Foto: Photo by Luis Quintero from Pexels

Na to, aby ste zistili, s akým človekom máte dočinenia, nepotrebujete komplikované testy a stupnice.

Niekedy stačí jediná konverzácia, niekoľko minút, počas ktorých máte príležitosť sledovať správanie sa človeka, jeho postoje, názory a spôsob, akým sa jedinec vyjadruje. Vedeli ste však, že stačia len 4 slová, aby ste odhadli emocionálnu inteligenciu človeka?

Viem, ako sa cítiš

Tieto štyri slová znejú neškodne a uveriteľne, no skutočnosť je celkom iná. Už vám niekedy niekto povedal „Viem, ako sa cítiš“? Možno to znie upokojujúco, pravdou však je, že keď sa vám niekto zdôverí so svojimi ťažkosťami a pocitmi, toto sú tie najhoršie slová, aké môžete v danej situácii vysloviť. Keď sa nám totiž niekto zdôverí, je prirodzené, že sa snažíme o spätnú väzbu či poskytnutie opory a chceme dať najavo, že si ceníme, že sa nám dotyčná osoba dôveruje. Predpokladáme, že spomínaná fráza je to, čo by povedal emocionálne zdatný človek.

Foto: unsplash

Toto nie je súťaž

Opak je však pravdou a fráza „Viem, ako sa cítiš“ medzi vami a druhou osobou nevybuduje dôveru, ale skôr vysoký múr. Aj keď možno chcete dať najavo empatiu, spomínaná fráza skôr naznačuje, že vás pocity a zážitky druhej osoby príliš nezaujímajú a snažíte sa obrátiť pozornosť na vlastné trápenia a skúsenosti. Keď sa nám totiž niekto zdôverí, neraz reagujeme vymenúvaním vlastných problémov a snahou predbiehať sa, kto zažil viac a kto je na tom horšie a zaslúži si viac súcitu. Okrem toho, zážitok každého z nás je subjektívny a aj keby sme prežili na vlas rovnakú udalosť, vnímame ju odlišne a tvrdenie, že vieme, ako sa druhá osoba cíti, jednoducho nemôže byť pravdivé.

Čo chcete dosiahnuť?

Čo teda povedať, keď vám na niekom naozaj záleží a chcete to dať najavo? Sociológ Charles Derber odporúča zamyslieť sa nad tým, čo chcete odpoveďou v danom momente dosiahnuť – upútať pozornosť na seba a zbaviť sa zodpovednosti za problémy druhej osoby alebo vyjadriť, že ste dotyčnej osobe oporou a vypočuť si, čo má na srdci so skutočným záujmom?

Foto: unsplash

Konverzačný narcizmus

Derber hovorí, že ľudia väčšinou myslia svoje rady a postrehy dobre, ak však rada spôsobí, že sa pozornosť presunie z inej osoby na vás, ide o tzv. konverzačný narcizmus. Uvedieme niekoľko príkladov. Predstavte si, že za vami príde kolega a potrebuje sa vám zdôveriť.

  1. Môj nadriadený ma nerešpektuje.“ Ak chce človek upútať pozornosť na seba, povie, že niečím takýmto si prešiel minulý rok a napokon sa rozhodol dať výpoveď a ísť hľadať šťastie inde. Ak však chce človek pomôcť, povie napríklad, že ho to mrzí a opýta sa, čo v ňom takýto pocit vyvoláva.
  2. Od rozchodu som taký nešťastný/á.“ V takomto prípade nie je ľahké odpovedať, no odporúčať, aby sa osoba dala dokopy a vyrazila si na „lov“ nie je vhodné. Skúste sa radšej opýtať, prečo má osoba pocit, že sa nedokáže pohnúť ďalej.

Ak teda chcete byť dobrým priateľom a poslucháčom, vyhýbajte sa frázam ako „stalo sa mi presne to, čo tebe“, „dokonale ti rozumiem“ alebo „presne viem, čím si prechádzaš“. Namiesto toho skúste radšej povedať „Mrzí ma, že si niečím takým prechádzaš“ alebo „Ďakujem, že si sa mi zdôveril, povedz mi o tom viac“.

inc
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy