Článok obsahuje spoilery.

Režisér Alexandre Aja sa preslávil najmä hororovými snímkami ako Zrkadlá, Horns alebo dnes už kultovkou, filmom Hory majú oči. Do slovenských kín sa teraz vracia so svojou novinkou Korisť (Crawl), ktorá rozdeľuje divákov na dva tábory. Prečo je to tak?

Podobne, ako vo svojom filme Piraňa 3D (Piranha, 2010) sa Aja rozhodol namiesto démonov (Zrkadlá/ Mirrors, 2008) staviť na nebezpečenstvo v podobe vraždiacich zvierat. V tomto prípade desivých aligátorov, pred ktorými zdanlivo niet úniku. Pri pozeraní si v prvom rade treba uvedomiť, že ide o film, ktorý sa mal pôvodne natáčať v susednom Česku, no kvôli menším finančným nákladom sa nakoniec nakrúcanie presunulo do Srbska. Aja však podmienky, ktoré mal, naplno využil a práve to považujem za najsilnejšiu stránku filmu.

Väčšina filmu sa odohráva v jednej pivničnej miestnosti, ktorá však poskytuje dostatočný priestor na to, aby sa tu rozpútala nebezpečná hra o prežitie. Na začiatku nám Aja chytro načrtne základné charaktery hlavných postáv, ktoré ďalej rozvíja až do záveru snímky, kde sa zábery z plaveckého úspechu hlavnej hrdinky Haley (Kaya Scodelario) striedajú so zábermi záchrany v poslednej chvíli. Haley je plavkyňa, ktorá sa od svojho detstva venuje svojej vášni. A práve tú môžeme v kontexte filmu považovať za akúsi superschopnosť, ktorá jej neraz pomôže v úteku pred nebezpečenstvom.

Schyľuje sa k najväčšiemu hurikánu, aký Florida za posledné roky zažila. Haley sa napriek zákazu podarí preniknúť do uzavretej zóny a vydať sa hľadať svojho otca, s ktorým sa už nejaký čas spolu so sestrou nevedia skontaktovať. Úvod prináša ihneď dramatickú situáciu, počas ktorej film diváka necháva v napätí. Keď Haley svojho otca nájde odpadnutého v pivnici, začínam nám byť jasné, že apokalypsa aligátorov prichádza. Na útek je už neskoro, zostávajú uväznení spolu s nimi miestnosti, ktorá sa pomaly plní vodou. A aligátorou pribúda.

Chce, aby ste s nimi súcitili

Film Korisť však nie je iba o vraždiacich aligátoroch, ktoré ničia všetko, čo im príde do cesty. Tvorcovia sa rozhodli dať hlavným postavám silnú motiváciu ku všetkému, čo robia. Haley totiž nie je iba naivná postavička z hororových filmov, pri ktorej si poviete, že toto by v skutočnosti nikto z nás neurobil. Haley chce iba zachrániť svojho otca (Barry Pepper) a napokon aj svoj život. Na jednej strane sa teda na pozadí naštrbených rodinných vzťahov odohráva sociálna dráma a na druhej prichádzajú digitálne aligátory, ktoré ju chcú prekaziť. Ak si vás vzťah dcéry a otca získa, budete napäto prežívať každú ďalšiu minútu. No v prípade že nie, tak budete čakať iba na to, kedy ich nejaký aligátor žožerie. A to aj napriek tomu, že od začiatku viete, že sa to nikdy nestane.

Nástup prvého aligátora na scénu pôsobil dosť nečakane, aj keď bolo jasné, že sa každú chvíľu objaví. Nešlo však o to, že by umelo vytvorené zvieratá vyzerali nerealisticky, práve naopak. To, čo sa sa môže veľmi jednoducho stať pri filmoch v tomto žánri, snímka Korisť našťastie obstála. Pôsobí dostatočne autenticky na to, akou formou by chcela svoj príbeh divákom povedať. CGI aligátory určite splnili svoj účel. O exteriéroch zaplavených vodou sa to však už povedať nedá a vo väčšine scén nepríjemne režú do očí. Napriek tomu sa to ani zďaleka nepribližuje určite tomu najhoršiemu, čo by mohlo z podobného béčkového námetu vzniknúť.

Masaker sa nekoná

Ak ste čakali desiatky mŕtvol či potoky krvi, musíme vás sklamať. Film Korisť narába úsporne s postavami a namiesto bezduchých vrážd prináša divákovi priestor, aby si hrdinov obľúbil a pociťoval k nim akúsi empatiu. A to nie iba pri vzťahu dcéra-otec. Rovnako vidíme miestneho policajta – bývalého priateľa Haleyinej sestry, ktorého príbeh končí tragicky pri záchrane v ich rodinnom dome. Alebo skupinku ľudí, ktorá sa aj v najväčších záplavách vracia do svojho obchodu a snaží sa zachrániť všetko, čo sa dá. Aj Haley s otcom.

Alexandre Aja založil svoj nový horor nepochybne na zaujímavých základoch a zápletke, vďaka ktorej sa odkrýva skutočná motivácia postáv a ich charaktery, ktoré sú sľubne rozpracované. Napriek tomu si však myslím, že sa názory divákov budú na snímku Korisť značne rozchádzať aj kvôli vyššie uvedeným postrehom. Určite však patrí do polovice toho lepšieho, čo sme za poslednú dobu mali v tomto žánri možnosť vidieť. Preto určite stojí za zhliadnutie.

Naše hodnotenie: 2/5

Korisť/ Crawl

Réžia: Alexandre Aja