Anketa Sexistický kix už štvrtý rok po sebe vyberala to najnevhodnejšie a najsexistickejšie spomedzi reklám, ktoré sa objavili v slovenskom mediálnom priestore.
Anticena Sexitický kix už štyri roky kriticky upozorňuje na sexistickú reklamu v slovenskom mediálnom priestore. Jej cieľom je predovšetkým „povzbudzovať širokú verejnosť, ako aj ľudí zapojených do reklamnej tvorby ku kritickému, rodovo kompetenténmu nazeraniu na rozpory reklamného sveta a každodennej reality,“ píše sa na oficiálnej stránke ankety.
Organizátorom ankety je mimovládna organizácia Aliancia žien Slovenska, ktorá sa zameriava na obhajobu ženských práv. Tá sa už od svojho vzniku venovala problematike obchodovania s ľuďmi bez ohľadu na rasu či etnickú príslušnosť. Aktuálne sa však okrem toho všetkého zameriava aj na riešenie domáceho a rodovo podmieneného násilia a toho, ako sa toto všetko premieta v reklamnom priestore v mediách nielen na internete, televízii, rozhlase, ale aj na uliciach miest a obcí.
Tak, ako každý rok, aj tentokrát mohli používatelia internetu do ankety nominovať svojho „favorita“, ktorý určitým spôsobom poukazoval na nerovnovážne postavenie žien a mužov spoločnosti, prípadne diskriminoval formou xenofóbie, rasizmu alebo sexualizmu.
Do štvrtého ročníka ceny za neetickú reklamu bolo nominovaných 86 sexistických reklám. Do hlasovania sa zapojilo 1 677 ľudí a rozdalo spolu 20 491 dislajkov, ktorými vyjadrili svoj nesúhlas so sexizmom v reklame.
„Keďže odborná porota udelila anticenu trom z nominovaných reklám, tím Sexistického kixu sa rozhodol zverejniť rovnaký počet sexistických vizuálov, ktoré vzišli z hlasovania verejnosti. Kým vo výbere poroty dominoval sexizmus v podobe mýtu krásy, verejnosť označila za neprijateľné najmä reklamy, ktoré prezentovali ženy v sexualizovanej pozícii či inak ponižujúcom postavení voči mužom,“ zhodnotila podľa Slovenskej informačnej tlačovej agentúry (SITA) spoluorganizátorka Sexistického kixu Jitka Dvořáková.
Rebríček všetkých nominovaných nájdete na oficiálnej internetovej stránke Sexitický kix. Tri ceny za najsexistickejšiu či inak nevhodnú reklamu si odbornej poroty v roku 2019 odniesla sieť fitness centier Fitinn Fitness Slovakia, výrobca a distribútor náhrad materského mlieka Sunar a predajca záhradnej techniky Hornbach.
Fitinn Fintess Slovakia

Obľúbená sieť slovenských fitness centier, ktoré možno požehnane nájsť najmä v našom hlavnom meste, si cenu od odbornej poroty Sexitického kixu odniesla najmä za využitie bodyshamingu vo svojej reklame. „V dobe, keď poruchy príjmu potravy ako anorexia a bulímia patria medzi duševné poruchy s najväčšou úmrtnosťou, je nezodpovedne a kontraproduktívne vo verejnom priestore využívať v komunikácii bodyshaming,“ vysvetľuje na webe Sexistického kixu Róbert Slovák, zakladateľ reklamnej agentúry Róbert Slovák a jeho priatelia.
Sieť fitness centier sa v celkovom hlasovaní obyvateľov umiestnila na 10. mieste.
Sunar

Do nemilosrdnosti za svoju reklamy sa dostal aj známy výrobca náhrad materského mlieka. Ten cenu odbornej poroty dostal za neúctivé a ponižujúce vyjadrenie sa na adresu matiek. Sunar podľa odbornej poroty poukazoval na fakt, že ženy sa po pôrode necítia príťažlivo a naznačuje fakt, že novopečené mamičky si už nemôžu obliecť bikiny.
Hornbach

Prekvapením štvrtého ročníka anticeny Sexistický kix je spoločnosť Hornbach, ktorá aj podľa spolumajiteľa reklamnej agentúry Triad Martina Wosku spravila veľký prešľap, keď do jednej kampane vložila to, čo by tam byť nemalo. „Spredmetňovanie, rodové stereotypy, sexualizácia, mýtus krásy v jednej kampani od veľkej značky, ktorá je navyše známa svojou obvykle kvalitnou komunikáciou je o to väčší prešľap,“ vysvetlil Woska na webe anticien.
Ktoré ďalšie reklamy sa ocitli na blackliste? Top 10 najsexistickejších reklám nájdete nižšie:
(Fitinn, ktorý skončil na 10 mieste v anketovom hlasovaní nižšie neuvádzame, išlo o totožnú reklamu.)
#9 Klimareal (424 hlasov)

#8 Domestos (428 hlasov)

#7 Hasičský a záchranný zbor (437 hlasov)

#6 JAM Sport Senica a Apetit baguette & burger café bar (447 hlasov)


#5 Chantal – jazyková škola (460 hlasov)

#4 Volvo (472 hlasov)

#3 Jump Street (509 hlasov)

#2 Mobilná autoumývarka (567 hlasov)

#1 Kotleba – volebná kampaň (618 hlasov)

Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami
Doktorka Jana Boboková o zomieraní: Život nie je nutné za každú cenu umelo predlžovať. Musíme akceptovať, že bude koniec
Našli ho mŕtveho v hotelovej vani, stal sa tak členom „Klubu27“: Smrť Jima Morrisona je dodnes veľkou záhadou
Ženy mučil a hral s nimi najzvrátenejšiu hru, akú si viete predstaviť. Z vraha sa dvíhal žalúdok aj skúseným policajtom
Exdetektív Vachálek: Ak by bol Černák na slobode, niekto by si ho našiel. Koncom búrlivej mafiánskej éry je vražda Kuciaka
Vývar za 3,90 € a ríbezľové pivo za 4 €: Našli sme najstaršiu slovenskú reštauráciu, po večeri sme ochutnali niečo nečakané
Outlet z kauzy slayáda začal veľkolepo, rýchlo sa z neho stala „nákupná zóna duchov“. Zákazníkov si užíval krátko








Nahlásiť chybu v článku