Civilné letectvo bude v nasledujúcich desaťročiach čeliť výzvam a bezpečnostným rizikám počnúc nedostatkom pilotov cez nárast vzdušných turbulencií a kybernetických útokov až po preplnené letiská. Uvádza to štúdia priemyselnej poisťovne AGCS a americkej Univerzity letectva a kozmonautiky Embry Riddle, z ktorej cituje agentúra DPA.
Civilné letectvo zaznamenalo v uplynulých šesťdesiatich rokoch veľký rozvoj. Práve to by ale mohlo do budúcna predstavovať riziko. Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu (IATA) očakáva, že sa do roku 2037 zdvojnásobí počet leteckých pasažierov na osem miliárd ročne. To ešte zhorší súčasný nedostatok pilotov – podľa štúdie musí byť v nasledujúcich dvoch desaťročiach vyškolených až 800-tisíc pilotov.
Klimatické zmeny
Na zemi by nárast leteckej prevádzky mohol viesť k väčšiemu počtu nehôd na letiskách. Klimatické zmeny so sebou zase nesú riziko väčšieho počtu turbulencií, pretože bude častejšie dochádzať k výkyvom počasia. Navyše, väčšie množstvo letov bude produkovať stále viac emisií, ktoré budú zaťažovať klimatické zmeny.

Hackeri a drony
Lety a letiská by sa mohli stať terčmi kybernetických útokov. Bude potrebné lietadlá ako aj celú leteckú infraštruktúru chrániť pokročilými bezpečnostnými softvérmi, aby nedošlo aj k teroristickým útokom kvôli práci hackerov. Problém môže predstavovať aj samotné pretechnizovanie leteckej prepravy a chyby s ním spojené. Dobrým príkladom je kauza Boeingov 737 Max, z ktorých dva stroje havarovali, pričom nehodu nikto neprežil. Ako potenciálny dôvod sa uvádza softvérový problém stabilizačného systému MCAS.

Problémom budú aj množiace sa drony, ktoré budú môcť náhodne alebo aj úmyselne narušovať letecký priestor. Tie môžu spôsobiť veľkú nehodu pri stretom s lietadlom. V máji tohto roku dron narušil chod najrušnejšieho nemeckého letiska vo Frankfurte nad Mohanom, keď bol spozorovaný ako lieta blízko letiska. Lety po polhodinovom zastavení obnovili. Takéto narušenia môžu byť ale v budúcnosti oveľa častejšie.

Bezpečné ako nikdy predtým
V predchádzajúcich šiestich desaťročiach sa pritom medzinárodná letecká prevádzka stávala stále bezpečnejšou. V troch z uplynulých štyroch rokov zomrelo pri leteckých nešťastiach tak málo ľudí ako ešte nikdy od doby, kedy sa na civilné letecké linky začali nasadzovať prúdové lietadlá.
V roku 2017 neboli podľa štúdie prvýkrát od roku 1959 zaznamenaní na komerčných letoch žiadni mŕtvi. V roku 2018 zomrelo celkom 556 ľudí, ale aj to bol tretí najbezpečnejší rok za uplynulých šesťdesiat rokov, uvádza štúdia.
Je výzvou do budúcnosti aby sa tento trend leteckej bezpečnosti zachoval, aj napriek novým hrozbám, ktorým musí letecká doprava čeliť.
Okamžite si ich bežte pozrieť: Našli sme 10 najlepších filmov roku 2025, mnohé z nich vám úplne ušli
Jozef Kákoš z Depaul Slovensko: Stačí jednoduchá otázka. Takto môžete človeku bez domova zachrániť život
Šialený Hitlerov megavlak: 5-hviezdičkový hotel na koľajniciach mal byť budúcnosťou dopravy, postaviť ho nebolo možné
Milan Bez Mapy po kauze s Nickom Papcunom: Svojich sledovateľov a ich peniaze si vážim. Vieme, ako sa to nestane vám
Nastúpila do autobusu a zmenila tým históriu. Rosa neuvoľnila sedadlo belochovi a stala sa symbolom boja proti rasizmu
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku








Nahlásiť chybu v článku