Vyzdvihovanie batožiny po prílete môže priniesť nepríjemné prekvapenie. Ak sa kufor neobjaví na páse, nejde automaticky o jeho stratu. V mnohých prípadoch sa batožina oneskorí v dôsledku prekládky pri prestupe alebo iného logistického zdržania.
Spotrebiteľskí poradcovia upozorňujú, že cestujúci majú v takýchto situáciách právo na pomoc aj náhradu nákladov. Ak sa batožina po prílete nenachádza medzi doručenými kuframi, odporúča sa bezodkladne navštíviť pracovisko s označením Baggage Handling Desk alebo Baggage Service.
Batožinu možno niekedy sledovať online
Práve tam je potrebné vyplniť protokol o nezrovnalosti – tzv. PIR (Property Irregularity Report). Tento dokument slúži ako oficiálna reklamácia batožiny. K tomu je potrebné uchovať palubnú vstupenku a batožinový lístok, ktoré bude treba predložiť v prípade žiadosti o preplatenie výdavkov alebo náhradu škody.
V niektorých prípadoch je možné batožinu sledovať online. Letecké spoločnosti ponúkajú možnosť zadať kontaktné údaje a adresu doručenia, pričom dopravu kufra na uvedené miesto – či už ide o hotel alebo bydlisko – hradí letecký dopravca. Ak batožina dorazí neskôr, cestujúci si môžu nárokovať preplatenie nevyhnutných výdavkov.
Účtenky si odložte, luxusné položky nepreplatia
Ide najmä o hygienické potreby, základné oblečenie alebo plavky. Podmienkou je, aby si spotrebiteľ odložil všetky účtenky z takýchto nákupov. Dopravca pravdepodobne nepreplatí luxusné položky, ako napríklad dizajnérske doplnky.V odôvodnených prípadoch môže cestujúci požadovať aj náhradu za špecifické výdavky.
Ak ide napríklad o účasť na súťaži alebo pretekoch a chýba športové vybavenie, môže sa uplatniť žiadosť o preplatenie výstroja, prípadne jeho zapožičania. Žiadosť o preplatenie nákladov je potrebné predložiť dopravcovi písomne najneskôr do 21 dní od doručenia oneskorenej batožiny. K žiadosti sa prikladajú doklady vrátane účteniek.
Po 21 dňoch sa batožina považuje za stratenú
Ak batožina nie je doručená do 21 dní od príletu, považuje sa za stratenú. V takom prípade vzniká nárok na finančnú náhradu nielen za samotný kufor, ale aj za jeho obsah. Na preukázanie hodnoty vecí je vhodné mať k dispozícii účtenky alebo fotografie, ktoré potvrdzujú, čo sa v batožine nachádzalo.
V prípade, že sa batožina doručí poškodená, je nutné reklamáciu nahlásiť bezodkladne na letisku. Okrem formulára treba predložiť palubnú vstupenku, batožinový lístok a vizuálne zdokumentovať poškodenie. Reklamácia poškodenej batožiny musí byť uplatnená najneskôr do siedmich dní od jej prevzatia.
Výška finančnej kompenzácie sa riadi pravidlami Montrealského dohovoru a je stanovená v tzv. Zvláštnych právach čerpania (SDR). Aktuálne maximálne odškodnenie predstavuje sumu 1 519 SDR, čo zodpovedá približne 1 900 eurám.
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát
Jednu chcel označiť horiacou cigaretou, inú zase zbil do bezvedomia. Čím bol Picasso väčší sadista, tým lepšie maľoval
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny
ANKETA: Nemá to tu čo robiť. Pýtali sme sa Slovákov, či nakupujú v ruskom reťazci MERE a čo si o ňom myslia
Odborníčka na dýchanie Petra Gaul: 60 až 80 % z nás nedýcha správne. Čo bude platiť večne, sú 3 zásady
Najslávnejšia krádež v histórii umenia. Mona Lisa zmizla na dva roky z Louvru, podozrivý bol aj Picasso
Na Slovensku otvorili unikátny obchod: Za pár eur tu nakúpite veci, ktoré inde zrejme nenájdete, čaká na vás aj prekvapenie
Za obed som platila 2 eurá: Bola som 21 dní v top exotickej destinácii a zapisovala si výdavky. Cena dovolenky ma šokovala
Pri natáčaní Priateľov strčil jazyk do úst Rachel a Monike. Jean-Claude Van Damme si vyslúžil prezývku „Van Zúfalec“
Kričal, že nechce zomrieť a vbehol do lesa: Zmiznutie Larsa Mittanka v Bulharsku sledujú milióny ľudí, hľadajú ho už 11 rokov












Nahlásiť chybu v článku