Foto: TASR - Viliam Přibyl/Unsplash

Most SNP je populárny aj za slovenskými hranicami, v súčasnosti je obrovskou ikonou nášho hlavného mesta. Viete však, akým spôsobom vznikal?

Jedna z najikonickejších slovenských stavieb vôbec, skrýva pomerne zaujímavý príbeh, ktorého počiatky môžeme hľadať v hlbokom československom socializme. Potreba prepojenia novovznikajúceho sídliska a zvyšujúce sa dopravné nároky položili pomyselný základný kameň vzniku mosta, ktorý sa už o pár rokov stal domácou dominantou.

V článku sa dozviete aj:

  • prečo bol Most SNP pre Bratislavu potrebný;
  • prečo bol v architektonickej súťaži vybratý až štvrtý návrh;
  • čo všetko bolo v dôsledku výstavby zničené;
  • v čom je most výnimočný.

Potreba prepojenia s Petržalkou

Petržalka, ako ju poznáme dnes, sa začala formovať na prelome 60. a 70. rokov minulého storočia, kedy padlo dôležité rozhodnutie v rámci výstavby tejto mestskej časti, píše oficiálny web Petržalky. V praxi to znamenalo, že na tejto strane Dunaja bude stáť sídlisko, z ktorého sa budú na dennej báze prepravovať do ostatných častí Bratislavy desaťtisíce ľudí a hlavné mesto potrebovalo tepnu, ktorá mestskú časť so zvyškom mesta prepojí.

Ako uvádza portál ASB, vízia nového mosta z prvej polovice 60. rokov predstavovala na vtedajšiu úroveň vedomostného poznania neobvykle architektonicky moderný a po statickej stránke veľmi odvážny projekt. Zaujímavosťou je, že do anonymnej architektonickej súťaže sa zapojilo až 18 autorských skupín, z ktorých boli vybraní tí najlepší. Podľa portálu SME sa však víťazný návrh napokon nerealizoval. Dokonca, k vytúženému prepojeniu sa nedostali ani architekti, ktorí skončili na druhom a treťom mieste.

Foto: TASR – Dušan Karlík

Vzhľadom na to, že takáto stavba sa v Československu ešte nerealizovala, most mali pôvodne stavať Maďari, no tí údajne navrhovali železobetónovú konštrukciu a náročnú montáž s prácnym vŕtaním státisícov dier. Realizácia tak z ekonomických dôvodov pripadla na oceľovú stavbu, a teda štvrtý návrh, za ktorým stáli architekti Jozef Lacko, Ladislav Kušnír a Ivan Slameň.

Nešťastná lokácia?

O umiestnení veľkolepého mosta sa viedli rôzne odborné, no zrejme aj politické diskusie. Podľa portálu ASB napokon vyhrala politika a stavba mala byť na mieste, kde v roku 1945 pri oslobodzovaní Bratislavy umiestnila sovietska armáda pontónový most. V závere roku 1967 sa podpísali všetky potrebné dokumenty a samotná výstavba začala v roku 1968. Ako uvádza portál vtedy.sk, výstavba známeho diela si však vyžiadala aj svoju daň.

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.

Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.

Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Zobraziť všetky mesačné predplatné Arrow down
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Platba
Tlačidlo späť
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Registrovať a zaplatiť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek. Súhlasím s poskytnutím predpaltného a bol som poučený, že odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.
Uložiť článok

Najnovšie články