Foto: Profimedia/Les7007, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Už od konca druhej svetovej vojny je obrovským predmetom záujmu hľadačov pokladov takzvaný nacistický zlatý vlak. Obsahovať má cennosti každého typu - od zlata až po umenie. Nachádzať sa v ňom má aj Jantárová komnata.

Nacistické Nemecko dokázalo počas svojho ťaženia v druhej svetovej vojne nahromadiť vo svojich skladoch obrovské množstvo rôznych pokladov a cenností. Okrem iného sa hovorí aj o známej Jantárovej komnate, ktorá pôvodne patrila Sovietskemu zväzu. Väčšina z týchto ulúpených vzácností sa však nikdy nenašla a legenda hovorí, že to má jasný dôvod – stratili sa v tzv. zlatom vlaku.

V článku sa dozviete:

  • čo je nacistický zlatý vlak;
  • aké legendy sa s ním spájajú;
  • čo je tajný projekt Riese;
  • ako dopadlo hľadanie vlaku v Poľsku.

Legenda o zlatom vlaku

Nacistický obrnený vlak, ktorý mal byť dlhý až 150 metrov, dodnes vyvoláva dohady a jeho existencia nebola nikdy potvrdená fyzickým dôkazom. Aj napriek tomu je predmetom veľkého záujmu, a to hlavne vďaka legendám, ktoré sa tradujú už niekoľko generácií od roku 1945. Obsah vagónov má mať miliardovú hodnotu a prípadný nález by zrejme dokázal objasniť aj zmiznutia niekoľkých vzácnych cenností.

Podľa rôznych verzií sa vo vlaku má nachádzať až 300 ton zlata, cenností, umeleckých predmetov a taktiež zbraní, ktoré nacisti nadobudli pri svojom ťažení v Európe. Jeden z odhadov tvrdí aj to, že stratená vzácna Jantárová komnata nebola dodnes nájdená práve preto, že sa ma nachádzať pochovaná v zlatom vlaku. Hovorí sa tiež o tom, že vlak mal prepraviť do Nemecka okrem cenností aj tajne vyvíjané zbrane.

V roku 1945 sa frontová línia nezadržateľne posúvala smerom na západ a cez poľské územie sa k Sliezsku približovala Červená armáda. Vlak sa mal v tej dobe nachádzať v meste Wroclaw, ktoré kvôli blížiacej sa hrozbe opustil a vydal sa na cestu. Podľa svedkov prešiel aj cez stanicu Świebodzice, no do nasledujúcej zastávky Wałbrzych už nedorazil. A práve tu sa legenda začína zamotávať.

Zámok Książ. Foto: Kateryna Baiduzha, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Ako sa mohol takmer 150-metrový vlak v tejto oblasti bez stopy stratiť tak, že ho už nikdy nikto nenašiel? Jednoznačne to je otázka, ktorá napadne asi každému pri čítaní tohto príbehu. Viaceré zdroje spomínajú v tejto súvislosti tajný tunel pri zámku Książ, do ktorého bol vlak odvedený, zasypaný a zamínovaný. Podsúva sa ale ďalšia otázka – ako mohol tak obrovský tunel existovať bez toho, aby o ňom nebola ani najmenšia zmienka?

Prísne tajný projekt Riese

Odpoveďou je jeden z najväčších nacistických tajných projektov, ktorý niesol názov Riese (v preklade Obor). Aj napriek tomu, že sa o projekte nezachovalo veľa dokumentov, vieme, že bol skutočný. Obrovský podzemný komplex sa začal budovať v tejto oblasti (Sovie hory) v roku 1943 na príkaz samotného Adolfa Hitlera. Pozostávať mal zo siete rôznych tunelov a veľkých podzemných stavieb.

Dodnes v tunajších lesoch nájdeme aj množstvo opustených vojenských skladov, bunkrov a kasární, pričom mnohé z nich sú zabarikádované alebo zamurované. Dolné Sliezsko rozhodne dobre skrýva svoje tajomstvá a jedným z nich je aj projekt Riese. Práve vďaka nízkemu zachovanému počtu dokumentov v poľských a nemeckých archívoch dodnes presne nevieme, na čo mal komplex slúžiť, no existuje viacero teórií.

