Pokiaľ nemáte nejakú genetickú anomáliu, pravdepodobne vo svojom živote stretnete ľudí, ktorých si nie veľmi obľúbite. Či už je to jeden z vašich kolegov, alebo vaša svokra, nie s každým to vyjde.

A aj toto nám má pomôcť uvedomiť si , že nikto nie je dokonalý. Ani my. Deep Patel na svojom blogu Enterpreneur.com uverejnil niekoľko tipov, ktorými sa úspešní ľudia riadia v prípade, ak im niekto nesadne. Je takmer nemožné takým ľuďom sa úplne vyhýbať. V skutočnosti by ste tým obmedzovali len sami seba. Namiesto toho, aby ste strkali hlavu do piesku, skúste niečo perspektívnejšie.

Článok pokračuje pod videom ↓

Akceptujte, že nemôžete vychádzať s každým

Aj keď dúfame, že budeme mať radi každého, koho stretneme, nie je to možné. Prvým krokom, ako sa s týmto faktom vyrovnať je jednoducho zmieriť sa s tým a akceptovať, že je to tak v poriadku. Neznamená to, že ste zlý človek. Ani to, že zlý človek je ten, koho nemáte radi.

Podľa psychologičky Susan Krauss je pravdepodobné, že sa k sebe jednoducho nehodíte. Príčinou môže byť náš behaviorálny štýl. Niektorí ľudia sú dominantní, iní práve naopak. Niektorí sú optimisti, iní sa považujú za realistov.

pixabay.com

Skúste vidieť niečo pozitívne v tom, čo hovoria

Kraussová tvrdí, že by sme ku správaniu iných mali skúsiť zaujať iný uhol pohľadu. Vaši svokrovci sa možno nesnažia poukázať na to, že nie ste múdry, ani váš kolega sa vás pravdepodobne nesnaží sabotovať. Aj keby vás osoba, ktorú nemusíte, provokovala zámerne, ak sa budete rozčuľovať, zle budete vyzerať práve vy. Nerozčuľujte sa a nechajte tú druhú osobu na pochybách.

unsplash.com

Strážte si svoje emócie

Patel hovorí, že je dôležité, aby sme mali na pamäti svoj emocionálny stav. Jedine my rozhodujeme, ako sa v ktorej situácii budeme správať. Nenechajte sa rozčúliť, ak to dovolíte, ľudia vás len zbytočne budú hnať „do vývrtky“. Nenechajte svoj hnev, aby prebral nad vami kontrolu. Ak sa k vám niekto správa zle, naučte sa rozoznať svoje pocity, avšak neobracajte ich proti druhej osobe. Občas postačí proste sa usmiať. Patel tvrdí, že tajomstvo tkvie v tom, správať sa ku každému, koho stretnete, s rovnakým rešpektom. To neznamená, že musíte súhlasiť so všetkým, čo osoba, ktorú nemusíte, povie. Znamená to však, že za každých okolností si treba zachovať úctu a slušnosť. Nevzbudíte tak dojem, že na druhú osobu útočíte a poskytne vám to nespornú výhodu.

flickr.com

Neberte si to osobne, držte si nadhľad

Nepochopenie je veľmi častým problémom v komunikácii. Ak však nejde o nepochopenie a s myšlienkou druhej osoby zásadne nesúhlasíte, skúste sa na veci pozrieť z inej perspektívy. Nereagujte prehnane. Na vašu reakciu zrejme prehnane zareaguje aj druhá osoba a komunikácia naberie nesprávny, rýchlo eskalujúci smer. Skúste sa nad to povzniesť, sústreďte sa na fakty a ignorujte reakcie druhej osoby, akokoľvek iracionálne sú. Sústreďte sa na predmet diskusie, nie na osobu samotnú. Ak potrebujete priestor, vezmite si ho. Ste úplne v práve určiť si hranice a rozhodnúť, kedy sa už viac s dotyčnou osobou nechcete rozprávať. Ak cítite, že začínate byť nahnevaný, nadýchnite sa a nechajte svoju hlavu vychladnúť. Je to ako s fajčením. Keby niekto vedľa vás fajčil cigarety, boli by ste ochotný sedieť tam celý deň a inhalovať vydýchaný dym? Pravdepodobne by ste radšej išli na čerstvý vzduch.

