Už vám niekedy napadlo, že z vašej pokrčenej plastovej fľaše, ktorú sa práve chystáte odhodiť do čierneho kontajnera, môže vzniknúť nový ruksak alebo topánky? Keby ste o tom vedeli, alebo keby ste to videli na obale fľaši, mohlo by to priaznivo ovplyvniť vaše rozhodnutie odhodiť túto fľašu do žltého kontajnera, tvrdia vedci v novej štúdii.
Vedeckí pracovníci z Penn State University a Boston College vydali v magazíne Journal of Marketing novú štúdiu, ktorá zistila, že ak je spotrebiteľom ponúknutý návrh, ktorý ukazuje, v čo sa môže premeniť ich nepotrebný odpad, recyklujú viac. Výskum sa zameriava na to, ako môže produktová transformácia významne zvýšiť recykláciu. Píše o tom magazín Science Daily.

S masovou výrobou plastov je na mieste obava o to, ako vynaložiť so všetkými tými nepotrebnými tonami plastu. Jednou s najlepších riešení je ich znovuvyužívanie. To sa týka, samozrejme, aj odpadu z iných materiálov. Podľa štúdie sa programy udržateľného odpadového hospodárstva stávajú základom súkromného sektora. Avšak spotrebiteľské návyky nestačia držať krok. Tím výskumníkov uskutočnil šesť štúdií, ktoré testujú, ako môže propagácia premeny recyklovaného odpadu v nový produkt zvýšiť mieru recyklovania.
Jednotlivé štúdie
V prvej štúdii boli účastníci výskumu vyzvaní k tomu, aby vyhodili do koša nepotrebný papier. Účastníci, ktorí videli recyklačnú správu obsahujúcu informáciu o tom, ako môže byť daný materiál opäť pretvorený na nový produkt – papier (80,5%) alebo iný produkt, ako napr. gitara (79,1%) – recyklovali viac ako tí, ktorým bola poskytnutá len všeobecná správa o triedení.
Druhá štúdia ukázala, že účastníci, ktorí videli reklamu na produkty vyrobené z identifikovaných plastových predmetov, recyklovali viac (87,7%) ako tí, ktorí videli reklamu na produkty, pri ktorých boli len zmienené recyklačné postupy.
Tretia štúdia sa zamerala na zistenie, či aj všeobecná informácia o premene odpadu bez uvedenia konkrétneho nového produktu dokáže zvýšiť mieru recyklácie. Výskumníci zistili, že aj jednoduchá správa o možnosti vytvorenia nového produktu, dokáže ľudí inšpirovať.
Posledné tri štúdie sa uskutočnili v teréne, kedy boli účastníci testovaní aj prostredníctvom internetu cez reklamné kampane alebo priamo počas futbalového zápasu. Výsledky opäť potvrdili, že na zvýšeniu miery recyklácie postačí dať ľuďom možnosť premýšľať o tom, že z ich nepotrebných predmetov môžu vzniknúť nové predmety.

Táto správa môže byť inšpiráciou pre výrobcov, ako motivovať konečných spotrebiteľov, aby boli ich produkty znova využívané. Určite žiadnej spoločnosti nespraví dobrú reklamu, keď sa ich produkt alebo obal povaľuje v prírode ako nepotrebný odpad.
journals.sagepub.com, sciencedaily.com
Vývar za 3,90 € a ríbezľové pivo za 4 €: Našli sme najstaršiu slovenskú reštauráciu, po večeri sme ochutnali niečo nečakané
Outlet z kauzy slayáda začal veľkolepo, rýchlo sa z neho stala „nákupná zóna duchov“. Zákazníkov si užíval krátko
Budú počas vianočných sviatkov otvorené obchody? Reťazce hlásia zmeny, pozrite sa, ako to bude po novom
Šéf IĽP: Ficova vláda je asociálna a zbabelá. Bez ľudských práv sme len platiči daní a zdroje pre korporácie
Vianočné trhy u našich susedov sú ako z rozprávky: Na šunku za 6 eur sa tvorili rady, na cenu si dajte pozor
Psychologička Zuzana o alkohole: Fero Joke verejne priznal chybu a bol to správny krok, riskoval svoju reputáciu
Do Bratislavy lietadlom, do Košíc zase vlakom. Za 1 deň som porovnala oba spôsoby cesty, určiť víťaza je náročné
Nikola žije v Španielsku: Väčšina ľudí tu zarába okolo 1 300 € mesačne. Prenájom jednoizbového bytu v Madride stojí 1 000 €










Nahlásiť chybu v článku