Foto: Unsplash

Otázku rodovej rovnosti považuje za dôležitú 83 percent účastníkov prieskumu.

Vyše polovica Slovákov nemá pocit, že spoločnosť v krajine je rodovo vyvážená. Vyplýva to z prieskumu agentúry Simply 5 pre spoločnosť Ikea, ktorý sa uskutočnil počas januára na vzorke 1 003 respondentov.

V tlačovej správe o tom informovala Alexandra Strapáková zo spoločnosti Seesame. Celkovo 52 percent respondentov nemá pocit, že spoločnosť na Slovensku je rodovo vyvážená. Otázku rodovej rovnosti pritom za dôležitú považuje 83 percent opýtaných.

Spravodlivá deľba prác len v 39 % domácností

Foto: Unsplash

Prieskum ukázal, že spravodlivá deľba domácich prác medzi muža a ženu panuje v 39 percentách domácností. V polovici slovenských domácností pritom vykonávajú domáce práce výhradne ženy. Medzi takzvané „ženské práce“ patrí najmä žehlenie, ktoré majú na starosti ženy v 78 percentách domácností. Nasleduje pranie (70 percent), umývanie okien (68 percent) či výmena posteľných obliečok (61 percent).

Štatistiky ukazujú, že v 55 percentách situácií je to práve žena, ktorá zostáva doma s dieťaťom v prípade choroby. V 36 percentách domácností je táto povinnosť rozdelená medzi oboch partnerov. Podobne to je aj s podporou pri učení dieťaťa. V 48 percentách prípadov aktivitu vykonáva výlučne žena, v 46 percentách domácností sa k tejto aktivite prikláňajú obaja rodičia.

Muži majú na starosti najčastejšie opravy auta

Foto: Unsplash

Z prieskumu vyplynulo, že v 76 percentách domácností má muž na starosti zabezpečenie automobilových opráv. Podobne je to aj v prípade menších opráv v domácnosti (73 percent). Muži majú v domácnosti zväčša na starosti umývanie auta (67 percent) a vynesenie smetí (32 percent). V 51 percentách domácností vynášajú smeti obaja partneri, v 26 percentách domácností obaja partneri umývajú auto.

Prieskum zároveň ukázal, že ak nastane situácia, kedy je potrebná výmena úloh v domácnosti, 80 percent ľudí ochotne zastúpi svojho partnera. Vnímanie žien a mužov je v tomto prípade takmer rovnaké. Ak sa však na výmenu rolí pozeráme z dlhodobého hľadiska, ochota vymeniť si role klesá na 72 percent. Vymeniť si úlohy sú pritom ochotnejšie ženy (76 percent) než muži (68 percent).

Uložiť článok

Najnovšie články