/
Keď sa zamilujete a idete s niekým do vzťahu, ani vám nenapadne pomýšľať na rozchod. Lenže veci sa neraz vyvinú tak, že skončíte sami a s pocitom zlomeného srdca.

Vedci sa už dlhšiu dobu zaoberajú práve týmto fenoménom a skúmajú, ako súvisí psychická bolesť s fyzickou. Asi vám o tom veľa rozprávať nemusíme, lebo podľa štatistík je pravdepodobné, že ste si niečím takým prešli už aj vy. Možno to bola bolesť, ktorá vás na dlho ochromila, možno vás istým spôsobom zmenila, no určite by ste si to už nechceli zopakovať. Dnes vám prinášame niekoľko zaujímavých faktov práve o zlomenom srdci.

#1

Rozchod s blízkou osobou má priamy dopad na sebaúctu človeka a do istej miery môže pôsobiť ponižujúco, čo môže viesť k vzniku depresie. Je to dokonca pravdepodobnejšie, ako vznik depresie po smrti blízkej osoby.

#2

Po rozchode môžete schudnúť, čo sa môže zdať ako ojedinelé pozitívum konca vzťahu, no i toto má svoje ale. Úbytok váhy je totiž spôsobený stratou chuti do jedla v dôsledku emočného stresu, čo má len krátkodobý efekt.

Pexels,com

#3

Avšak, môžete aj pribrať. To závisí od vášho metabolizmu a toho, ako reagujete na stres. Môže sa stať, že budete mať kompluzívnu chuť jesť a zhltnete všetko, čo vám príde pod ruky. Aj toto prejde, no dovtedy sa snažte kontrolovať, aby ste to neskôr nemuseli ľutovať.

#4

Dlhodobý stres, ktorý so sebou rozpad vzťahu prináša, môže negatívne pôsobiť na imunitný systém a znížiť vašu obranyschopnosť.

#5

Pocit zlomeného srdca sa podobá na abstinenčné príznaky po niektorých drogách. Súvisí to najmä s hormónmi, ktoré sú do tela vylučované, keď je človek zaľúbený. Veľmi sa podobajú na hormóny, ktoré vylučujeme napríklad po užití kokaínu. Keď sa rozpadne vzťah, je to podobné, ako keď niekomu vezmú drogu.

#6

Pripravte sa na nekončiaci prúd rušivých myšlienok, ktoré vás istú dobu potrápia. Postačí vám malý podnet na to, aby ste si nechtiac pripomenuli minulé zážitky, preto si viac než inokedy strážte svoju myseľ.

Unsplash.com/Soroush Karimi

#7

Štúdia neurológov z Kolumbijskej univerzity zistila, že tie oblasti mozgu, ktoré sú aktívne  pri fyzickej bolesti, sú aktívne aj pri tzv. bolesti srdca, teda psychickej bolesti po rozchode. Nedá sa však povedať, že by mozog považoval obe typy bolesti za totožné.

#8

Rozchod vás môže aj poblázniť. Kvôli tomu, že sa musíte vyrovnať so stratou a so silnými negatívnymi emóciami, sa u vás môžu spustiť aj neobvyklé obranné mechanizmy a vaša sebakontrola nemusí byť taká silná, ako obvykle. Kvôli chýbajúcemu nadhľadu na celú situáciu môžete za dobrý nápad považovať stalkovanie vášho ex na Facebooku či rýchly románik s niekým novým.

#9

Vzťahy nás menia a formujú. Keď prídeme o niekoho blízkeho, máme pocit istej prázdnoty a neúplnosti, akoby nám niečo chýbalo. Je celkom normálne mať potrebu prehodnotiť svoj názor na seba samých i na život ako taký. Nech vás preto nedesí pocit, že chvíľu ani neviete, kým naozaj ste.

Unsplash.com/Cristian Newman

#10

Rozchod sa môže šíriť ako nákaza. Zistili to americkí vedci, ktorí vo výskume z roku 1948 dokázali, že ak váš priateľ, člen rodiny či dokonca kolega čelí rozchodu, je 75% šanca, že sa to prenesie aj na vás a niečomu podobnému budete čeliť aj vy.

#11

Spánková deprivácia a porozchodové stavy neraz idú ruka v ruke. Silné emócie vám môžu robiť problémy pri zaspávaní, no znížiť môžu aj kvalitu spánku a pocitu oddýchnutia si.

#12

V niektorých prípadoch môže rozpad vzťahu viesť k stavom, ktoré sa podobajú infarktu. Odborný názov je Takotsubo kardiomyopatia alebo syndróm zlomeného srdca, môže sa vyskytnúť v akomkoľvek veku a častejší je u žien, než u mužov.

#13

Pár dní po rozchode si väčšina ľudí myslí, že ich smútok a bôľ budú trvať celý život, a že už nikdy nebudú šťastní. Pravdou je, že tieto pocity nadhodnocujeme a obvykle sa zotavíme rýchlejšie, než sme si mysleli.

Unsplash.com/Toa Heftiba

#14

Psychológovia z Coloradskej univerzity zistili, že pozitívne očakávania a naladenie môžu urýchliť uzdravenie zlomeného srdca. Nejde však len o to, aby ste sa obklopili pozitívnymi myšlienkami, ale o to, aby ste skutočne uverili, že bude lepšie, a že aj keď to teraz bolí, raz to prejde.

#15

Pomáha aj písanie si denníka. Nie, nemusíte si písať siahodlhé slohy, stačí ak vnútorný tlak uvoľníte tým, že sa vypíšete zo svojich myšlienok. V istej štúdii účastníci, ktorí si 15 až 30 minút denne zaznamenávali svoje myšlienky a snažili sa sústrediť na to pozitívne uviedli, že ich negatívne pocity z rozchodu opustili rýchlejšie.

#16

Písanie však nie je zďaleka také účinné, ako rozprávanie. Rozhovor je sám o sebe terapeutický nástroj a to zistíte aj sami, keď sa niekomu vyrozprávate. Nakoniec sa vám uľaví.

#17

Sex na spamätanie sa? Áno, aj také niečo existuje. Podľa výskumov až tretina vysokoškolských študentov má čerstvo po rozchode sex s niekým iným, a to v snahe odpútať sa od bývalého partnera.

Pozri aj: Roztopia vám srdce. Týchto 15+ ilustrácií dokonale zachytáva, že láska je tou najkrajšou emóciou, aj keď niekedy bolí

list25.com
Všetko začína v tvojej hlave
0
Komentovať (0)