Foto: Profimedia

Kevin Systrom sa pôvodne chcel stať reštaurátorom umenia.

Instagram je dnes považovaný za najsilnejšiu sociálnu sieť na svete. Z aplikácie na zdieľanie fotiek sa počas rokov stal skvelý nástroj na zarábanie peňazí a propagáciu rôzneho druhu, ktorý ponúka takmer neobmedzené možnosti. Za jeho vznikom stojí Kevin Systrom, pre ktorého bolo programovanie spočiatku len obyčajné hobby.

Svetová populácia sa pohybuje na úrovni 7,9 miliardy ľudí. A až takmer 1,4 miliardy z toho používa Instagram. Aplikácia, ktorej pôvodný zámer bolo jednoduché zdieľanie fotiek, veľmi rýchlo prerástla prvotné ciele a za pár rokov sa z nej stal celospoločenský ošiaľ.

Za jej vznikom stojí americký programátor a vizionár Kevin Systrom, ktorý musel v minulosti odmienuť Facebook či odísť z Googlu, aby sa dostal k vytvoreniu dnes najpoužívanejšej sociálnej siete na svete.

Chlapec so záľubou k umeniu, nie k programovaniu

Systrom sa narodil v roku 1983 v americkom štáte Massachusetts a počas dospievania nič v jeho živote či okolí nenasvedčovalo tomu, že ho čaká prelomová kariéra. K základom programovania sa okrajovo dostával na strednej škole, no ani zďaleka nešlo o jeho primárnu záľubu.

Foto: Profimedia

Pre Kevina bola dôležitejšia cesta v umení a fotografii, ktorým venoval väčšinu svojho voľného času. Postupne pred nástupom na univerzitu Stanford sa začal omnoho viac zaujímať aj o programovanie. Tušil, že v spojení umenia, vedy a počítačovej techniky je veľký potenciál, no určite nemal ani poňatia, kam až to môže siahať.

V roku 2006 ukončil bakalárske štúdium inžinierstva a manažmentu na Stanforde, pričom zvlášť posledný ročník mal preňho špecifickú príchuť. Pred začiatkom posledného roku štúdia dostal od Marka Zuckerberga ponuku pracovať pre Facebook, no tú odmietol a rozhodol sa stráviť semester vo Florencii, kde sa venoval štúdiu fotografie. Práve umeniu a fotografii sa Systrom plánoval venovať aj po škole, keďže jeho plán bol stať sa reštaurátorom a cestovať po svete.

Počas toho istého akademického roka sa mu podarilo dostať medzi 12 vybraných študentov, ktorí absolvovali  stáž v spoločnosti Odeo, z ktorej neskôr vzišiel napríklad Twitter.

Z Google odchádzal frustrovaný

Po roku 2006 už ako absolvent študijných povinností začal Systrom uvažovať, ktorým smerom povedie svoju kariéru. Na dva roky zakotvil v Googli, ktorý je mimochodom pre tisícky programátorov absolútne vysnenou adresou. Pracoval na pozícii produktového marketéra a mal na starosť vývoj Gmailu či Google kalendára.

Foto: Profimedia (Mike Krieger a Kevin Systrom v dobre krátko po predaji Instagramu, rok 2011)

Ako opisuje jeho frustrovaný odchod z Google portál Fortune, hlavným dôvodom mal byť fakt, že Systroma odmietli povýšiť na pozíciu produktového manažéra.

Instagram začínal pod menom Burbn

Po skúsenosti v Google sa Systrom rozhodol pracovať na vlastných projektoch. Keďže stále bol zanietený fotograf a milovník umenia, jeho cieľom bolo tieto odvetvia spojiť do fungujúcej aplikácie. Pred rokom 2010 tak vytvoril projekt s názvom Burbn.

Aplikácia pomenovaná po obľúbenom alkoholickom nápoji Kevina Systroma mala za úlohu zdieľanie fotografií s upresnením geografickej polohy či plánovanie stretnutí a podujatí. S postupným zapojením Michela Kriegera do procesu fungovania Burbn, obaja programátori zistili, že aplikácia je príliš komplikovaná. Navyše sa začali objavovať viaceré pochybnosti o tom, že funkciami sa až príliš podobá už existujúcemu internetovému plánovaču s názvom Foursquare.

Foto: Unsplash

Systrom tak začal s Kriegerom aktívne sledovať záujmy používateľov ich aplikácie, pričom na základe rôznych analýz zistili, že ľudia využívali najmä jednu jedinú funkciu – zdieľanie fotiek. V tej dobe už pracovalo na Burbn viacero zamestnancov od programovania cez analýzu až po komunitnú oblasť, pričom financie vo výške 500-tisíc dolárov mali od investičného fondu Baseline Ventures.

