Foto: Photo by Bna Ignacio on Unsplash

Mnohí si možno myslia, že letisko je len miestom, kde cestujúci nastupujú do lietadiel.

Je to síce pravda, no letisko nie je len obyčajnou budovou, kde prejdete niekoľkými kontrolami, prípadne prečkáte čas, ktorý vám ostáva do odletu. Letiská sú postavené tak, aby ľudí istým spôsobom ovplyvňovali, počnúc osvetlením až po umiestnenie obchodov. Cieľom je ľudí bezpečne dostať do lietadiel, no zároveň z cestujúcich vylákať trochu peňazí. Ako nami letiská manipulujú?

Článok pokračuje pod videom ↓

Jasne viditeľná cesta

Kľúčom k úspešnej preprave pasažierov je zabezpečiť, aby sa včas a bezpečne dostali na vytýčené miesto. Celé letisko je preto doslova posiate nenápadnými značkami, ktoré vás odnavigujú presne tam, kam potrebujete. Samozrejme, všetko je vyznačené aj jasne viditeľnými značkami, to však občas nestačí a musí zaúradovať sila podvedomia. Preto sú na letiskách často priehľadné steny, cez ktoré vidíte chvosty lietadiel. Nie je to len pre pobavenie detí či milovníkov lietadiel a nezáleží na tom, či je lietadlo, ktoré vidíte, vaše. Dôležité je, že nenápadne ukazuje smer, ktorým sa máte vybrať.

Podprahové vnímanie

Ako sme spomínali, na letisku je často využívaná sila podvedomia a keď sa pozriete na značky, ich dizajn vôbec nie je náhodný. David Zweig sa napríklad vyjadril, že až 75 percent letísk využíva jeden z troch fontov – Helvetica, Frutiger alebo Clearview. Je to tak preto, aby ich ľudia dokázali poľahky prečítať aj z väčšej vzdialenosti. Ďalšou zvláštnosťou je, že na niektorých letiskách je každý terminál označený iným písmom, napríklad so zaoblenými hranami, inej farby či iným zdobením. Ak sa teda ocitnete v chodbičke a zdá sa vám, že vám tam niečo nesedí, nebude to náhoda a radšej sa opýtajte na správny smer.

Foto: unsplash

Osvetlenie

Tie novšie letiská sa snažia do budovy vsadiť čo najviac okien, najmä v oblasti obchodov a čakární. Ľudia totiž podvedome pôjdu tam, kde je viac slnečného svetla a vyhnú sa miestnosti s umelým osvetlením.

Umenie

Ani umenie nie je na letisku umiestnené náhodne a len pre potešenie oka. Je to ďalší navigačný bod, človek sa totiž ľahšie zorientuje, keď mu niekto povie: „Stretneme sa pri tej veľkej soche“. Okrem toho, umenie narúša dojem, že letisko je sterilný priestor, naopak, vytvára dojem miesta, kde chce človek stráviť čas a minúť peniaze.

Koberce

Možno ste si všimli, že väčšina letísk má dlaždice alebo linoleum, no na niektorých letiskách sú v čakárňach koberce. Takýmto spôsobom sa personál snaží navodiť pocit, aký máte vo svojej útulnej obývačke. Šťastní a spokojní cestujúci totiž minú v priemere o 7 až 10 percent viac, ako tí nespokojní. Trendy sa však menia aj na letiskách a na nejednom nájdete už nielen koberce, ale dokonca aj miestnosť na jogu, kúpele či terapeutického psa pre prípad, že by vám lietanie naháňalo strach.

Foto: unsplash

Zlatá hodinka

Vedeli ste, že ani tabule s odletmi tam nie sú len pre informovanosť cestujúcich? Keď chcete niekam letieť, zvyčajne sa požaduje, aby ste prišli aspoň o hodinku skôr. Keď prejde pasažier všetkými kontrolami, má ešte dostatok času, ktoré môže venovať napríklad nákupom. Tomuto hovorí personál „zlatá hodinka“.

Voľný čas

Zlatá hodinka je síce skvelá, no personálu ide o to, aby ste na letisku strávili čo najviac času. Štatistiky ukazujú, že pasažier minie za každú hodinu na letisku navyše v priemere 7 dolárov. Aj preto sa práca na letisku čoraz viac automatizuje. Kontrola potom môže prebehnúť o 25 percent rýchlejšie a pasažier má viac voľného času na „flákanie sa“. V Japonsku a na Novom Zélande už teraz môžete nastúpiť do lietadla bez toho, aby ste museli komunikovať so živým personálom.

Obchody

Dôležitou súčasťou letísk sú strategicky umiestnené obchody. Musia byť na dobre viditeľnom mieste, málokto totiž skutočne potrebuje veľké balenie čokolády, keď ju však už vidíte, chcete si ju kúpiť. Na niektorých letiskách je preto človek nútený prejsť pomedzi obchody, ak sa chce dostať k terminálu. Štatistiky ukazujú, že v takom prípade stúpa predaj až o 60 percent.

Suveníry

Letiská sú zvyčajne plné obchodov s miestnymi suvenírmi, keby ste náhodou potrebovali magnetku či hrnček na poslednú chvíľu. Okrem toho budia suveníry dojem, že ste sa ocitli na špeciálnom mieste, takmer ako na dovolenke, aj keď ste napríklad na pracovnej ceste.

Foto: unsplash

Odbočky vľavo

Ľudia sú väčšinou praváci a aj toto dokážu letiská využiť vo svoj prospech. Napríklad tak, že obchody umiestnia po pravej strane, kam sa ľudia podvedome pozerajú, zatiaľ čo budú odbáčať vľavo. Štatistiky tvrdia, že aj takáto maličkosť môže prispieť k vyšším obratom.

Jeden rad

Lukaszewicz hovorí, že na letiskách ľudí neraz rozčuľuje, že musia stáť v dlhočiznom rade. Prečo nie je check-outov viac? Aj to má svoj dôvod, a to ten, že keď stoja ľudia v jednom rade, aj keď dlhom, vnímajú čakanie ako spravodlivejšie a sú spokojnejší. Iste si aj vy spomeniete, ako ste niekedy stáli na pošte v tom nesprávnom rade, pretože ten vedľa vás sa hýbal rýchlejšie.

Radi si s vami poklebetia

Cieľom letiska nie je len zarobiť, ale aj bezpečne dopraviť cestujúcich na lietadlá a opäť von z letiska. Neraz preto letiská zamestnávajú ľudí, ktorí sú špeciálne vytrénovaní, aby si všímali podozrivé správanie, ako napríklad nadmerné potenie či vyhýbanie sa očnému kontaktu. Pozorovanie však niekedy nestačí, preto sa s vami príslušníci bezpečnostnej služby radi porozprávajú. Ukázalo sa, že kladenie otázok s otvoreným koncom je dvadsaťkrát efektívnejšie, ako sledovanie prejavov správania. Keď sa totiž niekto začne vypytovať, kam ste chodili do školy a kam sa chystáte, podozrivých ľudí pochytí panika, kým bežný pasažier bude robiť to, čo je najľahšie, teda hovoriť o sebe.

Postrehli ste niekedy na letisku niečo zaujímavé? Dajte nám vedieť v komentároch.

mentalfloss
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov