Foto: wikimedia.org(Ruben de Rijcke)/wikimedia.org(Santeri Viinamäki)

V slovenských mestách zrejme vzniknú zóny, do ktorých sa bez splnenia emisných noriem nedostanete.

Pri súčasnej dopravnej situácii na Slovensku nám zrejme dáte za pravdu, ak povieme, že väčším problémom pri znečisťovaní ovzdušia sú automobily ako fabriky. Ťažkosti majú najmä mestá, kde sú centrá bežne preplnené autami, ktoré po sebe nechávajú množstvo prachových častíc, ktoré škodia zdraviu ľudí. 

Nie je to žiadna novinka, viacero veľkých európskych miest sa vybralo cestou prísnych obmedzení, ktoré majú obmedziť či úplne zakázať vstup autám bez splnených emisných noriem. Dôraz sa pritom kladie na emisnú normu Euro, podľa ktorej sa klasifikujú limitné hodnoty emisií z vozidiel. Paríž, Atény, Madrid a Mexiko City chcú uplatniť úplný zákaz vjazdu do mesta dieslovým autám, a to do roku 2025. Podobným smerom sa chcú uberať aj niektoré slovenské mestá.

Žilina by sa mala stať prvým mestom, kde k určitému obmedzeniu dôjde. Dovoľuje im to nová legislatíva ministerstva životného prostredia, ktorá umožňuje mestám a obciam zriaďovať nízkoemisné zóny. Konkrétne pravidlá si bude určovať každé mesto, a teda nedôjde k celoslovenskému obmedzeniu.

Podľa Denníka N vedenie Žiliny teraz pracuje na nariadení, ktorým by do dvoch zón historického centra nevpustili autá vyrobené do roku 2000, autá, ktoré nespĺňajú ani normu Euro 3. Dôvodom je to, že staré naftové motory vypúšťajú omnoho viac škodlivých látok, oxidov a sadzí. Hranicu majú v pláne posúvať o jeden level každé štyri roky, až dosiahnu najvyššiu normu Euro 6.

Žilinská univerzita pri meraní emisií totiž zistila, že prekračujú štandardné hranice, a to najmä v centre, kam ráno jazdia dodávky zásobovateľov. „Ulice v centre mesta nie sú vetrané, je to zastavaná plocha, ak tam prejde dieslové auto, ktoré nespĺňa súčasné emisné normy, všetok dym a spaliny ostávajú v uličkách,“ vyjadril sa pre Denník N hovorca mesta Pavol Čorba.

Z ďalších miest sa spomína Bratislava, Trenčín a Prešov, no zóny by sa mohli objaviť aj v Košiciach a ďalších krajských mestách. Obmedzenia naftových motorov sa týkajú najmä Európy, keďže práve tu jazdí najviac áut s takýmto typom pohonu. Podľa štúdie, ktorá bola uverejnená v časopise Natur, vďaka takémuto nadmernému množstvu emisií celosvetovo predčasne zomrie ročne 38-tisíc ľudí.

Pozri aj: 2000 kilometrov iba za 2 hodiny. Toto je 44 miest v Európe, ktoré by mal prepojiť hyperloop

minzp.skdennikn.sk
Uložiť článok

Najnovšie články