Foto: pixabay/unsplash

Koniec jednej legendy.

Už niekoľko rokov sa množstvo obchodných reťazcov snaží vychádzať v ústrety nielen zákazníkom, ale aj prírode. Príkladom je IKEA, ktorá zo svojej ponuky produktov postupne vyraďovala všetky jednorazové plasty a mnoho výrobkov začala vyrábať ekologickejším spôsobom. Tentokrát k tomu všetkému pridáva aj šetrenie papierom a po 70 rokoch prestane vydávať svoj tradičný katalóg. Dôvodom však tak úplne nie je príroda.

Rok 2021 bude posledným, kedy si zákazníci obchodného domu s nábytkom IKEA budú môcť zadovážiť tlačenú verziu katalógu produktov. Informuje o tom web The Guardian.

Foto: IKEA

Žiadanejší než Biblia

Podľa štatistík, bol katalóg IKEA dokonca celosvetovo žiadanejší než tlačená verzia Biblie. Postupne však oň záujem zo strany zákazníkov klesal, preto už obľúbený obchodný reťazec nepočíta s jeho distriúbciou a rok 2021 bude posledným, kedy sa jeho fyzická kópia v predajniach objaví.

Vôbec prvý katalóg IKEA vydala v roku 1950, dostupný bol vtedy výhradne len pre švédsky trh. Prvé číslo obsahovalo 16 strán a namiesto fotografií v ňom boli čierno-biele ilustrácie ponúkaného nábytku. O rok neskôr už katalóg obsahoval 68 strán, ktoré dal dohromady zakladateľ spoločnosti Ingvar Kamprad. Distribuovaných bolo vtedy 285-tisíc kópií. Tie sa opäť dostali len k obyvateľom Švédska. Ako však spoločnosť expandovala, zvyšoval sa a aj záujem o katalógy a spoločnosť pracovala aj na ich prevedení.

Foto: IKEA

V roku 2016 vyšlo až 200 miliónov kópií v 32 jazykových mutáciách, ktoré boli distribuované do celého sveta. S rozmachom online nakupovania však postupne záujem o printovú verziu katalógu klesal. Spoločnosť ho tak od roku 2022 bude vydávať zrejme už len v elektronickej verzii, ktorá bude dostupná na internetových stránkach reťazca. Online pritom IKEA katalóg vydáva už do roku 1998, pripomína The Guardian.

Koniec jednej legendy po 70 rokoch

„Bol to jeden z našich najznámejších a najobľúbenejších produktov vyše 70 rokov, inšpiroval miliardy ľudí po celom svete,“ povedal v oficiálnom vyhlásení o stopnutí printovej distribúcie katalógu manažér spoločnosti IKEA, Konrad Grüss. Keďže ho však čítalo čoraz menej ľudí, dospeli k rozhodnutiu „s úctou ukončiť úspešnú kariéru katalógu IKEA,“ dodal.

Katalóg IKEA vydávala najmä preto, že chcela svojim potenciálnym zákazníkom ukázať možnosti, ako skombinovať jednotlivé druhy nábytku i doplnkov pre ich vlastné bývanie. Postupom času však pribúdali možnosti kombinácie aj na ich webe, kde si mohli izbu podľa svojich predstáv zariadiť samotní zákazníci.

Foto: IKEA

Na druhej strane konca IKEA katalógu je ale aj ekologický rozmer – vďaka tomu, že katalóg už nebude vychádzať v printovej verzii, spoločnosť tým ušetrí plytvanie papierom a tým pomôže prírode.

Spoločnosť plánuje na jeseň roku 2021 vzdať hold tejto legende a vydať knižnú verziu pripomínajúcu katalóg, ktorá ukáže inšpiratívne tipy a triky ako si vytvoriť vlastný dizajn priestorov v domácnosti.

Uložiť článok

Najnovšie články