Foto: pexels

Možno ste už aj vy riešili dilemu, či ohúriť drahým vínom, alebo sa uspokojiť s vínom za pár drobných.

Drahé víno si ľudia podvedome spájajú s luxusom a lahodnou chuťou. Pravdou však je, že ani lacné víno nemusí byť zlé. Najmä, ak naň nalepíte cenovku s vyššou hodnotou, akú má víno v skutočnosti. Prečo je to tak?

Článok pokračuje pod videom ↓

Naozaj je drahšie víno lepšie?

V roku 2002 jedna z najprestížnejších reštaurácií v New Yorku servírovala štyrom zamestnancom z Wall Street tú najdrahšiu fľašu vína z pivnice, Mouton Rothschild z roku 1989 za 2 000 dolárov, píše Decanter. Po tom, čo bolo víno dekantované, samozvaný znalec na víno, jeden z mužov z Wall Street, si z neho uchlipol a začal chváliť jeho čistotu. Nemal ani poňatia, že čašník im omylom priniesol tú najlacnejšiu fľašu vína, Pinot noir za 18 dolárov, píše portál Science Alert.

Foto: unsplash

Aj keď to znie ako poriadne drahý kanadský žartík, vedcom sa podarilo zistiť, že lacné víno naozaj chutí lepšie, ak naň nalepíte nálepku s vyššou cenou. Experiment sa konal počas verejného podujatia na jednej z univerzít vo Švajčiarsku. Aby sa účastníci cítili uvoľnenejšie, odborníci poskytli možnosť zúčastniť sa ochutnávky vín, informuje portál Food Quality and Preference.

Vo víne je pravda. Naozaj?

Udalosti sa v priebehu dňa zúčastnilo 140 ľudí, pričom každá ochutnávka vín trvala 15 minút. Každý z účastníkov mal víno hodnotiť samostatne, dôležité bolo, aby účastníci navzájom nekomunikovali a neovplyvňovali sa. Pred každého položili organizátori 6 malých pohárov vína. Ich úlohou bolo ochutnávať vína v špecifickom poradí, každý účastník však mal poháre usporiadané inak. Po každej ochutnávke si mali vypláchnuť ústa čistou vodou a ohodnotiť príjemnosť a intenzitu vína.

V troch pohároch boli tri rôzne vína bez informácie o cene. V ďalších troch pohároch však bolo lacné víno, víno v strednej cenovej relácii a drahé víno, pričom každé z nich bolo viditeľne označené cenovkou. Niektorí ochutnávači však boli tak trochu podvedení, vína totiž boli označené falošnými cenovkami. Drahé víno bolo označené ako štyrikrát lacnejšie a naopak, lacné víno malo cenovku so štyrikrát vyššou sumou, ako bola skutočná hodnota.

Foto: unsplash

Ak cena vína uvedená nebola, vedci nepostrehli žiaden významný rozdiel v hodnotení. Avšak na druhej strane, lacné víno, ktoré malo cenovku drahého vína, hodnotili ľudia pozitívnejšie. Naopak, ak malo drahé víno lacnejšiu cenovku, hodnotenie sa výrazne nezmenilo. Aj keď sa teda hovorí, že vo víne je pravda, zrejme to závisí od cenovky. Odborníci poukazujú na to, že človek sa ľahko nechá oklamať cenou a drahšie produkty považuje za kvalitnejšie a chutnejšie.

Šikovný marketing nás ľahko ovplyvní

Dodávajú, že milovníci vína zrejme postrehnú rozdiel medzi lacným a drahým vínom. Pre väčšinu ľudí však samotný rozdiel v chuti nie je až taký podstatný, ak o cene nápojov vopred nevedia.  V roku 2008 vedci otestovali ochutnávačov vín aj za pomoci MRI. Ukázalo sa, že keď bolo víno drahšie, účastníci si viac užívali chuť, no hodnotenie intenzity vína sa nezmenilo.

Foto: unsplash

Výskum z roku 2017 tieto výsledky potvrdil. Ukázal, že ak je cena vína vyššia, v našom mozgu sa intenzívnejšie aktivuje systém odmien. Aj tieto štúdie sú ukážkou toho, ako naše myšlienky a pocity ovplyvňuje marketing. Okrem toho, na naše vnímanie vplýva množstvo ďalších podnetov. Napríklad, chlapi z Wall Street boli v oslavnej nálade. Je možné, že keby išlo o vážnu pracovnú diskusiu, ochutnávka vína by dopadla celkom inak.

Uložiť článok

Najnovšie články