Joi Ito from Inbamura, Japan [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

So syndrómom vyhorenia sa v posledných rokoch stretávame čoraz častejšie.

Ľudia majú pocit, že musia pracovať stále viac a viac, aby si udržali prácu, spokojnosť ľudí okolo seba, prípadne dosiahli vytýčené ciele. Robíme to však na úkor vlastného zdravia, menej sa venujeme rodine, oddychu a svojim koníčkom. Následkom je nepríjemný syndróm vyhorenia. Bill Gates sa však rozhodol, že vám dá cennú radu a prezradí, ako sa syndrómu vyhorenia vyhol on.

Ženieme sa za úspechom

Meno Bill Gates je známe hádam každému. Zdá sa, akoby sa na vrchol medzi najbohatších a najúspešnejších ľudí prepracoval ladne, s úsmevom na perách a bez akýchkoľvek väčších ťažkostí. Mnoho ľudí to však v honbe za úspechom nezvládne a syndróm vyhorenia na seba nenechá dlho čakať. Sprevádza ho nechuť k práci, depresívne ladenie ale aj fyzické ťažkosti, napríklad bolesti hlavy či nechuť do jedla.

Mladý Bill Gates

O syndróme vyhorenia sa vie už desaťročia a zdá sa, že nás táto hrozba bude sprevádzať vždy, najmä v tejto uponáhľanej kultúre zameranej na úspech a hromadenie majetku. Názorov na to, ako sa vyhoreniu vyhnúť a ako zvládnuť príznaky, keď už nastúpia, existuje hneď niekoľko. Radu vám môže poskytnúť napríklad Bill Gates, ktorý na túto tému poskytol rozhovor pre CNBC v čase, keď mal ešte len 28 rokov.

Prečo nevyhorel?

Keď sa Gatesa opýtali, či sa nebojí toho, že ho ešte pred 30. narodeninami postihne syndróm vyhorenia, jeho odpoveď bola nasledovná:

„Práca, ktorú robím, nie je monotónna, nerobím to isté každý deň od rána do večera. Prídeme do kancelárie a snažíme sa prísť s novými nápadmi, stretávame sa, aby sme nápady prebrali a potom ideme von, aby sme finálny produkt prediskutovali s konečnými užívateľmi. Stále sa niečo deje a stále mám na stole niečo nové. A nemyslím si, že niekedy príde čas, kedy ma toto bude nudiť.“

Vyhnite sa nude

Gatesova rada teda znie: každý deň niečím ozvláštnite, nech je to iné a zaujímavé. Mnoho ľudí má sklony k rigidite, je však nesmierne dôležité nedopustiť, aby boli vše dni všedné a nudné. Platí to aj v prípade, ak prvé príznaky syndrómu vyhorenia už nastúpili, jednoducho zmeňte návyky a vymeňte každodennú rutinu za niečo, čo vás bude zaujímať.

Tancujte, maľujte, učte sa

Hľadajte si neustále nové výzvy, neuspokojte sa s tým, čo už viete. Aj keď vám to možno k práci, ktorú robíte, stačí, človek sa potrebuje rozvíjať a prijímať nové podnety. Okrem toho, nezabúdajte aj na osobný život. Venujte sa rodine, priateľom a svojim záľubám. Robte to, čo máte radi, aj keď máte pocit, že na to nemáte čas. Ak si chvíľku denne nájdete, svet sa nezrúti. Naučte sa tancovať alebo sa dajte na lekcie nového jazyka, kreslite, jódlujte, jednoducho robte niečo, čo vám robí radosť.

Syndróm vyhorenia nie je známkou toho, že máte hodiť všetko za hlavu a s prácou a snahou skončiť, je to známka toho, že je čas na zmenu. Je čas prijať novú výzvu.

inc
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy