Foto: unsplash

Pokúste sa na moment zamyslieť nad otázkou: Som v poriadku?

Väčšina z nás sa v posledných mesiacoch kvôli pandémii koronavírusu zamerala najmä na fyzické aspekty zdravia. Sledujeme, či nemáme zvýšenú teplotu, či nekašleme, či ešte máme chuť a čuch. Ako je však na tom vaše mentálne zdravie? A ako zistíte, či ste v poriadku?

Ako zistíte, či ste v poriadku?

Pandémia koronavírusu spôsobila, že sme nikdy toľko času netrávili osamote zavretí vo svojich domovoch. Málo sa stretávame s priateľmi, s rodinou či s kolegami. O koncertoch či posedení v reštaurácii môžeme len snívať a neustále sme nútení myslieť na to, že za rohom je ďalší lockdown, ďalšie testovanie, vo večerných správach opäť príval zlých správ. Je samozrejmé, že toto všetko ľudskej psychike príliš neprospieva. Ako ste na tom po psychickej stránke vy?

Iste ste aj vy neraz počuli pripomienku, že nemáte zabúdať na svojich blížnych a máte sa o nich zaujímať. Je však dôležité všímať si aj svoj vlastný stav. Každý z nás z času na čas má zlý deň, keď sa však zlý deň premení na zlé týždne, či dokonca celé mesiace, niekde nastal problém. Preto by mal z času na čas každý z nás zastaviť a venovať chvíľku svojmu mentálnemu zdraviu, píše portál Medical Express.

Foto: unsplash/ Claudia Wolff

Odborníci odporúčajú zamyslieť sa nad tým, aké otázky by ste kládli priateľovi, ktorý sa očividne necíti dobre. Následne rovnaké otázky položte sebe, píše American Psychological Association. Ako pri takejto kontrole postupovať?

Sledujte zmeny nálad, ale aj fyzické prejavy nepohody

Nájdite si tiché a pokojné miesto, kde sa na moment môžete venovať sami sebe a nikto vás nebude vyrušovať. Aj keď sa to môže zdať ako jednoduchá úloha, sme natoľko zvyknutí na zhon a multitasking, že neraz nedokážeme len tak sedieť a zamyslieť sa nad tým, ako sa dnes vôbec máme.

Ďalším krokom je odpovedať na otázku, do akej miery sme schopní fungovať a plniť svoje každodenné povinnosti. Dokážeme plnohodnotne plniť úlohu mamy, otca, brata, dcéry, manželky, partnerky, učiteľky, ekonóma?

Nevyhnutné je chápať, že norma a jej hranica nie je u každého rovnaká. Dôležité je preto neporovnávať svoj stav s inými. Skúste porovnať svoj súčasný stav s tým, ako sa zvyknete cítiť inokedy. Ako sa mení vaša nálada, emócie a správanie?

Foto: unsplash

Opýtajte sa sami seba, či vás ešte stále bavia vaše koníčky, či ste podráždení a reagujete prehnane. Zamyslite sa nad tým, či nemáte v poslednom čase sklony katastrofizovať, či sa nevyhýbate ľuďom viac, ako je nevyhnutné. Dôležité je sledovať nielen samotné zmeny, ale aj ich trvanie. Ak sa cítite zle dlhšie ako dva týždne, je čas vyhľadať pomoc odborníka.

Zasiahnite skôr, ako bude neskoro

O našom mentálnom zdraví nám veľa napovie aj fyzické zdravie. Telo a myseľ sú totiž prepojené oveľa tesnejšie, ako by ste si možno mysleli. Zamyslite sa napríklad nad tým, ako sa vám v poslednom čase spí? Ako sa zmenili vaše stravovacie návyky? Cítite napätie v krku a v ramenách? Škrípete zubami a nevládzete sa fyzickej aktivite venovať tak, ako predtým? To všetko môže byť znamením toho, že niečo nie je v poriadku.

Nečakajte však, kým sa situácia zhorší ešte viac. Je jednoduchšie zasiahnuť včas a vyhľadať pomoc, ako sa snažiť uhasiť krízu. Rovnako, ako chodíme na preventívne prehliadky k obvodnému lekárovi, by sme sa mali preventívne starať aj o svoje mentálne zdravie.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )