foto: Roman Suja (Stredoslovaci.sk)

/ 0 / Hana
Slovensko je nevyčerpateľnou studnicou krásnych historických miest. Jedným z nich je aj Čiernohronská železnica, ktorá premáva už od roku 1909.

Čiernohronská železnica sa okrem iného zaraďuje medzi jeden zo siedmich divov Banskobystrického samosprávneho kraja. Vďaka svojej zaujímavej histórii bola už v roku 1982 vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.

Počas svojej existencie prepravila už tisícky osôb. Jej história sa datuje do roku 1898, kedy bola začatá výstavba železnice. Jej trasa sa tiahla od Chvatimechu cez Hronec, Čierny Balog až po Vydrovo, ktoré sa nachádza v Slovenskom rudohorí. Do dnes je plne funkčná a neustále prepravuje množstvo ľudí. Sezóna, v ktorej železnica premáva, začína 2. mája a končí posledným augustovým dňom.

https://www.instagram.com/p/BPCrWt2hv0g/?taken-at=384895110

#slovakia #oldtimes #streamengine #narrowgauge #railway #forest

A post shared by Eliska Sestakova (@eliskasestakova) on

Za prvý oficiálny názov tejto železnice sa pokladal jej maďarský ekvivalent – Fekete garamvolgyivasút (Železnica v údolí Čierneho Hrona). Niekoľkokrát bola železnica rekonštruovaná. Zmenilo sa niekoľko odbočiek a trás, ktoré ju však nijako závažne neovplyvnili. Z pôvodnej odbočky v blízkosti Kamenistého potoka sa zachoval obrovský oceľový most, ktorý dodnes vyčnieva z pomedzi krásnej prírodnej scenérie.

Čiernohronska železnička – Čierny Balog

A post shared by Pali Šilhár (@pallino2311) on

Trains trains

A post shared by Grzegorz Skrobarczyk (@gregskro) on

Jej zlaté časy nahradila cestná doprava. Definitívna prevádzka bola zastavená v roku 1982 na základe rozhodnutia vlády. V pláne bolo zrušenie celej železnice a zošrotovanie všetkého železničného materiálu. O rok neskôr sa však začali ozývať hlasy občanov na jej zachovanie. Ako to dopadlo, môžeme vidieť dnes. Napriek snahám o zrušenie tejto železnice je obľúbenou vyhliadkovou trasou, ktorá láka najmä nádhernou prírodnou scenériou. Tú si môžete vychutnať priamo z otvoreného vozňa. Okrem tohto vozňa sa vo vozovom parku nachádzajú štyri parné lokomotívy a päť motorových lokomotív. Zaujímavosťou celej súpravy je ručné brzdenie. Takýto spôsob sa využíva na lesných železniciach.

#choochootrain #slovakia

A post shared by Manuel Campagnoli (@work2survive) on

Budúcnosť železnice je veľmi priaznivá. Plánovaná je celoročná prevádzka, okrem iného tiež modernizácia celej železničnej trate. Úsek železnice Čierny Balog – Vydrovská dolina by sa mal zachovať ako historická pamiatka, čo znamená, že modernizácia túto oblasť nijako nezasiahne.

Pozri aj: Súľovské skaly: Jedinečné miesto neďaleko Bytče plné unikátnych skalných útvarov, ktoré vám vyrazia dych

interez.sk (Hana Dovcová) ,krasneslovensko.eu


Komentovať (0)