Elektrické autá sú dnes v kurze. S čoraz väčším dôrazom na ekológiu a efektivitu dopravy sa do popredia dostávajú hybridné autá, ktoré kombinujú klasický spaľovací motor s elektromotorom. No do popredia sa čoraz viac dostávajú aj autá na čisto elektrický pohon. Asi najväčším inovátorom v oblasti elektromobilov je spoločnosť Tesla na čele so šéfom Elonom Muskom. Ten teraz ohlásil, že Tesla chce v Európe postaviť gigatováreň, v ktorej by sa vyrábali elektroautá, a tiež lítiové batérie ako zdroj energie.
O presnom umiestnení továrne ešte rozhodnuté nie je, takže v hre môže byť aj Slovensko, ktoré má v oblasti výroby automobilov bohaté skúsenosti a máme tu vybudovanú kvalitnú sieť subdodávateľov pre automobilový priemysel.
Elon Musk sa k téme umiestnenia továrne vyjadril takto: „Rozhodnutie o lokalite padne budúci rok. Je to niečo, čo budeme musieť podrobne rozanalyzovať s ohľadom na to, že budeme potrebovať obrovskú plochu, aby sme dokázali vyrábať veľké množstvo áut a batérií. Niet ale pochýb o tom, že jednou gigafactory to končiť nebude. Plánujeme v budúcnosti v Európe postaviť ešte ďalšiu jednu alebo dve megatovárne.“

Tesla plánuje zvýšiť svoj podiel vyrobených áut zo súčasného objemu 100-tisíc aut ročne na 600-tisíc aut ročne. Takéto veľké navýšenie sa rozhodne nezaobíde bez nových tovární a uvedomuje si to aj Musk. Navyše Tesla teraz rozbieha výrobu najnovšieho auta „Model 3“. Tomu automobiloví analytici predpovedajú veľký úspech, keďže cena auta by mala byť oveľa priateľnejšia ako súčasné modely Tesla áut. Podľa Muska, Tesla bude neskôr schopná produkovať až jeden milión takýchto aut ročne.
Tieto odvážne plány sú ale zatiaľ skôr hudbou budúcnosti, aj keď nie tak vzdialenej. V súčasnosti nie je úplne dokončená ani prvá Tesla továreň s názvom Gigafactory 1, ktorá sa nachádza v nevadskej púšti. Keď sa tak ale stane, bude to najväčšia stavba na svete. Navyše továreň je navrhnutá tak, aby neprodukovala emisie a fungovala čisto na obnoviteľnej energií.

Sme zvedaví, ako sa bude situácia vyvíjať, aj keď ambície Tesly sú veľmi veľké. Ak chcú splniť to, čo si predsavzali a radikálne navýšiť svoju produkciu, nič iné ako stavať nové továrne im neostáva. A to je veľká šanca aj pre Slovensko, kde ak by takáto investícia prišla, znamenalo by to vytvorenie asi tisícky miest priamo pre spoločnosť a ďalších niekoľko tisíc miest, ktoré by boli vytvorené nepriamo. Či sú ale tieto úvahy skutočne reálne sa ukáže až o niekoľko mesiacov, keď padne rozhodnutie o lokalite, kde sa má továreň postaviť.
interez.sk (Matej Mensatoris), inhabitat.com
Matúš chodí všade pešo: V tejto európskej krajine sme sa báli. Chodník na Novom Zélande začína dezinfekčnou stanicou
Budú počas vianočných sviatkov otvorené obchody? Reťazce hlásia zmeny, pozrite sa, ako to bude po novom
Stavať ho začali ešte za Mečiara: Pri tuneli Višňové sa vystriedalo 12 ministrov, skoro po 30 rokoch ho otvárajú
Zažili sme unikát, aký inde na Slovensku nenájdete: V decembri sme sa ocitli v srdci džungle, zaplatíte 8 eur
Bola vysušená doma v garáži a jej rodina si to nevšimla. Analytička povedala, kto môže mať problém s energopomocou
Nielen Culkinovi zo slávy preplo: Jeho filmový brat pýtal za podpis peniaze, svoju partnerku takmer uškrtil
Okamžite si ich bežte pozrieť: Našli sme 10 najlepších filmov roku 2025, mnohé z nich vám úplne ušli
Tento vianočný darček stíhate aj na poslednú chvíľu: Buďme solidárni, niekomu to môže zachrániť život
Šialený Hitlerov megavlak: 5-hviezdičkový hotel na koľajniciach mal byť budúcnosťou dopravy, postaviť ho nebolo možné
Milan Bez Mapy po kauze s Nickom Papcunom: Svojich sledovateľov a ich peniaze si vážim. Vieme, ako sa to nestane vám








Nahlásiť chybu v článku