Pravidelné pitie kávy môže u ľudí trpiacich vysokým krvným tlakom (hypertenziou) znížiť riziko vzniku demencie, uvádza nová štúdia. TASR informuje na základe správ žurnálu Nature Scientific Reports a portálu Medical Xpress.
Predchádzajúci výskum dokázal, že pravidelné striedme pitie kávy alebo čaju dokáže redukovať zápaly. Štúdie tiež preukázali, že pitie týchto nápojov môže posilňovať hematoencefalickú bariéru. Oba tieto faktory vedci v minulosti spojili s redukciou rizika vzniku demencie, píše portál Medical Xpress.
Káva môže zabrániť demencii
Výskumníci z Lekárskej univerzity provincie Ning-sia v Číne sa rozhodli zistiť, či existuje priame spojenie medzi pitím nápojov s obsahom kofeínu a demenciou. Výsledky svojho výskumu zverejnili v septembri v odbornom žurnále Nature Scientific Reports. Čínski vedci skúmali údaje z databázy UK Biobank, ktorá zhromaždila zdravotnícke údaje od viac než 500 000 osôb. Výskumníci však v štúdii využili údaje “len” 453 513 osôb z databázy a aplikovali na ne Coxov model proporcionálnych rizík (Coxovu regresiu).

Vedci hľadali spojenia medzi pravidelnou konzumáciou kávy alebo čaju a znížením rizika vzniku demencie. Zohľadňovali aj ďalšie faktory s potenciálom ovplyvniť výsledky, napríklad prítomnosť srdcového ochorenia alebo iné zdravotné problémy vrátane vysokého krvného tlaku.
Analýza zistila, že u ľudí s hypertenziou hrozilo vyššie riziko vzniku demencie ako u ľudí s normálnymi hodnotami krvného tlaku. Štúdie zároveň uvádza, že ľudí s hypertenziou, ktorí denne vypijú pol až jednu šálku kávy alebo štyri až päť šálok čaju, ohrozuje nižšie riziko vzniku demencie ako ľudí, ktorí kávu ani čaj nepijú.
Podľa vedcov záleží i na druhu konzumovanej kávy – najprospešnejšia bola káva z čerstvo pomletých zŕn, uvádza portál Medical Xpress. Autori štúdie predpokladajú, že pokles rizika vzniku demencie u konzumentov kofeínových nápojov trpiacich hypertenziou možno pripísať na vrub redukcie zápalov. Upozorňujú však, že štúdia hľadala korelácie a že na pochopenie spojenia medzi konzumáciou kofeínu pacientmi s hypertenziou a vznikom demencie je potrebný ďalší výskum.
Berlusconi organizoval orgie s dievčatkami, o Obamovi hovoril ako o opálenom chlapcovi. Jeho život bol škandalózny
Muž tvrdí, že objavil „bič“ na podvodníkov: Slovenské banky vysvetľujú, ako by mali klienti reagovať
Zuzana a Juraj žijú 8 rokov v zahraničí, mali sobáš na pláži: Svadba v 5* hoteli na 4 noci nás vyšla 6 600 eur
Filippo je autobusár: Cestujúceho môžem odmietnuť prepraviť. Ľudia si neuvedomujú, že za zápchy nemôžem
Druhý pilier čakajú zmeny, štát na ľudí prichystal “pascu”. Podľa odborníka by sme sa nemali nechať oklamať














Nahlásiť chybu v článku