foto: Pixabay

Mladý Ind nestratil počas letu duchaprítomnosť a využil svoje technické myslenie na to, aby zachránil život umierajúcemu spolucestujúcemu.

Ak trpíte nejakým ochorením a musíte letieť lietadlom, pravdepodobne dúfate, že v prípade potreby sa na palube nájde lekár. Napadlo by vás, že vám život môže zachrániť aj inžinier?

Hrdinom sa stal Karttikeya Mangalam, 21-ročný študent Indického technologického ištitútu v Kanpure v Indii, ktorý letel zo Ženevy do Naí Díllí, keď vo februári ukončil svoj ročný výmenný pobyt vo Švajčiarsku. Po pár hodinách letu člen posádky lietadla položil cestujúcim obávanú otázku: „Je na palube lekár?!“

Ako vysvetľuje Karttikeya v blogovom príspevku, ukázalo sa, že 30-ročný Holanďan s menom Thomas trpí cukrovkou typu 1 a je na pokraji hyperglykemického šoku, počas ktorého je hladina cukru v krvi v tele vysoko nad normou. Šok sprevádza potenie, nevoľnosť a slabosť. Thomas povedal letuške, že si nepichol žiadny inzulín viac ako päť hodín, pretože jeho inzulínovú pumpu mu odobrala bezpečnostná služba na letisku.

Našťastie bol na palube aj ruský lekár, ktorý napriek jazykovým rozdielom problém rýchlo vyriešil. Lekár bol zhodou okolností tiež diabetik, takže bol vybavený inzulínom aj prístrojom na jeho dávkovanie.

Thomasovo šťastie však rýchlo pominulo. Inzulínové pero lekára používalo špecifickú náplň obsahujúcu dlhodobo účinkujúci inzulín s pomalým uvoľňovaním, úplne odlišný od toho, ktorý potreboval Thomas. Kvôli vysokým hladinám glukózy upadol do bezvedomia a z úst mu začala vytekať pena.

Keď Karttikeya začul oznámenie o tom, že lietadlo bude núdzovovo pristávať, navrhol lekárovi pokus o opravu pera a výmenu inzulínovej kazety. Lekár mu povedal, že existuje spôsob, ako zmeniť priemer trubice držiaka inzulínovej náplne, ale keď dokončí nastavenie, ihla sa nebude môcť hýbať.


Keď lietadlo začalo klesať, ale nemohlo pristáť najbližšiu hodinu a pol, lekár skonštatoval, že už nemajú toľko času. Karttikeya použil Wi-Fi v lietadle a stiahol z internetu PDF schému konštrukcie inzulínového pera. Zistil, že v zariadení chýba malá pružinka tesne za kazetou.

„Zachovajúc si chladnú hlavu, nariadil som letuške, aby požiadala cestujúcich o akékoľvek gulôčkové perá, ktoré zvyčajne majú v sebe pružinu. Po pár minút som od cestujúcich dostal asi 5 pier,“ píše Karttikeya.

Akoby zázrakom bola v jednom z pier pružina, ktorá bola dokonalá. Pero opäť poskladal s provizórnou pružinou a doktor vstrekol Thomasovi jeho vlastnú inzulínovú kazetu. Počas pätnástich minút prestala stúpať hladina cukru v jeho krvi a začala sa vracať späť do normálu, až kým nenadobudol vedomie. Zlý deň bol zachránený.

„Veľmi sa mi poďakoval a povedal mi, aby som ho navštívil v Amsterdame. Vlastní tam reštauráciu s pivovarom a dostanem tam toľko jedla a piva zadarmo, koľko len chcem,“ povedal Karttikeya.

„Myslím si, že záchrana života človeka je viac ako to, čo by človek očakával od základných inžinierskych znalostí získaných počas jedného roka.“

Pozri aj: Sekundy od najväčšej leteckej katastrofy v dejinách. Kapitán Airbusu sa pomýlil a takmer pristál na dráhe plnej ďalších lietadiel

Iflscience
Uložiť článok

Najnovšie články