Začína Instagram, ošiaľ v zdieľaní fotografií

Krieger a Systrom prerobili Burbn od základov, zmenili názov na Instagram (Instant camera + telegram) a 16. júla 2010 publikovali prvú fotku v histórii tejto sociálnej siete. Išlo o fotku nohy Systromovej priateľky a ich psa. Aplikácia bola oficiálne dostupná na stiahnutie v októbri 2010, pričom prvé dva roky fungovala len pre systém iOS od Apple.

Za prvé dva roky získal Instagram množstvo financií od investičných spoločností, čo tiež viedlo k vytvoreniu verzie pre Android. Začiatkom apríla 2012 sa Instagram tešil gigantickému úspechu, keďže túto aplikáciu si denne sťahovalo približne milión ľudí.

Foto: TASR (Kevin Systrom na audiencii u Pápeža)

Ešte v rovnakom mesiaci prebehol predaj Instagramu priamo Facebooku, ktorý stál dokopy 1 miliardu dolárov. Mark Zuckerberg, ktorého Systrom pred rokmi odmietol, opísal túto transakciu ako dobrý ťah, ktorý však nechá Instagram rásť samostatne ďalej. „Chceme sa spojiť s gigantom, ktorý rozumie tomu, ako rásť. Ako budovať biznis. Majú jeden z najlepších, ak nie najlepší manažérsky tím v oblasti technológií na svete,“ povedal po predaji Systrom pre Bloomberg.

Je to o nesprávnych štartoch. Áno, Burbn bol ten nesprávny štart. Veď YouTube začínal ako zoznamka. Vždy sa treba vyvíjať.

Samotný Systrom zarobil po predaji vďaka svojim akciám v spoločnosti astronomických 400 miliónov dolárov, pričom vo firme zotrval naďalej ako jeden z najhlavnejších lídrov. Jeho ďalším prelomovým krokom bolo zavedenie filtrov, z ktorých sa množstvo používa dodnes. Prišiel na to aj vďaka svojej snúbenici, ktorej sa fotky z dovolenky zdali málo výrazné.

Raketový nárast popularity

Ako sa uvádza v BBC, Instagram mal šesť rokov od založenia na svojom konte už 500 miliónov používateľov, čo len odráža hybnú silu tohto prostriedku. Vzhľadom na obrovskú popularitu sociálnej siete sa Kevin Systrom stretol v roku 2016 aj s pápežom Františkom.

Zakladateľ Instagramu opísal tento zážitok ako jednu z najvzácnejších chvíľ v živote a priznal, že s hlavou katolíckej cirkvi rozoberali dôležitosť sociálnej siete ako nástroja na spájanie ľudí. Instagram sa v ostatných rokoch stal absolútnou špičkou medzi sociálnymi sieťami, pričom v júni 2018 už čísla ukazovali 1 miliardu aktívnych používateľov.

Foto: Unsplash

Systrom na udržanie atraktivity postupne pridával funkcie ako videá, stories a ďalšie nástroje, ktoré sa stali ideálne pre reklamný biznis. Dnes preto poznáme tisícky influencerov, ktorých primárnym zdrojom zárobku je práve Systromova aplikácia.

Systrom opustil Instagram pre rozšírenie vlastných obzorov

Podľa Business Insideru stála za odchodom Systroma aj Kriegera z Instagramu chuť opäť spoznávať niečo nové a rozšíriť si životné aj kariérne obzory. Obaja zakladatelia opustili spoločnosť v septembri 2018 a vydali sa za novými zážitkami.

Kevin väčšinu nasledujúceho roka len cestoval, hral golf, bicykloval a zapájal sa do rôznych módnych projektov. Situácia sa zmenila s príchodom koronavírusu, kedy Systrom a Krieger opäť spojili sily a vytvorili analytický web pre monitorovanie šírenia vírusu.

Foto: TASR (Systrom v roku 2018)

V jeseni 2020 dostal tridsaťšesťročný Systrom zaujímavú ponuku od TikToku, ktorý ho oslovil s pozíciou šéfa a lídra tejto aplikácie, no na spolupráci sa napokon nedohodli. Podobne ako Instagram, aj TikTok stojí na zdieľaní obrazového formátu, v tomto prípade ide o krátke videá.

Dnes je Kevin Systrom vo veku 38 rokov jedným z najbohatších programátorov planéty, pričom podľa Forbes jeho majetok činí 2,2 miliardy dolárov. Z chlapca, ktorého bavilo najmä umenie a programovanie bolo na bočnej ceste, sa tak za niečo vyše 10 rokov stal svetovoznámy biznismen a technologický magnát, ktorého vynález dnes používa 1/7 obyvateľov Zeme.

0
Uložiť článok
Komentovať