Článok obsahuje spoilery.

Vraždiaca bábika Chucky sa vracia na naše filmové plátna a prináša témy, ktoré trápia dnešnú spoločnosť. Nechýba pestré striedanie žánrov, čo by sa na prvý pohľad mohlo zdať ako výhoda, avšak je to najväčšie mínus filmu. Napriek tomu si však trúfnem povedať, že Detská hra (Child’s Play) prekonala svoj pôvodný originál, aj keď by sme tieto dva filmy nemali úplne porovnávať. Prečo?

Dnes už legendárna bábika Chucky sa prvýkrát objavila na plátnach kín už v roku 1988 vo filme s rovnomenným názvom, Detská hra, v réžii Toma Hollanda. Do Chuckyho sa prevtelil nebezpečný vrah Charles Lee Ray, ktorý si chcel svoje účty aj naďalej plniť. Postava nebezpečnej bábiky natoľko očarila filmový svet, že sa film dočkal hneď niekoľkých priamych pokračovaní a filmov, v ktorých sa bábika objavila. Tento rok do našich kín prichádza remake originálu, ktorý je však prenesený do súčasnej doby.

Podobne ako vo verzii z roku 1988, aj tu je hlavnou postavou chlapec Andy, ktorý túži po obľúbenej bábike. Avšak, žije iba so svojou mamou, ktorá si takúto drahú hračku nemôže dovoliť. Napokon sa jej bábiku ale podarí získať. Nie však kúpou od bezdomovca, ako sme mohli vidieť v origináli, ale zoberie si domov chybný kus, ktorý prišla reklamovať zákazníčka, pretože sa vraj správa zvláštne. Dostáva sa jej tak do rúk bábika, ktorá má naprogramovanú systémovú chybu, vďaka ktorej sa stáva závislou na malom chlapcovi. Spočiatku mu plní každé prianie, no napokon ho chce mať iba pre seba. Veď sú predsa najlepší kamaráti.

Technológie ako najväčšie zlo

Hračka Chucky tu teda nie je prevteleným nájomným vrahom, ale výdobytok najmodernejších technológií. Dokáže sa pripojiť na všetky domáce elektronické spotrebiče a ovládať ich. Má v sebe zabudovanú kameru, pomocou ktorej ho dokážete sledovať cez svoj smartfón. Rovnako si vás zas on pomocou nej oskenuje a stranete sa jeho „najlepším priateľom.“ Andy už ale nie je malý chlapec, ale tínedžer, ktorý sa musí vyrovnať s tým, že ich opustil otec, že jeho mama má nového priateľa a že sa presťahovali na miesto, kde nemá žiadnych priateľov. S Chuckym sa teda zblíži, aj keď mu od prvej chvíle naháňa strach a napokon si vďaka nemu nachádza priateľov, čo sa však Chuckymu nepáči.

Tvorcovia sa snažili prostredníctvom vraždiacej bábiky divákom ukázať, ako sme jednoducho maniplovateľní a možno, aj keď si to nechceme priznať, moderné technológie nás úplne pohltili, častokrát aj na úkor skutočného života. Hračka Chucky dokáže okrem krvilačného zabíjania docieliť aj to, aby vám nikto neveril a aj najbližia rodina či priatelia sa vám obrátili chrbtom. Chce vás iba pre seba a dokáže geniálne manipulovať s vaším životom. Chucky bol zobrazený veľmi uveriteľne a rovnako aj jeho činy mali logické odôvodnenie a stále sa súvisle stupňovali.

Opravil chyby, no nie je bezchybný. Ani zďaleka

Ak diváci pôvodnej verzie Detskej hry vyčítali málo drastickosti či krvi, režisér Lars Klevberg sa z toho poučil a spolu so scenáristom Tylerom Smithom priniesli na plátno naozaj niekoľko chytro vymyslených scén. Každá vražda, ktorú sme mohli vidieť, bola relatívne originálne vymyslená a dotiahnutá do konca. Určite divák nezabudne na scénu, ktorá nasledovala po tom, ako Chucky zavraždil priateľa Andyho mamy. Andy ráno vstáva z postele, vychádza von z izby. My však v zábere okrem tohto vidíme aj položenú hlavu mŕtveho na skrinke obviazanú mašlou. Andy si po chvíli uvedomuje, že niečo nie je inak, tak sa otáča a vracia do izby.

Ak by ste však čakali ucelenú atmosféru napätia od začiatku do konca, zostanete sklamaní. Scény plné akcie sa však striedajú s pomaly plynúcim tempom a humornými situáciami, pri ktorých sa často zasmejete. Ani to by však nemusel byť problém, keby si autori snímky vopred ujasnili, aký odkaz chcú divákovi vyslať. Respektíve, akou formou ho podať. Na jednej strane prvky komédie, ktoré strieda prelievanie krvi a na druhej vyfabulovaný sci-fi svet budúcnosti. Film otvára akési futuristické video, ktoré láka kúpiť si najmodernejšiu bábiku. Od tohoto štýlu však rýchlo odskakujeme niekamn úplne inam a prvotný potenciál zostáva nerozobraný.

Predvídateľný, no s niekoľkými prekvapeniami

Detská hra nepriniesla na plátna veľa nového. Od začiatku dopredu vieme, čo sa stane v nasledujúcich minútach a nie je to vôbec tým, že ide o remake. Oproti prvotnému originálu má však podstatne lepšie dialógy a rovnako aj pestrejšie charaktery postáv. Napríklad, skupinka cool detí, ktorá môže pripomínať hrdinov Stranger Things. V tomto prípade je to však v poriadku, keďže film vznikol pod taktovkou tvorcov hororu To (It), v ktorom sa podobná skupinka nachádza tiež. Keď však začnú v poslednej chvíli zachraňovať svet, až tak im to neveríme. Najväčším plusom však zostáva samotná bábika Chucky, ktorej postava bola veľmi dobre vykreslená, prešla si uveriteľným vývojom a rozprávala hlasom hviezdy Star Wars, Marka Hamilla. A, áno, samozrejme, nechýbala ani narážka na túto skutočnosť. Film vás teda zabaví a určite úplne nesklame.

Naše hodnotenie: 3/5

Detská hra/ Child’s Play

Réžia: Lars Klevberg