Foto: Archív TASR

Od najväčšieho leteckého nešťastia v dejinách samostatného Slovenska prešlo už 15 rokov.

Mnohí z nich sa tešili, že po dlhej dobe uvidia svoje manželky, deti, priateľky, rodičov a ďalších príbuzných. Žiaľ, osud to zariadil tým najhorším možným spôsobom a vojenské lietadlo AN-24 so 43 osobami na palube havarovalo pri maďarskej obci Hejce dňa 19. januára 2006.

Lietadlo AN-24 viezlo príslušníkov Ozbrojených síl SR, ktorí sa vracali z polročnej misie KFOR v Kosove. Nehodu prežil iba jeden z vojakov, npor. Martin Farkaš. Jednotky KFOR (Kosovo Force) s mandátom Organizácie spojených národov (OSN) začali pôsobiť v Kosove 11. júna 1999. Ich súčasťou boli aj slovenskí vojaci.

Lietadlo odštartovalo 19. januára 2006 o 17.15 h SEČ z letiska v Prištine. Na jeho palube sa nachádzalo dokopy 43 cestujúcich – 42 vojakov vrátane ôsmich členov posádky a jeden civilný zamestnanec Ministerstva obrany SR. Pristáť malo v Košiciach okolo 19.40 h. Havarovalo však okolo 19.30 h pri obci Hejce na východe Maďarska, len niekoľko kilometrov od slovenských hraníc.

Foto: Archív SITA

Lietadlo zachvátil požiar

Podľa viacerých očitých svedkov havárie lietadlo letelo veľmi nízko. Narazilo do kopca Borsó neďaleko obce a začalo horieť. Už o 19.38 h informovalo Centrum riadenia vzdušných operácií o leteckej nehode. Na miesto katastrofy okamžite vyrazili maďarskí aj slovenskí záchranári.

Našli jedného človeka, ktorý prežil haváriu stroja, vojaka Martina Farkaša. O 22.15 h ho prijali na anestéziologicko-resuscitačnom oddelení Fakultnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach.

Z lietadla zostali len časť kabíny, zadná časť trupu a obhorené rozptýlené trosky. Telesné pozostatky obetí nešťastia sa nachádzali v okruhu približne 100 metrov. Všetky identifikované telá obetí previezli 21. januára na Slovensko. O deň neskôr prepravili na Leteckú základňu v Prešove aj trosky z havarovaného stroja.

Foto: Archív SITA

Odtajnenie spisu

Vzhľadom na citlivosť a charakter tragédie sa detaily havárie na verejnosť nedostali. Vyšetrovanie riadilo Ministerstvo obrany SR a Správa o vyšetrení leteckej nehody vojenského lietadla An-24 bola roky utajovaným dokumentom. Zverejniť sa ho rozhodol až terajší minister obrany Jaroslav Naď.

„Spoločnosť čakala na odpovede na otázky, ktoré vyvstávali v dôsledku utajovania spisu, dlhé roky. Okrem toho vznikali tiež rôzne špekulácie o celej udalosti. Preto som nikdy nechápal snahu bývalých vedení rezortu obrany o neustále utajovanie tohto spisu,“ vyjadril sa k odtajneniu správy Naď.

Záznamy z vyšetrovania nehody boli „vyčistené“ od osobných údajov, fotografií z lekárskych správ a iných citlivých údajov. Ministerstvo obrany tak 31. júla 2020 zverejnilo na webovej stránke celkom 8 dokumentov s informáciami o havárii vojenského špeciálu nad územím Maďarska z roku 2006.

Foto: Archív SITA

Popis udalosti

Správa začína základnými informáciami. K nehode malo na základe vyšetrovania dôjsť o 19:37, na palube lietadla sa nachádzalo 8 členov posádky, 33 príslušníkov OZ SR a 1 zamestnanec MO SR. Tragédiu prežil jediný. Na mieste nehody sa po príchode záchranárov nenachádzali žiadne ďalšie zranené osoby prejavujúce známky života.

Podľa správy o vyšetrení nehody vzlietol vojenský špeciál z letiska v Prištine o 17:02 nášho času. Posledný radarový záznam obsahujúci všetky údaje o rýchlosti a výške lietadla bol zaznamenaný o 19:36:43. Lietadlo bolo vtedy vzdialené len 4 km severovýchodne od obce Hejce v Maďarsku. Do Košíc ostávalo posledných 28 km.

Neuvedomovali si nebezpečnosť situácie

Záznamy ukazujú aj letovú výšku Antonova. O 18:33:28 lietadlo letelo rýchlosťou 310 km/h vo výške 2 650 metrov. Posledný záznam o 19:36:43 už hovorí o výške 820 metrov a rýchlosti 320 km/h. Podľa vyšetrovacej správy k zrážke s terénom došlo v čase medzi 19:36:55 a 19:37:05.

Foto: Archív SITA

Zo záznamov rádiovej komunikácie vychádza, že posádka lietadla si do posledného momentu neuvedomovala nebezpečnosť situácie a nehlásila ani žiadne problémy. Závery potvrdili aj výsledky pitiev, ktoré preukázali zvýšenú hodnotu stresu až v čase tesne pred haváriou. Vyšetrovanie tiež ukázalo, že lietadlo letelo priamočiaro bez náklonu, zrejme vodorovne, prípadne len s miernym klesaním. Následne sa zachytilo o lesný porast a havarovalo.

