Foto: Ilustačné, juraj_bednarik (instagram)

Opustené železničné tunely vytvárajú zvláštnu atmosféru. Zažiť ju môžete aj sami, napríklad na týchto miestach.

Na Slovensku nájdete desiatky železničných tunelov. Do väčšiny z nich by ste, ak nechcete ohrozovať svoj vlastný život, vstupovať nemali. Naša krajina však ukrýva aj tunely, ktorými už dnes žiadne vlaky nejazdia, poprípade nikdy ani nejazdili. Opustené technické diela tak dnes slúžia už len turistom a ponúkajú zaujímavé a tajuplné miesta ideálne pre letný výlet. 

Článok pokračuje pod videom ↓

Starý kraľovanský tunel

V roku 1871 bol pri budovaní Košicko-bohumínskej železnice naprieč horským masívom s názvom Sokol, neďaleko Kraľovian, vybudovaný presne 401 metrov dlhý jednokoľajový tunel. Na železničnú dopravu slúžil niekoľko desaťročí až do 50. rokoch 20.storočia, kedy sa stala jedna koľaj pre dopravu nedostačujúca.

Vyrazený bol teda nový tunel a ten pôvodný sa premenil na skladisko mliekárenských výrobkov. V súčasnej dobe už Starý kraľovanský tunel slúži už len pre nadšencov histórie a zaujímavých miest. V tuneli navyše nájdete i jaskyňu. V stene tunela sa nachádza otvor, za ktorým môžete objavovať ďalších viac ako 160 metrov krasových chodieb. Tunel však nie je priechodný, vstúpiť doň môžete len od Kraľovian.

Margecanský tunel

Margecanský, nazývaný aj Starý bujanovský tunel, nájdete neďaleko obce Margecany, pri osade Rolova Huta. Podobne ako starý kraľovanský tunel bol i Margecanský vyrazený pri budovaní Košicko-bohumínskej železnice. Jednokoľajový, 430 metrov dlhý železničný tunel slúžil až do konca druhej svetovej vojny, kedy ho ustupujúce nemecké jednotky poškodili.

Margecanský tunel však domáci opravili a železničnej doprave slúžil ešte 10 rokov. Až v roku 1955 bol z prevádzky vyradený a nahradený Bujanovským tunelom, ktorý je s dĺžkou 3410 metrov, najdlhším dvojkoľajovým železničným tunelom na Slovensku.

Foto: Wikimedia

Starý Ťahanovský tunel

Aj Starý Ťahanovský tunel v mestskej časti Košíc Ťahanovce má rovnakú históriu ako predošlé dva. 277 metrov dlhý jednokoľajový tunel bol vybudovaný pre potreby Košicko-bohumínskej železnice a na konci druhej svetovej vojny bol poškodený nemeckými jednotkami. Po vojne prešiel rozsiahlou rekonštrukciou.

Po dokončení dvojkoľajovej Trate družby, bol z prevádzky vyradený a slúžil ako sklad ovocia a zeleniny. V moderných dejinách našej krajiny boli oba vstupy do tunela zabezpečené oceľovými bránami. Podľa záberov viacerých urbexerov však brány v súčasnosti chýbajú a na vlastné riziko je možné do chátrajúcej technickej pamiatky, nahliadnuť aj zvnútra.

Píliansky tunel

Opustený železničný tunel nájdete aj na juhu stredného Slovenska, neďaleko Lučenca pri obci Píla. Píliansky, 120 metrov dlhý tunel, bol vybudovaný ako súčasť Uhorskej severnej železnice v rokoch 1869 – 1871. Zaujímavosťou je, že tunel nemá typické bezpečnostné výklenky, no o život sa v ňom báť nemusíte. Koľajnice boli z tunela odstránené a žiadny vlak ním už neprešiel celé desaťročia.

Ožďanský tunel

Neďaleko obce Ožďany bol v roku 1913 do prevádzky na železničnej trati Rimavská Sobota – Poltár, uvedený 160 metrov dlhý tunel. Vlaky sa ním premávali niekoľko desaťročí až do roku 2000, kedy bola železničná trať i samotný tunel vyradený z prevádzky z dôvodu zlého technického stavu.

Od tohto času tunel chátra, moc nad ním postupne preberá príroda a našiel i nového vlastníka (Banskobystrický samosprávny kraj). Do budúcnosti sa cez tunel plánuje vybudovať cyklotrasa, čo by bolo skvelé využitie potenciálu tohto zaujímavého miesta i celého regiónu.

Koprášsky tunel

Zoznam opustených železničných tunelov ukončíme prehľadom lokalít, ktoré patria medzi tzv. Gemerské spojky. Ich históriu sme vám priblížili v našom staršom článku, no v skratke, boli vybudované po strate južných častí Slovenska po Viedenskej arbitráži. Koprášsky tunel meria len 245 metrov a z Gemerských spojok je najkratší.

V minulosti slúžil ako sklad ovocia, no dnes je už len turistickou atrakciou a spomienkou na historické udalosti. Navyše sa neďaleko tunela nachádza aj najkrajšia z pamiatok Gemerských spojok. Je ním Koprášsky (niekedy označovaný ako Mníšanský) viadukt. 120 metrov dlhý a 36 metrov vysoký železničný viadukt.

Tunel pod Dielikom

Dva kilometre dlhý tunel prekonával sedlo Dielik, podľa ktorého dostal aj svoj názov. V jeho vnútri sa mal nachádzať aj najvyšší bod celej trate. Tunel pod Dielikom je však dnes neprechodný, keďže sa pár rokov po jeho dostavaní, zrútil strop pri Tisoveckom portáli. Z opačnej strany, od obce Muráň, chráni portál mreža.

V roku 1987 mal byť nepoužívaný tunel údajne využitý ako sklad pre ruské rakety s jadrovými hlavicami. K tomu však nikdy nedošlo. Tunel je od roku 1997 vyhlásený za chránený areál. Patrí totiž k jednému z najvýznamnejších zimovísk netopierov v Európe. Zimu tu prečkáva celkom 11 druhov a niektoré roky až 10-tisíc jedincov.

Slavošovský tunel

Slavošovský tunel je najdlhším a najznámejším opusteným železničným tunelom na Slovensku. Je v dobrom stave a predstavuje obľúbenú turistickú atrakciu nielen pre obyvateľov Gemeru, ale pre návštevníkov zo všetkých kútov Slovenska. Jeho výstavba začala v roku 1941 a dokončená bola o 8 rokov neskôr a teda v roku 1949.

Presne vtedy boli Slovensku vrátené „ukradnuté“ územia. Tunel teda úplne stratil význam. Ak sa ho rozhodnete navštíviť, nezabudnite si čelovku, alebo baterku. V 2400 metrov dlhom tuneli ju určite budete potrebovať.

IMG_7606

Pozri aj: Načapujete si ich v prírode a celkom zadarmo. 10 najobľúbenejších minerálnych prameňov Slovenska, za ktoré vám poďakuje aj vaše zdravie

#cestujemdoma

Spoznávaj Slovensko a jeho krásy, podpor domácu ekonomiku a cestovný ruch.

Uložiť článok

Najnovšie články