Foto: TASR

Nie však hneď.

Slovenské železnice postupne pokračujú v modernizovaní svojich tratí, čo znamená, že na viacerých úsekoch bude možné cestujúcich prepravovať rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. No kým rezort má jasno v tom, na ktorých miestach by chcel, aby vlaky jazdili rýchlejšie, tak skoro sa ich cestujúca verejnosť nedočká. Dôvodom sú najmä vysoké náklady.

Finančný web denníka Hospodárske noviny prednedávnom informoval o úsekoch, ktoré v najbližšom období plánujú ŽSR modernizovať. Megaprojekty počítajú s tým, že slovenské vlaky budú môcť cestujúcich konečne prepravovať rýchlejšie, a to až rýchlosťou 160 km/h. Hlavná trať, teda Bratislava-Žilina-Košice, sa pritom modernizuje už 20 rokov a plánom je, aby sa cesta vlakom po tomto úseku skrátila o 40 minút. Postupne by malo úsekov, kde bude možno pridať na jazdnej rýchlosti vlakov, pribúdať. Nie je to ale také jednoduché.

Foto: TASR (Jakub Kotian)

Tento rok začnú s modernizáciou úseku medzi Popradom a Vydrníkom

Náklady na modernizáciu sa neustále zvyšujú a na niektorých úsekoch museli vlaky dokonca minulý rok aj spomaliť. Podľa webu HNonline, ide zhruba o 66 kilometrov koľají, ktoré majú zastaralú infraštruktúru.

Ešte pred Vianocami pritom železnice podpísali kontrakt so spoločnosťami Doprastav a TSS Grade vo výške 369 miliónov eur na modernizáciu trate medzi Popradom a Vydrníkom. ŽSR pritom za vynovenie trate zaplatia až o 130 miliónov viac, než bol predpoklad pri projektovej dokumentácii. Pracovať sa na ňom ale začne už zrejme tento rok.

Foto: TASR (Miroslav Košírer )

Modernizačné práce pokračujú aj na už „rozostavaných“ úsekoch, akými je napríklad trať pri Lučivnej. Tá už mala byť hotová, problémy ale spôsobili dodávky materiálov, čo dokončenie stavby spomalilo a predĺžilo. Do roku 2026 sa predĺži aj modernizácia žilinského železničného uzla. V ďalších rokoch sa cestujúci dočkajú aj vynovených tratí na Liptove a na Spiši.

Foto: TASR (František Iván)

Kompletná trať z Bratislavy do Košíc vynovená ešte roky nebude

Na hlavnej trati Bratislava-Žilina-Košice ale vlaky želanou rýchlosťou neprejdú ešte riadne dlho. Niektoré projekty ešte neboli totiž vôbec schválené, pri niektorých sa ešte len plánuje dokumentácia a mnohé komplikujú bezpečnostné štandardy a nariadenia Európskej únie. Potrebné bude napríklad obnoviť aj železničné mosty či vystavať novú infraštruktúru vrátane nových tunelov. Ďalšou dôležitou otázkou sú aj financie. Niektoré plánované projekty počítali s peniazmi z Bruselu, Únii sa ale nepozdávali, železnice ich tak museli prepracovať.

Tieto železničné trate sa budú modernizovať a vlaky tam zrýchlia na 160 km/h:

#1 Paludza – Liptovský Hrádok (2025 – 2029)
#2 Liptovský Hrádok – Poprad (po roku 2030)
#3 Poprad – Lučivná (ukončujú sa práce)
#4 Poprad – Vydrník (2024 – 2027)
#5 Vydrník – Markušovce (2025 – 2029)
#6 Krompachy – Kysak (po roku 2030)
#7 Kysak – Košice (po roku 2030)
#8 Žilina – Vrútky – Paludza (nie je známe)

Uložiť článok

Najnovšie články