Dobrý stav lietadla

Vyšetrovacia správa popisuje aj stav lietadla An-24. Dopravné lietadlo sovietskej výroby bolo v čase tragédie staré 37 rokov, nalietaných malo 10 921 hodín a 50 minút a vykonalo 13 769 pristaní. Životnosť lietadla bola stanovená na 30 000 hodín a 15 000 pristaní. Lietadlo prešlo počas svojej služby piatimi opravami, tou poslednou len niekoľko mesiacov pred tragédiou. V októbri 2005 komisia na letisku Kuchyňa stanovila ďalšiu kontrolu lietadla na máj 2006, technický stav lietadla označila za dobrý.

Vyšetrovanie nehody nepreukázalo žiadne poruchy prístrojov počas letu vojenského špeciálu. Počas havárie posádka riadila lietadlo ručne, autopilot bol vypnutý. Analýza trosiek lietadla preukázala, že poškodenie stroja vzniklo v dôsledku kolízie s terénom.

Foto: Archív SITA

Štúdia hovorí o zastaralých predpisoch

„Hlavnou príčinou (nehody) bola pravdepodobne strata situačnej a výškovej orientácie s nedodržaním bezpečnostnej výšky letu na danom úseku priblíženia, pravdepodobne v snahe o včasné upravenie si režimu pred pristátím,“ píše sa v správe zverejnenej ministerstvom obrany.

Externá štúdia posudzujúca vplyv ľudského faktoru na nehodu z januára 2006, ktorú si objednalo MO SR, však napríklad tvrdí aj to, že vo vzdušných silách OS SR platia zastaralé, neaktuálne a nezriedka nepoužiteľné predpisy pre pilotovanie, navigáciu a obsluhu dopravných lietadiel An-24.

Popis pátracej akcie

O 20:10 začína pátranie po havarovanom lietadle. Z letiska Sliač vzlieta vrtuľník Mi-17, ktorý po prílete do oblasti nachádza trosky lietadla približne do 10 minút. Pristáť na mieste nehody nebolo možné, posádka vrtuľníka preto len svetlometmi navádzala pozemné pátracie tímy k miestu tragédie. V rovnakom čase vzniká v Prešove aj pozemná pátracia skupina, tá prichádza na miesto pádu lietadla zabezpečenom maďarskými zložkami až polhodinu po polnoci.

Foto: Archív SITA

Trosky lietadla sa nachádzali na kopci Borsó neďaleko obce Hejce v nadmorskej výške 747,5 m.n.m., rozptýlené na území s rozmermi 200 x 40 m. Samotné lietadlo bolo rozlámané na niekoľko častí a zničené požiarom. Obete a batožina boli podľa vyšetrovacej správy rozptýlené na ploche 30 x 40 m. Podľa záverov vyšetrovania vznikla pri havárii materiálna škoda prevyšujúca 65 760 000 slovenských korún (viac ako 2,182 milióna eur).

Priame svedectvo tragédie

Správa z vyšetrovania obsahuje aj výpoveď svedka. Vzhľadom na to, že haváriu prežil len nadporučík Martin Farkaš, je zrejmé, že ide o neho. Farkaš vo svojich prvých dvoch výpovediach hovorí, že si samotnú haváriu a okamihy krátko pred ňou nepamätá. Až neskôr vypovedá o niekoľkokrát sa opakujúcich prudkých pohyboch lietadla, pri ktorých sa mu zdvihol žalúdok, čo pripisuje prudkému klesaniu. Spomína si vraj aj na trasenie lietadla, celá situácia však podľa neho trvala veľmi krátko, a to 2 – 3 sekundy.

Foto: Archív SITA

Farkaš sa potom prebral až po samotnej havárii na pocit silného chladu. Okolo seba počul stonanie a výkriky bolesti. Profesionálny vojak si detaily pamätal hmlisto, spomína však, že mobilným telefónom zavolal najskôr neúspešne na linku 158 a následne svojej manželke. Následne sa Farkaš potácal od telu k telu a zisťoval, či sa niekomu z ďalších pasažierov podarilo prežiť. Pri kontrolovaní tepu jednej z obetí nastal v jeho blízkosti menší výbuch, v dôsledku čoho mal silno popálenú tvár. Záchranári podľa výpovede na miesto nehody prišli o 2 až 3 hodiny po jeho prebratí.

Trvajú na chybe techniky

Trosky lietadla boli po havárii prevezené na leteckú základňu v Prešove, kde boli podrobené detailnému skúmaniu. Nájdené a preskúmané boli aj čierne skrinky, napriek tomu nebola dlhodobo známa presná príčina nešťastia. Ministerstvo nakoniec informovalo, že príčinou nehody bolo zlyhanie ľudského faktora v podobe navigačnej chyby, zle nastaveného rádiového výškomeru a zlý odhad pri prechode z prístrojového na vizuálne priblíženie k letisku v Košiciach.

S tým ale nesúhlasí Občianske združenie AN-24 (5605) – Hejce, ktoré aj po odtajnení spisu naďalej trvá na nevine pilotov. Občianske združenie nesúhlasí s tým, že vyšetrovanie nepotvrdilo chybu techniky a žiada o obnovenie vyšetrovania nezávislým orgánom s účasťou výrobcu lietadla, informovalo TASR.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )