Foto: Wikimedia CC (naľavo) / Unsplash (napravo)

V minulosti bol súčasťou tohto svetoznámeho nápoja aj kokaín.

Coca-Cola je ikonický nápoj, s ktorým sa v živote stretol v akomkoľvek zmysle azda každý jeden človek. Za týmto sýteným a sladeným výrobkom sa skrýva množstvo tajuplností a tiež kontroverzií, vrátane údajnej spolupráce s fašistami. Jedna z najsilnejších značiek sveta vznikla ako liečivo, pričom dnes slúži dokonca ako prostriedok na očistu duše od diabla. 

Vidíme ju všade v obchodoch, predajných automatoch či na najväčších športových a kultúrnych podujatiach v pozícii hlavného sponzora. Coca-Cola za od svojho vzniku v roku 1886 stala jedným z najobľúbenejších a najvyhľadávanejších nápojov po celom svete, keďže aj podľa firemného portálu sa denne skonzumuje až 1,9 miliardy fliaš a plechoviek tohto drinku.

Vznikla ako liečivo, nápad prišiel z Francúzska

Otcom Coca-Coly sa stal v roku 1886 lekárnik John Pemberton, ktorého cieľom bolo nájsť nápoj, ktorý pomôže pri bolestiach hlavy, prinesie telu uvoľnenie a dokáže zmierniť jeho závislosť od morfínu. Prvé várky dnešnej koly však nemali ani bublinky, ani žiaden názov. Ideu na nový produkt dostal Pemberton aj z francúzskeho drinku Vin Mariani, čo bola v podstate len zmes červeného vína a malej dávky kokaínu, ktorý spočiatku vynechával.

Foto: Unsplash

Problém však nastal v dopyte, keďže v poslednej tretine 19. storočia bola väčšina územia Spojených štátov amerických v procese veľkej nealkoholickej revolúcie. Receptúra tak musela byť prerobená, no zakladateľ tohto nápadu príliš dlho nezúfal. Pemberton totiž nahradil alkoholickú zložku kokaínom, pričom do každej fľaše sa porciovalo 9 miligramov tejto látky, píše EatThis.

Názov jej dali podľa ingrediencií, Pemberton už nepokračoval

Napriek tomu, že lekárnik z Georgie vymyslel koncept Coca-Coly, na projekte jej propagácie a vylepšení sa ďalej nepodieľal. Dôvodom bola aj závislosť od morfínu spôsobená bolesťami a zraneniami z občianskej vojny. Pemberton dal svojmu dielu rozdielový punc, namiešal sirup s príchuťou a nechal ho v lekárni pre ľudí.

Onedlho však už nešlo iba o nejaké liečivo a „čarovný“ nápoj začalo vyhľadávať čoraz viac ľudí. Vzhľadom na vzrast popularity sa nápadu chopil Pembertonov účtovník Frank M. Robinson, ktorý nielenže vymyslel dnešné logo, ale tiež samotný názov Coca-Cola. Ten zložil z dvoch hlavných prísad obľúbeného nápoja – listu koky a cola orechu.

Foto: Unsplash

Len tri roky po založení značky však Coca-Colu odkúpil biznismen Asa Griggs Candler. Ten to rozbehol naozaj vo veľkom. Vďaka rôznym marketingovým akciám bol v nasledujúcich rokoch sýtený nápoj veľmi populárny po celých Spojených štátoch amerických. Candler okrem toho vybudoval v Atlante sídlo spoločnosti Coca-Cola Company a čo viac, firma prišla koncom 19. storočia ako prvá na svete s konceptom kupónov pre ľudí, ktorým dávali Coca-Colu zadarmo.

Prvý reklamný sponzor na Olympiáde

Coca-Cola sa vďaka dobrému nastaveniu spoločnosti dostávala postupne medzi viac a viac ľudí. A keďže už v tej dobe bola populárna reklama a sponzoring, atlantský nápoj musel rozmýšľať aj globálne. V roku 1928 sa stali prvou komerčnou značkou, ktorá podporovala OH v Amsterdame. A aj keď sa Coca-Cola podľa niektorých nemusí zdať ako najlepší nápoj k športovému výkonu, s Olympijským zväzom pracujú aktívne dodnes.

