Prečo nejde Facebook?

foto: Unsplash

Spoločnosť Facebook zažila najväčší výpadok od roku 2008.

Dnes, 4. októbra, tesne po 17:30, nastal celosvetový výpadok služieb Facebooku. Okrem samotného Facebooku nefungovali ani ďalšie jeho služby Instagram, Messenger a WhatsApp.

Výpadok platforiem Facebooku sa stal v čase, keď si firma prechádza vážnou krízou po tom, čo informátorka, ktorá bola zdrojom série článkov denníka Wall Street Journal odhaľujúcich vedomosti spoločnosti o vnútornom výskume negatívnych účinkov jej produktov a rozhodnutí, odhalila svoju identitu, píše SITA.

„Sme si vedomí, že niektorí ľudia majú problémy s prihlásením sa do aplikácie Facebook,“ vyjadril sa k výpadku sa krátko po šiestej hodine samotný Facebook na sociálnej sieti Twitter. Zároveň však ľudí uistil, že na probléme sa pracuje a bude vyriešený čím skôr.


Sociálna sieť však nefungovala skoro 7 hodín. Podľa CNBC ide o najväčší výpadok služieb Facebooku od roku 2008. V tom období však mala sociálna sieť len niečo okolo 80 miliónov používateľov a výpadok trval celý deň. Dnes má gigant skoro 3 miliardy užívateľov.

Prečo nejde Facebook, Instagram ani WhatsApp?

Tesne pred 22:00 nášho času sa k problému na Twitteri vyjadril aj hlavný technologický riaditeľ Facebooku, Mike Schroepfer: „Úprimne sa ospravedlňujeme všetkým, ktorých sa v súčasnosti týkajú výpadky služieb založených na Facebooku. Vyskytli sa problémy so sieťou a tímy pracujú čo najrýchlejšie na ich oprave.“


Agentúra Reuters uvádza, že by mohlo ísť o chybu DNS. Nevylučuje sa však ani vnútorný protest či hackerov, no zatiaľ nie sú dostupné žiadne informácie, ktoré by tieto tvrdenia potvrdili. 

Denník The Verge píše, že výpadok narušil takmer všetky interné systémy, ktoré zamestnanci používajú na komunikáciu. Niekoľkí zo zamestnancov denníku uviedli, že sa uchýlili ku komunikácii prostredníctvom svojich externých emailových účtov napriek tomu, že majú zakázané prijímať e-maily z externých adries. Zároveň boli inžinieri Facebooku vyslaní do dátových centier spoločnosti, ktoré majú sídlo v USA, aby sa pokúsili problém vyriešiť. Znamená to, že výpadok sa mohol ešte viac predĺžiť.

Problémom môže byť DNS ale aj BGP

DNS je skratka od domain name system, niekedy aj domain name server (v slovenčine systém doménových mien). Jeho úlohou je preklad doménových mien do ich IP adries. V skutočnosti sú domény len náhradou za ich IP adresu, pomocou ktorej sa v skutočnosti napájate na server, kde sú váš web, či emaily uložené (wy.sk).

BGP je zas názov dynamického smerovacieho protokolu, ktorý umožňuje routrom automaticky reagovať na zmeny topológie počítačovej siete. Tento protokol je používaný v rámci centrálnych uzlov Internetu, preto ho používajú poskytovatelia pripojenia k internetu (wiki).

Ak by sme sa na to mali pozrieť jednoduchšie, DNS preloží doménovú adresu do IP adresy, a pomocou BGP si operátori tieto vymieňajú informácie o tom, ktoré IP adresy sú aktuálne dostupné a cez ktorého operátora.

Podľa interných informácií došlo pri aplikovaní konfiguračných zmien k problému s oznamovaním IP adries, ktoré používa Facebook pre svoje DNS servery. Problém s BGP potvrdzuje viceprezident spoločnosti Cloudflare, Dane Knecht. Tvrdí, že BGP boli „stiahnuté z internetu.“

Vyjadrenie Facebooku

Spoločnosť Facebook v noci na utorok oznámila, že dôvodom viac ako šesťhodinového pondelkového výpadku jej sociálnych sietí a aplikácií bola „chybná zmena konfigurácie“, informovala agentúra Reuters. Spoločnosť vo svojom vyhlásení nešpecifikovala, kto konfiguráciu vykonal, a ani to, či bola plánovaná.

Niekoľko nemenovaných zamestnancov Facebooku pre Reuters ešte skôr uviedlo, že si myslia, že výpadok spôsobila interná chyba, ktorá súvisela s internetovým prenosom. Podľa expertov na bezpečnosť nie je tiež vylúčené, že výpadok spôsobila neúmyselná chyba alebo sabotáž „niekoho zvnútra“.

„Chceme všetkým objasniť, že v tejto chvíli veríme, že hlavnou príčinou výpadku bola chybná zmena konfigurácie,“ píše sa vo vyjadrení Facebooku. Spoločnosť sa zároveň ospravedlnila všetkým tým, ktorých výpadok zasiahol, a uviedla, že sa snaží lepšie porozumieť tomu, čo sa stalo, aby mohla naďalej budovať „odolnejšiu infraštruktúru“.

Problém bol sčasti vyriešený pred polnocou

Krátko pred polnocou začali platformy fungovať, stránky aj aplikácie sa načítavali. Problémom však naďalej ostávali niektoré z funkcií. Niektorým ľuďom nefungovalo nahrávanie stories či postov na Instagrame, problémy boli aj s nahrávaním príspevkov na Facebooku.

Platforma Downdetector uviedla, že obdržala 10,6 milióna hlásení o problémoch so spomínanými službami od používateľov naprieč USA, Európou a Áziou, pričom problémy sa začali objavovať okolo 17.45 h SELČ. Zhruba o sedem hodín neskôr sa služby začali vracať do prevádzky.

V chybovom hlásení, ktoré sa zobrazilo používateľom pokúšajúcim sa počas výpadku pripojiť na sociálnu sieť, Facebook uviedol, že pracuje na vyriešení problému a usiluje sa o obnovenie prevádzky. „Niečo sa pokazilo. Na všetkom pracujeme a opravíme to hneď, ako to bude možné,“ uviedla spoločnosť v hlásení.

Po polnoci začali pomaly fungovať všetky funkcie aplikácií. V tomto čase už je plne funkčný Facebook, Messenger, Instagram aj Whatsapp. Ak by ste zaznamenali nejaké výpadky služieb, hláste to na stránkach downdetector.

Uložiť článok

Najnovšie články