Kým svet rieši z pohľadu znečistenia ovzdušia najmä automobilovú dopravu, ten najväčší znečisťovateľ ostáva už dlhé roky nepovšimnutý. Kontajnerová lodná doprava prispieva k množstvu emisií vypustených do atmosféry extrémnym podielom. V skutočnosti 16 najväčších kontajnerových lodí znečisťuje ovzdušie v rovnakom meradle, ako všetky autá planéty.
Už pred mnohými rokmi svet pobúrili informácie o enormnom znečisťovaní ovzdušia námornou kontajnerovou dopravou. Problémom však ostáva dodnes. Kým sa ľudstvo zameriava na automobily, najväčší znečisťovateľ v doprave ostáva viac-menej bez povštimnutia. Ako však môže 16 lodí znečistiť planétu rovnako, ako všetky autá sveta?
Iné palivo
Odpoveď je jednoduchá: za všetko môže lodné palivo. Veľké kontajnerové lode totiž na svoj pohon využívajú tzv. Heavy Fuel Oil, palivo vyrábané z ropy, ktoré je považované za všeobecne „najšpinavšie“. Obsahuje totiž veľké množstvo síry, a pri jeho spaľovaní sa tak uvoľňuje oveľa viac oxidov síry a dusíka, ako pri spaľovaní iných pohonných látok. Tradičný benzín využívaný v automobilovej doprave je upravovaný tak, aby pri spaľovaní vypúšťal čo najmenej škodlivých chemikálií pre životné prostredie. Špinavé lodné palivo však takáto úprava obchádza. Aj preto je jeho cena oveľa nižšia, a pri extrémnej spotrebe veľkých lodí je aj logickou voľbou.
Emisné normy
Napriek tomu, že sa posledné roky spoločnosť zameriava najmä na automobilovú dopravu, predsa existujú emisné normy aj pre tú kontajnerovú. Pre veľké kontajnerové lode však ani zďaleka neplatia tak prísne pravidlá, ako pre autá. Tak napríklad Európska únia aj Spojené štáty americké od roku 2015 povoľujú plavbu len obchodným lodiam, ktoré na pohon využívajú palivo s obsahom maximálne 0,1% síry. Obmedzenie však platí len do vzdialenosti 200 námorných míľ od pobrežia. Na plavbu otvoreným oceánom a v pobrežných oblastiach tak lode využívajú dva rôzne druhy palív.
Emisnú normu v minulosti stanovila aj Medzinárodná námorná organizácia patriaca pod OSN. Komerčnej námornej doprave však povoľuje využívať lodné palivo s maximálnym obsahom síry 3,5%, čo je stále pomerne veľa. Tvrdšie pravidlá plánuje organizácia presadiť od roku 2020, kedy by mal obsah síry klesnúť na max. 0,5%. Najväčším problémom pri zavádzaní zmien je najmä cena čistejšieho paliva a fakt, že mnoho nákladných lodí disponuje staršími motormi, ktoré ho nedokážu spaľovať.
Riešenie
Asi najperspektívnejším riešením znečistenia ovzdušia námornou dopravou je kvapalný zemný plyn. Predpokladá sa, že práve tento typ pohonu by mohol v budúcnosti celoplošne nahradiť špinavé lodné palivo. Alternatívou, najmä pre menšie lode, sú aj biopalivá či batérie a teda elektrický pohon. Dôkazom je napríklad nedávne rozhodnutie nórskej spoločnosti Hurtigruten, ktorá avizovala, že svoje veľké výletné lode plánuje už v blízkej budúcnosti poháňať napríklad zvyškami mŕtvych rýb.
sparrowmarine.com, startitup.sk, inews.co.uk
Košické vianočné trhy nám vyrazili dych. Oškvarky z kapra za 15 eur ľudia ospevujú, cibuľa za 1,5 eura prekvapila
Cheeseburger za 0 €: Boli sme na otvorení horúcej novinky. Sľúbili 1 000 jedál zadarmo, poriadne nás sklamali
Expert na hypotéky: Ľudia preplácajú úvery aj o stovky eur mesačne, ktoré vedia ušetriť. Pozor na kreditky či hazard
Mesiac som žila zo 4,57 eura na deň: Potraviny ma stáli len 128 eur, podarilo sa mi to vďaka tomuto triku a bez obmedzovania
Klobása či placky stoja aj 12 eur, novinkou je výhodné menu. Boli sme na trhoch v Bratislave, takéto sú tohtoročné ceny
42 rokov hnila doma vo svojej posteli: Hedviga zomrela a zápach rozkladajúceho tela susedov nerušil. Nikto si to nevšimol
Navštívili sme nádhernú slovenskú dedinu, jedinú svojho druhu. Redaktorka vyskúšala novú linku Košice – Bratislava
Porsche sa na ojazdených pneumatikách rútilo až 150 km/h. Po náraze začalo horieť, Paul Walker vtedy ešte žil
Matúš prešiel vyše 25-tisíc kilometrov: Na výkaly v prírode treba lopatku, servítky zobrať so sebou. Slováci tomu nerozumejú










Nahlásiť chybu v článku