detailov ako gombíkov z kokosovej škrupiny, nite z certifikovanej organickej bavlny nite s ktorou je oblečenie ušité.

Prístup k výrobe, ktorý je európskym unikátom

Značka Trace Collective ponúka unikátny pohľad do pozadia vzniku oblečenia, vďaka ktorému sa môžeme lepšie zamyslieť nad tým, koľko vecí si kupujeme a či ich naozaj chceme alebo potrebujeme. Podľa slov Antónie ide v ich podaní o radikálnu transparentnosť. Na Slovensku je viacero značiek, ktoré sa pýšia práve tým, že sú ušité doma. Odkiaľ pochádzajú ich materiály však často ani netušia. “Myslím si, že sme v Európe celkovo jedna z najtransparentnejších značiek,” opisuje Trace Collective Antónia.

Oblečenie z dielne Trace Collective Foto: Emmet Green @emmetgreen

Ako sama hovorí, volíme svojou peňaženkou. “Zopár módnych reťazcov začalo zverejňovať na svojich stránkach informácie, kde je ich oblečenie vyrábané. Nakoľko sú tieto informácie dôveryhodné neviem, zdôrazňujem, že ak sa rozhodneme kupovať ich oblečenie dávame im najavo, že ich podporujeme a nechceme od nich žiadnu zmenu v transparentnosti ich výroby, predaja, ochrany životného prostredia.”  

Niekde je chyba, pokiaľ ľudia, ktorí tieto veľké reťazce vlastnia, sú bohatí a ľudia, ktorí pre nich pracujú, sú chudobní.

Antonia na záver vyzýva, aby sme sa na chvíľu vrátili do čias, kedy malo naše oblečenie pre nás väčšiu hodnotu. Či sa totiž v módnom priemysle niečo zmení, je na každom jednom z nás. Ak vás zaujíma udržateľná móda alebo máte otázky k fungovaniu transparentnej módnej značky, neváhajte Antóniu kontaktovať. Viac zaujímavých informácií sa dozviete aj na oficiálnej stránke Trace Collective, ich Facebooku či Instagrame.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )