Ak ste minulý rok cestovali autom či autobusom po pobreží Chorvátska až na jeho južný koniec, napríklad do obľúbeného Dubrovníka, museli ste prechádzať územím ešte jedného štátu. Chorvátske pobrežie totiž nemá celistvú dopravnú komunikáciu, ktorá by spájala severnú a južnú časť obľúbenej dovolenkovej destinácie. To však bude čoskoro minulosťou. Chorváti postavia most, vďaka ktorému bude cestovanie naprieč touto krajinou oveľa pohodlnejšie a rýchlejšie.
Ak by ste už cestovali autom či autobusom do Dubrovníka, či inej lokality v najjužnejších častiach Chorvátska, potom ste pár kilometrov za Makarskou riviérou opustili územie tohto štátu. Chorvátske pobrežie je tu totiž na malom úseku prerušené územím Bosny a Hercegoviny, ktorá si pri svojom vzniku vyrokovala prístup k Jadranskému moru prostredníctvom prístavu Neum. Po pár kilometroch cesta znovu opúšťa Bosnu a Hercegovinu a znovu vchádza na územie Chorvátska. Takéto spojenie však bude už čoskoro minulosťou.

Chorvátsko podpísalo dohodu s čínskou spoločnosťou China Road and Bridge Corporation a spoločne plánujú vybudovať most, ktorý cez polostrov Pelješac konečne prepojí celé pobrežie krajiny od severu až po najjužnejší cíp. Spoločnosť ponúkla najnižšiu ponuku vyčíslenú na 526 miliónov eur, z ktorej má 85% prefinancovať Európska únia.
Tento týždeň sa začali prvé oficiálne práce na výstavbe. Projekt mostu pritom nie je žiadnou novinkou, ten existoval už v roku 2007, kedy bol však zastavený najmä pre výhrady vlády Bosny a Hercegoviny. Chorvátsko však chce uľahčiť cestovanie turistom a najmä domácim obyvateľom, ktorí musia pri prechode bosnianskym územím pravidelne absolvovať dve hraničné kontroly.

Pelješki most má byť po dostavaní dlhý 2440 metrov a v prevádzke má byť podľa prvých odhadov do troch či štyroch rokov. Predseda kolektívneho predsedníctva Bosny Bakir Izetbegović však aj po rokoch povedal, že Bosna a Hercegovina s projektom nesúhlasí. Chorvátska vláda však argumentuje, že most týčiaci sa 55 metrov nad hladinou mora, nijako neovplyvní námornú dopravu v bosnianskom prístave Neum.
dromedar.zoznam.sk
Na nitrianskej univerzite s internátom opäť došlo k evakuácii, študenti mali práve výučbu. Zistili sme, čo sa stalo
Patrí medzi najbohatších ľudí planéty: Jeho rodina musela ujsť z Ruska, za toto čelil ostrej kritike
Gabriela a Peter pracujú ako zvárači v zahraničí: V Škandinávii sa dá zarobiť aj 12-tisíc eur, ubytovanie často platí firma
Ivana žije v Austrálii, kde si zarobíte minimálne 2 000 eur mesačne. Vyšli sme na obľúbenú chatu v Tatrách
Najhlúpejší výherca lotérie na svete: Michael minul milióny na drogy, spal so 4-tisíc ženami. Napokon prišiel o všetko
Najväčší únos v dejinách: 26 detí pochovali v nákladiaku zaživa, chceli 5 miliónov dolárov. Dnes sú zločinci na slobode
Hľadač leteniek Lukáš: Ryanair propaguje Bratislavu ako skrytý klenot, aby zaplnil lietadlá. Je na Slovensku, ako to využije
Z dna Tichého oceánu dolovali vzácny „poklad“, Sovieti sa nevedomky prizerali. Megautajovaná misia CIA je stále záhadou
Boli sme na najkrajšom mieste v krajine: Je v hĺbke až 120 metrov pod zemou. Ste tu za menej ako 6 hodín









Nahlásiť chybu v článku