Jedna z najkrajších technických pamiatok, ktorou sa môže Slovensko pýšiť sa nachádza pod Kráľovou hoľou. Mnohí ju poznajú aj ako Telgártsku slučku alebo viadukt Chmaroška. Telgártsku slučku tvorí železničný tunel, ktorý sa nachádza pri obci Telgárt na trati Červená skala – Margecany, ale aj kamenný most, ktorý mnohí vďaka svojej unikátnej kráse obdivujú.
V 30. rokoch bolo spojenie medzi stredným a východným Slovenskom nedostatočné. Keďže existovala len Košisko-bohumínska železnica, začala sa výstavba nových železníc. Medzi nimi bola aj trať z Červenej skaly do Margecian. Stavba nebola jednoduchá. Všetko muselo byť veľmi dobre naplánované. Stavba novej železnice sa delila na tri časti. Najskôr sa mala zrekonštruovať stanica Červená skala a vybudovať novostavba železnice z Červenej skaly do Mníška nad Hnilcom. Druhá časť pozostávala z prestavby železnice z Mníška nad Hnilcom do Gelnice. Poslednú časť tvorila prestavba trate z Gelnice do Margecian a samotná prestavba stanice v Margecanoch.
Najzložitejšou časťou prestavby bolo stavanie železnice v okolí Telgártu. Keďže toto údolie disponuje značným stúpaním, bolo treba vymyslieť niečo, čo by dodržalo sklonové pomery. Hoci bolo mnoho nápadov na stavbu, nakoniec zvíťazila alternatíva s unikátnou stavbou, ktorá sa dnes nazýva aj Telgártska slučka. Názov je odvodený od samotnej stavby, pretože má tvar skutočnej špirálovej slučky. Je dlhá asi 2,3 km. V nej sa nachádza Telgártsky tunel, ktorý sa nazýva aj tunel Kornela Stodolu. Má 1239,40 m a je najdlhším z deviatich tunelov, ktoré sa nachádzajú na trati.

Pozoruhodným technickým skvostom na tejto trati je určite Chmarošský viadukt. Je dlhý 113,6 metra a 18 metrov vysoký. Svojím vzhľadom sa určite zaraďuje medzi tie najkrajšie technické pamiatky na Slovensku. Je tvorený deviatimi kamennými oblúkmi.
Ak si myslíte, že toto je všetko, čo vám môže táto železničná trať ponúknuť, mýlite sa. Je významná najmä tým, že ju tvorí 9 tunelov, 281 mostových objektov, 60 cestných nadjazdov a 70 potrubných priepustov. Kvôli množstvu materiálu, ktorý sa musel použiť, ale aj polohy trate, bola stavba realizovaná od roku 1931 do júla 1936. Počas výstavby sa odohralo skutočne veľa udalostí. Trať sa dokonca stala dejiskom najmohutnejšieho štrajku na Slovensku. Počas toho posledného, v máji a júni v roku 1935 štrajkovalo až 6700 robotníkov. Bohužiaľ, stavba železnice si vyžiadala aj obete na životoch. Pri výstavbe zomrelo šesť robotníkov.
Ak hľadáte skvelý tip na výlet, Telgártska slučka sa vám bude určite páčiť. Má osobitú krásu a jej technické prevedenie je naozajstným unikátom.
Pozri aj: Kraľovany: Slovenská obec, kde cez zimu nevychádza slnko je unikát podobný Nórskej dedine Rjukan
Interez.sk (Anna Zábojníková), zeleznicne.info
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami








Nahlásiť chybu v článku