Foto: Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz), CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons/Bureau of Reclamation, Public domain, via Wikimedia Commons

Ide o jednu z najveľkolepejších stavieb USA.

Priehrada pomenovaná po 31. prezidentovi USA Herbertovi Clarkovi Hooverovi je vo svete známejšia ako človek, po ktorom je pomenovaná. Obrovskú priehradu môžeme vnímať ako jeden z neoficiálnych symbolov USA, ich priemyslu a odhodlanosti stavať väčšie, masívnejšie a výkonnejšie zariadenia. S výstavbou sa začalo v apríli v roku 1931, teda pred 93 rokmi. 

Rozhodnutie postaviť priehradu

Rieka Colorado, pretekajúca horúcimi časťami USA, bola už dlhšie bodom záujmu mnohých ľudí, ktorí v nej videli veľký potenciál. Zaujímal sa o ňu aj Thomas Alva Edison, ktorý mal ambíciu postaviť priehradu. V nasledujúcich rokoch, teda v priebehu začiatku 20. storočia, vznikali návrhy, ako upraviť tok a ako vlastne postaviť priehradu cez mohutné Colorado.

Miesto, kde sa neskôr postavila priehrada v roku 1904. Foto: Lee, W.T. (USGS), Public domain, via Wikimedia Commons

V roku 1922 sa vytvorila komisia, ktorá posudzovala výstavbu, technické prevedenie, energetický potenciál a aj samotné narábanie s vodou. Rieku bolo nutné prehradiť aj v dôsledku záplav, ktoré často spôsobovala na dolnom toku. Následne sa v roku 1928 rozhodlo, že sa priehrada postaví, na stavbu sa vyčlenil rozpočet a mohlo sa začať s výstavbou najväčšej priemyselnej stavby tej doby.

Projekt, ktorý získala spoločnosť Six Companies, počítal aj s výstavbou mesta Boulder City vedľa priehrady, v ktorom by bývali robotníci pracujúci na stavbe. Tých nebolo problém zohnať, keďže pre hospodársku krízu bolo veľa mužov nezamestnaných a boli ochotní pracovať za nízke mzdy či bez ochranných pomôcok, len aby dokázali uživiť svoje rodiny.

Výstavba priehrady. Foto: Profimedia

Prípravy na stavbu

Ak chcete stavať priehradu cez rieku, hneď na začiatku zápasíte so zásadným problémom. Tým je samotná rieka. Aby bolo možné s výstavbou vôbec začať, rieku Colorado bolo potrebné odkloniť. S týmto cieľom boli cez stenu kaňonu vyrazené štyri odkloňovacie tunely, dva na strane štátu Nevada a dva na strane Arizony. Tunely mali priemer 17 metrov a spoločnú dĺžku 5 kilometrov.

Tunely slúžiace na odklonenie rieky. Foto: Profimedia

Inštalácia tunelov a samotné odklonenie bolo naplánované tak, aby ho mohli realizovať počas zimy roku 1933, kedy bola hladina rieky najnižšia. Samotné odklonenie sa potom realizovalo odstrelom.

Uložiť článok

Najnovšie články