Dnes uplynulo 120 rokov od narodenia Majstra kinematografie.

Alfred Hitchcock patrí medzi priekopníkov hororového a trilerového žánru, ktorý sa zapísal do dejín ako jeden z najlepších režisérov všetkých čias. Dnes si pripomíname narodeniny tohoto velikána. Osláviť ich môžete aj vy s niektorým z jeho najlepších filmov. 

Ak ste fanúšikom kvalitných trilerov, určite si tvorbu Hitchcocka nenechajte ujsť. Svoju prezývku Majster napätia si totiž  vyslúžil naozaj poctivo. Ak teda máte radi chvíle mrazivého napätia, prekvapivé konce, strach či dávku čierneho humoru, tieto filmy sú určené práve pre vás. Pozrime sa na 10 najlepších filmov, ktorými Alfred Hitchcock poznačil vývoj kinematografie.

foto: cs.wikipedia.org (neekoh.fi)

Príšerný hosť / The Lodger (1927)

ČSFD: 81%

IMDb: 7,3/10

Alfred Hitchcock získal obrovský úspech už v roku 1927, hneď svojím tretím filmom v poradí. V období, keď filmové umenie iba rozkvitalo, sa zrodil Majster, ktorý sa preslávil ako obrovský inovátor. Už tu sa objavujú typické črty, ktoré nachádzame aj v jeho vrcholnej tvorbe v podobe vrážd, komplikovaných ľudských vzťahov a manipulácie s pozornosťou diváka či neuveriteľné napätia sálajúceho z obrazovky. V Londýne číha záhadný sériový vrah a pátranie odhaľuje zvláštne spojitosti. Samozrejme, nechýba ani prekvapivý moment rozuzlenia v závere.

Povraz / Rope (1948)

ČSFD: 83%

IMDb: 8,0/10

Pútavý triler vychádzajúci zo skutočných udalostí prichádza so zaujímavým námetom. Predstavte si, že ste pozvaný na párty vášho priateľa, na ktorej sa však on vôbec neukáže. Môže to pôsobiť zvláštne, no ešte zvláštnejšie by bolo, ako v tomto prípade u Hitchcocka, keby je váš priateľ celý čas uložený mŕtvy v stole, z ktorého večeriate. Čo sa však stane v prípade, ak jeden z hostí odhalí tento zločin a krutý žartík? Divák celý čas pozná pravdu a čaká, akými náznakmi sa vražda odhalí. Ako nápoveda môže slúžiť samotný povraz.

Cudzinci vo vlaku / Strangers on a Train (1951)

ČSFD: 83%

IMDb: 8,0/10

Čo sa stane, keď sa vo vlaku stretnú dvaja neznámi ľudia, ktorí pociťujú k niekomu urputnú nenávisť? Guy nenávidí svoju manželku, ktorá ho podvádza a Bruno zas svojho otca. Počas ich rozhovoru padne zaujímavý nápad. Čo keby každý z nich zabil osobu, ktorú nenávidí ten druhý z nich? Hitchcock udržiava svojho diváka v neuveriteľnom napätí od začiatku do konca. Zaujímavá je najmä scéna s kolotočom, ktorú samotný autor považuje za najnebezpečnejšiu, akú kedy nakrútil. Nie je totiž vôbec upravovaná a natáčala sa presne tak, ako ju vidíme v samotnom výsledku.

Okno do dvora / Rear Window (1954)

ČSFD: 86%

IMDb: 8,5/10

Fotograf Jeff Jeffries musí kvôli svojej zlomenej nohe tráviť dni zatvorený doma. Dlhé chvíle si kráti sedením pri okne a pozorovaním plynutia okolitého života v dome oproti. V jednom z bytov si však všimne niečo podozrivé a jeho majiteľa začne podozrievať z vraždy. Začne o tom presviedčať aj svoju priateľku, ktorá sa napokon do záhadného bytu vyberie, aby odhalila, čo sa tam skutočne stalo. Snímke na kvalitách dodáva brilantný koniec, ktorý šokuje nejedného diváka. V hlavných úlohách sa po boku Jamesa Stewarta predstavila hviezdna Grace Kelly a Americký filmový inštitút označil Okno do dvora za 48. najlepší film všetkých čias.