Na čo chceli nacisti využiť tak veľké podzemné komplexy? Foto: Chmee2, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Tou prvou je, že nacisti chceli presúvať niektoré svoje strategické podniky pod zemský povrch, aby ich ochránili pred spojeneckými náletmi. Ako oblasť s veľkým množstvom nerastných surovín bolo Dolné Sliezsko strategickou oblasťou Tretej ríše a ideálnou lokalitou na vybudovanie takéhoto projektu. Koniec koncov, budovanie podzemných komplexov nebolo pre Nemcov počas druhej svetovej vojny nič nezvyčajné.

Podľa niektorých zdrojov malo ísť o veľký podzemný kryt, v ktorého strede mal mať bunker Hitler a tiež niekoľko vrcholných predstaviteľov nacistického Nemecka. Nech už to bolo akokoľvek, išlo o megalomanský projekt, na ktorý Nemci nasadili veľké množstvo pracovníkov z viacerých koncentračných táborov. Tí museli často pracovať v neľudských podmienkach, čo spôsobilo šírenie chorôb a práce sa tak spomaľovali.

Foto: Przykuta, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Ďalšie teórie už sú menej pravdepodobné a hovoria o tom, že v týchto priestoroch mali nacisti vyvíjať rôzne tajné zbrane biologického či chemického charakteru, respektíve mali obrovské podzemné komplexy slúžiť ako úschovňa nakradnutých cenností.

V roku 1944 sa po sérií epidémií v budujúcom sa podzemnom komplexe rozhodol Hitler vybudovať aj niekoľkokilometrové tunely pri zámku Książ. Práve tento zámok a vybudované tunely mali slúžiť ako tajné sídlo Hitlera a spája sa aj so zmiznutím tajomného zlatého vlaku. Ani jedna časť projektu Riese nebola nikdy dokončená práce na nej sa mali zastaviť v apríli 1945.

Zmiznutý vlak údajne našli

Práve tajný projekt Riese, ktorého existencia je preukázateľná, je v podstate jedinou nádejou pre hľadačov pokladov a poskytuje im racionálne vysvetlenie, ako mohol vlak zmiznúť. Podporuje to aj fakt, že podľa nájdených dokumentov nebola veľká časť podzemných priestorov ešte objavená a je veľmi nepravdepodobné, že niekedy bude. Veľa dokumentov bolo zničených a desivé je aj to, že nikdy sa nenašiel ani masový hrob pracovníkov (predpokladá sa, že boli nahnaní do komplexu pred jeho odpálením).

Foto: Profimedia

V auguste 2015 Európu obletela správa, že dvaja hľadači pokladov (Poliak a Nemec) dokázali lokalizovať polohu nacistického zlatého vlaku. Prezradiť im to mal údajne na smrteľnej posteli bývalý člen SS a do rokovania s poľskou vládou išli pod podmienkou, že dostanú 10 % z nálezného. Ku všetkému doplnili aj snímky z radaru, ktoré objavili podzemnú šachtu s istým obsahom.

Informácia pochopiteľne spôsobila veľký ošiaľ. Poľská vláda a armáda oblasť zabezpečila a začala vyšetrovať danú lokalitu medzi mestami Wroclaw a Walbrzych. Hľadači na čele s poľskou vládou verili vo veľký úspech, ktorý sa ale napokon nedostavil a objavený nebol ani len náznak po vlaku. Mediálny záujem síce začal opadať, no v oblasti sa prudko zvýšil cestovný ruch a mnohí novinári sa zabávali, že zlatý vlak dorazil takýmto spôsobom.

Pátranie po zlatom vlaku. Foto: Profimedia

Jeden z usilovnej dvojice pátračov, Nemec Andreas Richter, sa rozhodol v roku 2018 vzdať úsilie hľadať zlatý vlak. Aj napriek tomu, že v jeho existenciu stále verí. Jeho poľský kolega na projekte pracovať neprestal, no do dnešného dňa nezaznamenal žiadne výrazné úspechy. Veľmi skeptickí sú aj odborníci a historici, ktorí spochybňujú existenciu obrneného vlaku plného cenností.

V problematike tak máme fakty, o ktoré sa vieme oprieť a ktorých existenciu vieme dokázať. Jednoznačne to je záhadný projekt Riese, ktorý rozhodne ukrýva nejedno tajomstvo a bolo by zaujímavé ho skúmať aj ďalej. Na druhej strane tu sú len dohady o tom, že vlak plný cenností vrátane Jantárovej komnaty, zlata a umeleckých diel, skutočne existoval. Pravdupovediac ale jeho existenciu vylúčiť nevieme a kilometre podzemných komplexov možno stále skrývajú jedno z najväčších tajomstiev druhej svetovej vojny.

Uložiť článok

Najnovšie články