Z najväčších športových udalostí sú s Coca-Colou spojené aj MS vo futbale, s ktorými spolupracujú od roku 1978. Dá sa teda tvrdiť, že v 20. storočí si značka budovala svetové postavenie v každom smere. Vždy, keď sa dialo niečo zaujímavé, niekde na blízku boli istotne pojazdné stánky s chladeným osviežením. Navyše, Coca-Cola bola posielaná dokonca aj americkým vojakom do Európy počas 2. svetovej vojny.

Foto: Unsplash

Zlomovým bodom minulého storočia bolo pre Coca-Colu aj zavedenie nápojov v plechovkách, ktoré fungujú od roku 1955. Nič však pravdepodobne neprekoná skutočnosť, že v rovnakom roku načal atlantský hegemón svoju najväčšiu a najsilnejšiu spoluprácu. Jedno potrasenie pravicou znamenalo, že kola sa stala primárnym dodávateľom nápojov pre McDonald’s, uvádza Lovefood.

Na jednej palube je aj Fanta a Sprite

Často sa opomína jedna skutočnosť, a síce, že Coca-Cola Company produkuje okrem Pembertonovho sirupu na kolu aj ďalšie obľúbené nápoje Fantu či Sprite . Paradoxne, Fanta vznikla v nemeckej pobočke len z dôvodu, že na kolový sirup bolo v Nemecku počas vojny uvalené embargo, čo často referuje Fantu ako nacistický nápad.

Kontroverzie a kritika

Coca-Cola sa tak počas 20. storočia dostala do sveta. Ich zisky narastali raketovým tempom a postupne ich poznali v takmer každom štáte. Ako je však zvykom pri každej globálne pôsobiacej značke, ani Coca-Cola sa počas rokov nevyhla prudkej kritike a kontroverziám.

Foto: Unsplash

Portal Forbes prišiel koncom roka 2019 s výsledkom prieskumu, ktorý odhaľoval znečisťovanie a zaťaženie planéty od plastov. Tento rebríček vedie s výrazným náskokom práve spoločnosť Coca-Cola, pričom za ňou nasleduje Nestlé či Pepsi. Vzhľadom na toto fiasko vypracovali v spoločnosti projekt, ktorý sľubuje do roku 2030 predaj len v plne recyklovateľných fľašiach.

Ďalšie výskumy zase narážajú na zloženie Coca-Coly. Množstvo cukru a vysoký podiel kalórií majú katastrofálny vplyv na chrup či obezitu najmä u mladých ľudí, s čím sa firma snažila bojovať napríklad aj zavedením nápoja bez pridaných cukrov.

Keďže je Coca-Cola zároveň akciovou spoločnosťou, jednotlivých akcionárov určite nepotešil moment, kedy populárny futbalista Cristiano Ronaldo počas uplynulých Majstrovstiev Európy odstránil zo stola na tlačovej konferencii fľašu s Coca-Colou. Paradoxne, ten istý futbalista si vďaka reklame na ten istý nápoj zarobil pred rokmi množstvo peňazí.

Napriek všetkým kontroverziám má Coca-Cola dominantné postavenie medzi svetovými značkami. Jej sila siaha až tak ďaleko, že v Mexickom kostole Jána Krstiteľa ju dokonca pijú na očistenie duše od diabla a zlých energií, píše Business Insider.

Ako sme uviedli na začiatku, denne sa na planéte Zem skonzumujú miliardy fliaš a plechoviek Coca-Coly, no stále existujú dva štáty, v ktorých ju legálne nekúpite. Kuba a Severná Kórea sú podľa AP štáty, kde sa Coca-Cola napriek zákazu pašuje vo veľkom cez čierny trh. Dá sa tak konštatovať, že Coca-Cola si dnes nájde cestu všade a ku každému.

0
Uložiť článok
Komentovať