Foto: Unsplash / Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Public domain, via Wikimedia Commons

Nachádza sa najmä pri prudších klesaniach.

Na cestách sa môžeme stretnúť s množstvom dopravných značiek, o ktorých plnom význame možno nevieme všetko, no zároveň sú veľmi dôležité. Platí to aj o značke Miesta na núdzové brzdenie. 

Aj keď sa za posledné desaťročia posunula bezpečnosť a asistenčné systémy vozidiel na vysokú úroveň, niekedy je pravdepodobne dobré mať základnú istotu, ktorú neovplyvní žiaden stroj ani technológia. Reč je napríklad aj o dopravnej značke, ktorá značí miesto pre núdzové brzdenie.

Alternatíva značky v Nemecku, foto: Presse03, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Ide o značenie, ktoré signalizuje prítomnosť núdzového pruhu, únikovej dráhy, respektíve núdzovej rampy pre vozidlá, ktoré majú problém s brzdami. Táto záchytná plošina je miesto, ktoré pomáha všetkým vozidlám s brzdovým problémom zastaviť, píše Šoféruj.

Slúži prevažne pre veľké dopravné prostriedky

Vo väčšine prípadov sa nachádza na takom úseku cesty, ktorý je v smere prudšieho klesania. Ide o pás, ktorý je vystlaný štrkom, prípadne pieskom a zabezpečuje rozloženie kinetickej energie, a teda postupné ubrzdenie aj veľkých dopravných prostriedkov ako kamióna či autobusu. Čo sa týka vyobrazenej značky, ukazuje smerovanie cesty (na obrázku napr. doľava) a miesto pre rampu (v prípade obrázku rovno).

Značenie v Číne, foto: User:Yuxuan1122, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Úlohou tejto rampy, ktorá má často, naopak oproti ceste, stúpajúci charakter, je teda bezpečne zastaviť aj ťažké vozidlo a predísť nehode s vážnymi následkami. Na Slovensku je takéto miesto napríklad smerom z Donovál do Banskej Bystrice po pravej strane klesajúcej cesty, no v súčasnosti je zatarasené a nevyužívané. V zahraničí sa však objavuje pomerne bežne. Nájdeme ju napríklad aj v Nemecku.

Čo sa týka týchto miest a značiek u nás, viac nám prezradila Slovenská správa ciest. „Neviem o inom mieste na núdzové brzdenie na Slovensku, okrem spomínanej cesty I/59 pod Donovalmi v časti Hanesy. Aj toto miesto je však dlhodobo uzavreté z dôvodu zlého stavebno-technického riešenia. Pri reálnom testovaní sa preukázalo veľké riziko ohrozenia bezpečnosti vodiča vozidla, ktoré aj pri relatívne nízkej nájazdovej rýchlosti využilo miesto na núdzové brzdenie. V dnešnej dobe už nie je opodstatnené stavať podobné zariadenia, pretože vývoj v oblasti brzdových systémov nákladných vozidiel a kamiónov pokročil natoľko, že riziko prehriatia bŕzd v dlhých klesaniach je minimálne,“ povedal pre interez námestník správy a prevádzky ciest, Pavol Strečok.

Uložiť článok

Najnovšie články