Foto: TASR - Roman Hanc

V oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zostal výkon slovenských žiakov, podobne ako v predchádzajúcom cykle PISA 2015, pod priemerom krajín OECD.

V matematickej gramotnosti bolo zaznamenané štatisticky významné zlepšenie výsledkov slovenských žiakov v porovnaní s predchádzajúcim cyklom, čo znamená, že výkon žiakov sa dostal na úroveň priemeru krajín OECD. TASR o výsledkoch medzinárodného štúdie OECD PISA 2018 informoval odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Čitateľská gramotnosť je podpriemerná

Slovenská republika dosiahla v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, priemer krajín OECD bol 487 bodov. Tak, ako vo všetkých predchádzajúcich cykloch, aj v PISA 2018 sa výkony žiakov v čitateľskej gramotnosti nachádzajú pod priemerom zúčastnených krajín OECD.

Výkon porovnateľný s výkonom Slovenska majú krajiny Čile, Grécko a Ukrajina. Z krajín OECD dosiahli významne nižšie priemerné výsledky v porovnaní so SR žiaci z Mexika a Kolumbie. V porovnaní s rokom 2015 sa priemerný výkon našich žiakov v uvedenej oblasti zvýšil o päť bodov, čo však nie je štatisticky významný rozdiel. Ak porovnávame priemerný výkon našich žiakov s rokom 2009, keď bola čitateľská gramotnosť poslednýkrát hlavnou sledovanou oblasťou, skóre 15-ročných žiakov zaznamenané v roku 2018 je významne nižšie o 19 bodov.

V matematickej gramotnosti sme sa dosiahli priemer

Žiaci dosiahli v matematickej gramotnosti výkon na úrovni 486 bodov. Priemer krajín OECD bol 489 bodov, teda výsledok Slovenska v tejto oblasti je na úrovni priemeru krajín OECD. Výkon porovnateľný s výkonom Slovenska dosiahli krajiny Portugalsko, Austrália, Rusko, Taliansko, Luxembursko, Španielsko, Litva, Maďarsko, Spojené štáty americké. Z krajín OECD dosiahlo významne nižší výkon ako Slovensko šesť krajín – Izrael, Turecko, Grécko, Čile, Mexiko a Kolumbia. V porovnaní s predchádzajúcim cyklom štúdie realizovanom v roku 2015 bolo v tejto oblasti v PISA 2018 zaznamenané významne vyššie priemerné skóre slovenských žiakov, a to o 11 bodov.

V prírodovednej gramotnosti zaostávame

V prírodovednej gramotnosti dosiahli slovenskí žiaci výkon na úrovni 464 bodov, pričom priemer krajín OECD bol 489 bodov. Z toho vyplýva, že výkon slovenských žiakov sa nachádza pod priemerom zúčastnených krajín OECD.  Výkon porovnateľný s výkonom SR dosiahli Ukrajina, Taliansko, Turecko a Izrael. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako SR štyri krajiny – Grécko, Čile, Mexiko a Kolumbia. V prírodovednej gramotnosti dosiahli naši žiaci výsledok v priemere o tri body vyšší oproti výsledku dosiahnutému v roku 2015, čo nepredstavuje významný rozdiel. V štúdiách PISA sú od roku 2006 výkony žiakov SR v prírodovednej gramotnosti pod priemerom krajín OECD.

Štúdia PISA poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov, škôl a krajín v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Štúdia PISA sa uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch. Na hlavnom meraní štúdie PISA 2018, ktoré uskutočnil Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania 16. – 27. apríla 2018, sa zúčastnilo 385 škôl. Celkovo bolo na Slovensku otestovaných 6770 15-ročných žiakov, z toho 3423 dievčat a 3347 chlapcov.

Uložiť článok

Najnovšie články