pixabay.com

Vyjadrite svoje pocity pokojne a zvážte prítomnosť rozhodcu

Zvyčajne je spôsob, akým komunikujeme dôležitejší, než to, čo hovoríme. Ak vás niekto opakovane hnevá a vedie to k väčšiemu problému, je načase niečo povedať. Konfrontácia však nemusí byť nevyhnutne agresívna. Patel odporúča využívať tzv. „ja vyhlásenia“, napríklad „Mne je veľmi nepríjemné, keď sa správaš takto, mohol/mohla by si prosím namiesto toho…“ Vo svojich vyjadreniach by sme taktiež mali byť čo najviac špecifickí. Obom stranám to poskytne príležitosť, aby jasnejšie vyjadrili svoje stanovisko. Kraussová tvrdí, že ideálne by bolo, aby sa konfrontácie zúčastnila tretia strana, ktorá by do diskusie vniesla čo najviac objektivity. Nemusíte sa stať najlepšími priateľmi, môže vám to však pomôcť nájsť efektívny spôsob, ako spolu vychádzať.

Svoje „bitky“ si vyberajte

Niekedy je najlepšie nechať veci tak. Nie všetko si zasluhuje vašu pozornosť a snahu. Pýtajte sa sami seba, či vám stojí za to investovať do tejto osoby energiu, alebo sa radšej budete venovať svojej práci, či čomukoľvek inému. Podľa Patela je najlepšie zvážiť celú situáciu. Upokojí sa to po čase samo alebo sa bude situácia len zhoršovať? Ak by sa to malo zhoršovať, skôr či neskôr tomu budete musieť venovať pozornosť.

Neútočte

Ak vás niekto neustále podceňuje a hľadá na vás chyby, neútočte. Najhoršia vec, akú môžete urobiť, je byť defenzívny. Agresivita len posilňuje oponenta. Namiesto toho, obráťte pozornosť na druhú osobu a klaďte „sondujúce“ otázky, napríklad, čo presne jej vadí na tom, čo robíte. Ak si niekto chce zaslúžiť rešpekt, musí sa správať slušne. Vedci tvrdia, že šikanovanie na pracovisku môže byť hra o moc a spôsob, ako niekoho donútiť k submisivite. Ak chcete dosiahnuť, aby s vami niekto súhlasil, dá sa to dosiahnuť aj iným, než agresívnym spôsobom. Napríklad, ak s niekým nesúhlasíte, hovorte rýchlejšie. Druhá osoba nebude mať čas spracovať, čo vlastne hovoríte. Ak si myslíte, že druhá osoba s vami bude súhlasiť, hovorte pomalšie, aby mala čas všetko zachytiť.

pixabay.com

Pamätajte si, vy ste ten, kto je zodpovedný sa svoje šťastie

Ak vám niekto skutočne lezie na nervy, je náročné vidieť veci v širších súvislostiach. Napriek všetkému by ste však nikdy nemali dovoliť, aby niekto iný stál v ceste vášmu šťastiu a úspechu. Ak sa vás niečie komentáre naozaj dotýkajú, spýtajte sa sami seba, čím to je. Ste ohľadom svojej práce sebavedomí, alebo pociťujete úzkosť? Sústreďte sa na to, čo potrebujete vyriešiť, nie na poznámky iných ľudí. Vy sami máte kontrolu nad svojimi pocitmi. Prestaňte sa teda porovnávať s inými ľuďmi. Pripomeňte si všetko, čo ste dosiahli a nenechajte niekoho, aby vás ovládal a pokazil vám deň.

psych.sk (Petra Sušaninová) thisisinsider.com
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov