Slovensko čelí viacerým výzvam, ktoré môžu ohroziť jeho doterajšiu pozíciu svetového lídra v produkcii automobilov na obyvateľa. Referuje o tom web CNBC.
Od založenia Bratislavských automobilových závodov v 70. rokoch až po vstup do Európskej únie si krajina vybudovala povesť „európskeho Detroitu“ a pritiahla významných výrobcov ako Volkswagen, Stellantis, Kia a Jaguar Land Rover. Čoskoro k nim pribudne aj Volvo, ktoré plánuje otvoriť továreň na elektrické vozidlá pri Košiciach.
Automobilky tvoria polovicu priemyslu Slovenska
Významnou investíciou tiež bude baterkáreň v Šuranoch. Automobilový priemysel tvorí približne 11 % HDP Slovenska, polovicu priemyselnej produkcie a desatinu zamestnanosti. Napriek tomu však sektor čelí tlaku zo strany amerických ciel, rastúcej konkurencii z Číny, vyšším domácim daniam a geopolitickým zmenám, ktoré môžu oslabiť jeho postavenie.

Analytik Matej Horňák zo Slovenskej sporiteľne upozorňuje, že slovenský automobilový sektor je výrazne zraniteľný voči americkým clám, keďže 4 % slovenského exportu smeruje do USA, z čoho 80 % tvoria autá.
Zuzana Peláková z think-tanku Globsec označila clá za najväčšie krátkodobé riziko pre odvetvie. Hoci USA a Európska únia v júli dosiahli dohodu o znížení ciel na 15 %, čo je lepšie ako pôvodné návrhy, náklady spojené s novou tarifnou realitou zostávajú významné.
Zhoršujúce sa podnikateľské prostredie aj necielená vládna podpora
Okrem toho čínska konkurencia na globálnych trhoch rastie. Slovensko zaznamenalo aj niekoľko neúspechov v oblasti elektromobility, keď Volkswagen a Stellantis zvolili pre nové modely iné krajiny. Napriek tomu zostávajú slovenské závody konkurencieschopné v rámci svojich korporátnych skupín.
Volvo plánuje významnú investíciu do výroby elektrických vozidiel a batérií. Problémom je však nedostatok cielenej vládnej podpory a zhoršujúce sa podnikateľské prostredie v dôsledku zvýšenia daní, konsolidácie a zavedenia transakčnej dane, čo podľa odborníkov znevýhodňuje slovenské firmy na medzinárodnom trhu.
Obavy investorov z nášho prístupu ku vojne na Ukrajine
Premiér Robert Fico a jeho vláda čelia kritike za tieto opatrenia a za svoj prístup k ruskej invázii na Ukrajinu, ktorý vyvoláva obavy investorov a zvyšuje strategické riziká pre slovenské podniky.
„V dôsledku toho je Slovensko čoraz viac vnímané európskymi lídrami ako menej spoľahlivý partner, čo môže negatívne ovplyvniť investičné rozhodnutia – tak zo strany existujúcich investorov, ako aj potenciálnych nových,“ povedal Horňák.
Zuzana Peláková však upozorňuje, že hoci Slovensko čelí výzvam, nie je na ceste k osudu amerického Detroitu, ktorý pred 30 až 40 rokmi výrazne upadol, a slovenský automobilový priemysel zostáva významným a konkurencieschopným hráčom na európskom trhu.
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami
Doktorka Jana Boboková o zomieraní: Život nie je nutné za každú cenu umelo predlžovať. Musíme akceptovať, že bude koniec
Našli ho mŕtveho v hotelovej vani, stal sa tak členom „Klubu27“: Smrť Jima Morrisona je dodnes veľkou záhadou
Ženy mučil a hral s nimi najzvrátenejšiu hru, akú si viete predstaviť. Z vraha sa dvíhal žalúdok aj skúseným policajtom
Exdetektív Vachálek: Ak by bol Černák na slobode, niekto by si ho našiel. Koncom búrlivej mafiánskej éry je vražda Kuciaka
Vývar za 3,90 € a ríbezľové pivo za 4 €: Našli sme najstaršiu slovenskú reštauráciu, po večeri sme ochutnali niečo nečakané
Outlet z kauzy slayáda začal veľkolepo, rýchlo sa z neho stala „nákupná zóna duchov“. Zákazníkov si užíval krátko








Nahlásiť chybu v článku