Veľká budova internátu, špičkové praktické dielne, odborné učebne či dokonca bazén. Na Slovensku nie je veľa škôl, ktoré by sa mohli pochváliť takýmto zázemím. SOU železničné Na pántoch v Bratislave bolo jedno z mála takýchto edukačných zariadení.
História SOU sa podľa viacerých dostupných zdrojov začala písať po druhej svetovej vojne. Ako uvádza portál Nový čas, zriaďovateľom boli Československé štátne dráhy (ČSD). Dnes už je jasné, že časy najväčšej slávy zažila škola počas socializmu. Súviselo to aj s rozvojom železničnej dopravy na Slovensku a práve SOU Na pántoch sa venovalo príprave budúcich pracovníkov v tomto segmente.
Pamätníci spomínajú na to, ako museli prejsť pred prijatím do školy rôznymi testami, pričom v rámci štúdia mali k dispozícii kvalitné technické vybavenie učební, moderné dielne a všetky potrebné nástroje, pomocou ktorých sa na svoje budúce povolanie mohli pripraviť v najlepšej možnej miere. Zaujímavosťou je, že škola disponovala aj trenažérom lokomotívy.
Istota budúcej práce
Veľkou výhodou bolo aj to, že absolventi mali takpovediac istotu budúcej práce, nakoľko si ich železničiari vďaka SOU vychovávali priamo pre potreby železničnej spoločnosti. Absolventi učilišťa totiž získavali kvalifikáciu v rôznych odboroch súvisiacich so železničnou dopravou.
Počas „zlatej éry“ mali podľa portálu Bratislavské noviny študenti okrem samotného vyučovacieho zázemia školy možnosť využívať vysokú budovu internátu, jedáleň, veľkú telocvičňu, či dokonca bazén. Pamätníci spomínajú aj na bufet, posilňovňu a zubnú ambulanciu. V praxi na strednom odbornom učilišti študovali žiaci z celého Československa a výnimkou údajne neboli ani zahraničné návštevy.

Škola mala svojho času podľa niektorých bývalých žiakov takzvanú družbu s Berlínom či Kyjevom a niektorí študenti tak cestovali aj do týchto miest. Naopak, do Bratislavy odtiaľ často zavítali pedagógovia, majstri či študenti. Jednoduchý nebol ani prijímací proces, v rámci ktorého museli uchádzači prejsť aj fyzickými či psychickými testami.
Dotácie skončili
Veľmi dôležitým aspektom fungovania kvalitného vzdelávacieho zariadenia Na pántoch boli dotácie, ktoré škola poberala. Finančne ju dotovali práve železnice, ktoré si z nej „vyťahovali“ budúcich zamestnancov a zabezpečovali tak aj bezproblémové fungovanie školy. Ideálny stav dokážu v takomto prípade vážne poškodiť iba zásadné zmeny, predovšetkým administratívneho rázu. Takáto udalosť sa udiala pri račianskom SOU a navždy zmenila jeho fungovanie.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- ktorý bod v histórii školy bol v rámci jej vývoja kľúčový;
- kedy pýcha socialistického školstva zatvorila svoje brány;
- ako areál vyzerá dnes;
- aké plány má s budovou ministerstvo vnútra.
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Navštívili sme slovenský unikát, ktorý je skrytý pod zemou: Za vstup dáte 14,50 eura, celá Európa nám ho môže závidieť
Na trhoch v Nitre majú aj špeciálnu atrakciu: Ľudia chvália lacné lokše za 2,40 eura, kúpili sme aj mačku vo vreci
Košické vianočné trhy nám vyrazili dych. Oškvarky z kapra za 15 eur ľudia ospevujú, cibuľa za 1,5 eura prekvapila
Cheeseburger za 0 €: Boli sme na otvorení horúcej novinky. Sľúbili 1 000 jedál zadarmo, poriadne nás sklamali
Expert na hypotéky: Ľudia preplácajú úvery aj o stovky eur mesačne, ktoré vedia ušetriť. Pozor na kreditky či hazard
Mesiac som žila zo 4,57 eura na deň: Potraviny ma stáli len 128 eur, podarilo sa mi to vďaka tomuto triku a bez obmedzovania
Klobása či placky stoja aj 12 eur, novinkou je výhodné menu. Boli sme na trhoch v Bratislave, takéto sú tohtoročné ceny
42 rokov hnila doma vo svojej posteli: Hedviga zomrela a zápach rozkladajúceho tela susedov nerušil. Nikto si to nevšimol
Navštívili sme nádhernú slovenskú dedinu, jedinú svojho druhu. Redaktorka vyskúšala novú linku Košice – Bratislava









Nahlásiť chybu v článku