Pôvodným plánom bolo megaprojekt v podobe železnice prepájajúcej Lotyšsko, Estónsko a Litvu s Poľskom (a neskôr s Nemeckom) dokončiť do roku 2025. Najnovším cieľom je stihnúť aspoň niektoré časti ukončiť do roku 2030.
Projekt sa poriadne predraží
Ako informuje Euronews, sieť železníc Rail Baltica by mala prepojiť najmä Rigu, Vilnius a Tallinn. Premávať by mal medzi nimi rýchlovlak, ktorý dokáže dosiahnuť rýchlosť až 250 kilometrov za hodinu. Projekt, z veľkej časti financovaný Európskou úniou, bol spustený ešte v roku 2014.
Estónsky minister infraštruktúry Vladimir Svet po stretnutí s lotyšským a litovským ministrom dopravy uviedol, že cieľom je spustiť osobnú a nákladnú vlakovú dopravu na celej trase Rail Baltica od roku 2030. Je však nevyhnutné projekt znova premyslieť, aby bola jeho stavba efektívnejšia a finančne menej náročná. Práve financie sú totiž príčinou toho, že nevychádza pôvodný plán dokončiť projekt do roku 2025.

Pri plánovaní projektu v roku 2010 sa rátalo s nákladmi vo výške 3,5 miliardy eur. Náklady ale rastú čoraz viac a súčasné odhady ukazujú, že na dostavanie bude treba až o 19 miliárd eur viac. Nie je jasné, do akej miery je Európska únia, ktorá označila Rail Baltica za jeden z kľúčových európskych dopravných projektov, ochotná do tohto projektu investovať.
Symbolický návrat k Európe
Výstavba novej železničnej trate v celkovej dĺžke 870 kilometrov z estónskeho Tallinnu do litovského Kaunasu a ďalej k poľským hraniciam sa oficiálne začala v roku 2019. Sprevádzali ju však meškania pre spory medzi pobaltskými vládami o tom, kadiaľ má trasa ísť. Kritici zas tvrdia, že vzhľadom na malú populáciu v Pobaltí (v troch pobaltských štátoch žije len niečo vyše 6 miliónov ľudí) je projekt, čo sa osobnej dopravy týka, ekonomicky nevýhodný a mal by sa viac zamerať na nákladnú dopravu.

Estónsko, Lotyšsko a Litva sú bývalé sovietske štáty a vybudovanie siete železníc má byť symbolickým návratom k Európe. Po dokončení má vysokorýchlostný vlak prekonať 660 kilometrov dlhú trasu z Tallinnu do Vilniusu za tri hodiny a 38 minút. To predstavuje výraznú časovú úsporu oproti súčasnej ceste autom alebo autobusom, ktorá trvá až deväť hodín. Rail Baltica neskôr prepojí pobaltské štáty s Varšavou a nakoniec aj s Berlínom, ktorý je kľúčovým cieľom pobaltských vlád.
Strávila som deň s majiteľom rodinnej vinárne: Prezradil mi, prečo nám nechutí 30-eurové víno. Rozhodujúca je jedna vec
Šéf IĽP: Fico do volebných miestností komparzistov nenavozí, jeho podpora klesá. Mám obavy o jeho mentálne zdravie
Lovec pedofilov Rudolf: Neverili by ste, koľko takých mužov máte v okolí. Dohodnúť stretnutie s 13-ročnou nie je problém
Izba už za 26 € na noc: Týždeň som jazdila po skrytom klenote Európy, ktorého sa mnohí boja. Známe miesto veľmi sklamalo
Andreas s rodinou rozbehol biznis v raji na zemi: Dom si prenajmete od 523 eur na mesiac, plávanie so žralokmi musíte zažiť
Na nitrianskej univerzite s internátom opäť došlo k evakuácii, študenti mali práve výučbu. Zistili sme, čo sa stalo
Patrí medzi najbohatších ľudí planéty: Jeho rodina musela ujsť z Ruska, za toto čelil ostrej kritike
Gabriela a Peter pracujú ako zvárači v zahraničí: V Škandinávii sa dá zarobiť aj 12-tisíc eur, ubytovanie často platí firma
Ivana žije v Austrálii, kde si zarobíte minimálne 2 000 eur mesačne. Vyšli sme na obľúbenú chatu v Tatrách









Nahlásiť chybu v článku