Závrat / Vertigo (1958)

ČSFD: 85%

IMDb: 8,3/10

Majstrovské dielo, ktoré bolo spočiatku nepochopené a považovalo sa za prepadák. Hlavný hrdina, policajný inšpektor Scottie, trpí strachom z výšok, ktorý má základ v traumatickom zážitku. Kamarát zo školských čias si ho najme, aby dával pozor na jeho manželku, ktorá chce spáchať samovraždu. Scottie sa do nej však zamiluje, no napriek tomu nešťastiu kvôli svojmu strachu z výšok nedokáže zabrániť. To ho psychicky položí na ešte väčšie dno. Neskôr však zistí, že všetko je úplne inak, že jeho láska žije a Scottie sa ocitá v ústredí akejsi zvrátenej hry.

Muž, ktorý vedel priveľa / The Man Who Knew Too Much (1956)

ČSFD: 78%

IMDb: 7,5/10

Manželskému páru sa dovolenka v Maroku premení na nočnú moru. Ben sa ocitá v chúlostivej situácii, pri ktorej mu v náručí zomiera francúzsky špión. Počas tohoto incidentu však niekto unesie jeho syna. Spolu s manželkou Jo sa dostávajú do situácie, v ktorej sú absolútne bezmocní. Napriek tomu sa však snažia zistiť pravdu a nájsť svojho syna. Záver filmu patrí dnes medzi medzi najlepšie, aké sme v kinematografii mohli vidieť. Muž, ktorý vedel priveľa je remakom rovnomenného Hitchcockovho filmu. Prvú verziu nakrútil už v roku 1934 a znovu ho natočil preto, že chcel prekonal samého seba.

Na sever severozápadnou dráhou / North by Northwest (1959)

ČSFD: 85%

IMDb: 8,3/10

Roger (Cary Grant) sa stane terčom tajnej služby, ktorá ho podozrieva, že je členom americkej kontrašpionáže. Nevinný obchodník sa tak dostáva do nebezpečných situácií, ktoré ho môžu stáť život. Hitchcock do tohoto námetu zakomponoval romantický príbeh, prvky humoru a geniálne dialógy.

Psycho (1960)

ČSFD: 88%

IMDb: 8,5/10

Keď sa povie meno Alfred Hitchcock, nepochybne väčšine z nás napadne asociácia práve na snímku Psycho a nezabudnuteľnú scénu v sprche, ktorá sa stala kultovou a určila ďalší smer vo vývoji kinematografie. Legendárna scéna sa natáčala neuveriteľných sedem dní a celkovo sa skladá až z päťdesiatich záberov. Súkromný detektív prichádza do tajomného hotela, ktorý vlastní duševne chorý Norman Bates. Má totiž podozrenie, že v ňom došlo k vražde. Snímka, ktorá určila ďalšie smerovanie žánru, prináša scény plné napätia, nepredvídateľnosti a, samozrejme, ako je to už u Majstra zvykom, šokujúci záver, ktorý nenechá chladným nejedného diváka.

Vtáky / The Birds (1963)

ČSFD: 79%

IMDb: 7,7/10

Zabudnite na všetky katastrofické filmy, ktoré ste doteraz videli. Majster napätia vytvoril horor, v ktorom sú najväčším nepriateľom vtáky, ktoré prichádzajú v obrovskom návale. Ak to znie bizarne, tak na tieto myšlienky ihneď zabudnite. Ide totiž o Hitchcocka a tento námet nebol nikdy spracovaný v desivejšej a napínavejšej podobe.

Zbesilosť / Frenzy (1972)

ČSFD: 78%

IMDb: 7,4/10

V Londýne vyčíňa sériový vrah, ktorý sa vyžíva v škrtení žien. Všetky stopy však vedú k nevinnému mužovi, ktorý musí dokázať svoju nevinu. Na pozadí scén plných napätia nechýbajú ani prvky čierneho humoru. Ide o jeden z posledných filmov, ktoré Hitchcock nakrútil.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy